THEATRICAL SPEECH AND AESTHETIC EDUCATION IN EARLY CHILDHOOD:

TOMBOLO DO LOMBO IN DIALOGICAL PERSPECTIVE

Authors

  • Jean Carlos Gonçalves UFPR
  • Caroline Carvalho Universidade Regional de Blumenau
  • Carla Carvalho Universidade Regional de Blumenau

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2024v26n1.69233

Keywords:

Theatrical discourse, Aesthetic training, Art book, Early childhood

Abstract

This article discusses aesthetic formation in early childhood through a dialogue with the book Tombolo do Lombo, written and illustrated by André Neves, and published by Editora Paulinas. The research is guided by the following questions: Does the children’s art book promote the baby's encounter with an aesthetic formation? What potential dialogues emerge between art, literature, and aesthetic formation in the interaction of the first reader with the literary work? To discuss such questions the study employs Arts-Based Educational Research, recognizing art as a scientific construction capable of inquiry through its inherent subjectivity. Additionally, the article uses Dialogic Discourse Analysis, a perspective that has its main theoretical-methodological anchor in the studies of Bakhtin and the Circle. By analyzing theatrical discourse from a dialogical perspective, the study highlights the potential of aesthetic and cultural formation for babies, considering their interactions with their environment, families, and school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jean Carlos Gonçalves, UFPR

Professor da Universidade Federal do Paraná. Departamento de Teoria e Prática de Ensino. Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos Linguísticos e Programa de Pós-Graduação em Educação. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

Caroline Carvalho, Universidade Regional de Blumenau

Graduada em Teatro (FURB), Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UNIVALI, Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da UFPR. Professora do Curso de Licenciatura em Teatro da FURB. Pesquisadora dos Grupos de Pesquisa Labelit – Laboratório de Estudos em educação, linguagem e teatralidades da UFPR da Linha de Pesquisa LiCorEs – Linguagem, Corpo e Estética na Educação, e do GP Arte e Estética na Educação da FURB.

Carla Carvalho, Universidade Regional de Blumenau

Licenciada em Educação Artística (FURB), Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UNIVALI e Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPR. Professora do Departamento de Arte e do Programa de Pós-Graduação em Educação da FURB, Líder do GP Arte e Estética na Educação.

References

ALESSI, Viviane.; GARANHANI, Marynelma. Bakhtin, Wallon e as linguagens dos bebês. Curitiba: Ed. UFPR, 2019.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e estética: a teoria do romance. São Paulo: Hucitec, 2014.

BAKHTIN, Mikhail; VOLÓCHINOV, Volóchinov. Marxismo e Filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2017.

CARVALHO, Caroline; NEITZEL, Adair; MORAES, Taiza. Da mediação de leitura à autonomia leitora. In: NEITZEL, Adair.; CERVI, Gicele; MORAES, Taiza. Mediações do Literário. Curitiba: CRV, 2020. p. 107 a 132.

FERNANDES, Janaina de Mello. A enunciação na encenação teatral. Estudos Semióticos, [S. l.], n. 2, 2006. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/49164 Acesso em: 08 mar. 2024.

GONÇALVES, Jean Carlos. Circo Negro: o discurso teatral em perspectiva dialógica. In: BRAIT, B.; MAGALHÃES, A. S. Dialogismo: Teoria e(m) Prática. São Paulo: Terracota Editora, 2014.

GONÇALVES, Jean Carlos. Artes do Corpo e Dialogismo em Soneto 116: potencialidades para uma educação estética do olhar. Revista da Anpoll, [S. l.], v. 53, n. 1, p. 161–176, 2022. Disponível em: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1603 Acesso em: 08 mar. 2024.

GONÇALVES, Jean Carlos.; GONÇALVES, Michelle Bocchi. (des)educação estética em Weapon is a part of my body: Corpo e política em discurso. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, p. 1-20, 2022. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21457 Acesso em: 09 mar. 2024.

GONÇALVES, Jean Carlos; SOUZA, Adriana Teles. O discurso teatral nas fronteiras entre vida e arte: potencialidades para a educação. ouvirOUver, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 476–489, 2021. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/58644 Acesso em: 10 mar.. 2024.

GONÇALVES, J. C. O que (não) é Educação Estética? Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 19, n. 2, p. e63561p, abr. 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bak/a/vNXbhwfMCkrj3v8Js9cXVty/#

Acesso em: 11 mar. 2024.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

PETIT, Michèle. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. São Paulo: Editora 34, 2013.

PETIT, Michèle. Ler o mundo: experiências de transmissão cultural nos dias de hoje. São Paulo: Editora 34, 2019.

UBERSFELD, Anne. Para ler o teatro. São Paulo: Perspectiva, 2005.

VOLÓCHINOV, Volóchinov. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. São Paulo: Editora 34, 2019.

WINNICOTT, Donald. Tudo começa em casa. São Paulo: Ubu Editora, 2021.

WINNICOTT, Donald. O brincar e a realidade. São Paulo: Ubu Editora, 2019.

Published

2024-12-30

Issue

Section

MUSEU DE TUDO 3: TEMA LIVRE