THEATRICAL SPEECH AND AESTHETIC EDUCATION IN EARLY CHILDHOOD:
TOMBOLO DO LOMBO IN DIALOGICAL PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2024v26n1.69233Keywords:
Theatrical discourse, Aesthetic training, Art book, Early childhoodAbstract
This article discusses aesthetic formation in early childhood through a dialogue with the book Tombolo do Lombo, written and illustrated by André Neves, and published by Editora Paulinas. The research is guided by the following questions: Does the children’s art book promote the baby's encounter with an aesthetic formation? What potential dialogues emerge between art, literature, and aesthetic formation in the interaction of the first reader with the literary work? To discuss such questions the study employs Arts-Based Educational Research, recognizing art as a scientific construction capable of inquiry through its inherent subjectivity. Additionally, the article uses Dialogic Discourse Analysis, a perspective that has its main theoretical-methodological anchor in the studies of Bakhtin and the Circle. By analyzing theatrical discourse from a dialogical perspective, the study highlights the potential of aesthetic and cultural formation for babies, considering their interactions with their environment, families, and school.
Downloads
References
ALESSI, Viviane.; GARANHANI, Marynelma. Bakhtin, Wallon e as linguagens dos bebês. Curitiba: Ed. UFPR, 2019.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e estética: a teoria do romance. São Paulo: Hucitec, 2014.
BAKHTIN, Mikhail; VOLÓCHINOV, Volóchinov. Marxismo e Filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2017.
CARVALHO, Caroline; NEITZEL, Adair; MORAES, Taiza. Da mediação de leitura à autonomia leitora. In: NEITZEL, Adair.; CERVI, Gicele; MORAES, Taiza. Mediações do Literário. Curitiba: CRV, 2020. p. 107 a 132.
FERNANDES, Janaina de Mello. A enunciação na encenação teatral. Estudos Semióticos, [S. l.], n. 2, 2006. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/49164 Acesso em: 08 mar. 2024.
GONÇALVES, Jean Carlos. Circo Negro: o discurso teatral em perspectiva dialógica. In: BRAIT, B.; MAGALHÃES, A. S. Dialogismo: Teoria e(m) Prática. São Paulo: Terracota Editora, 2014.
GONÇALVES, Jean Carlos. Artes do Corpo e Dialogismo em Soneto 116: potencialidades para uma educação estética do olhar. Revista da Anpoll, [S. l.], v. 53, n. 1, p. 161–176, 2022. Disponível em: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1603 Acesso em: 08 mar. 2024.
GONÇALVES, Jean Carlos.; GONÇALVES, Michelle Bocchi. (des)educação estética em Weapon is a part of my body: Corpo e política em discurso. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, p. 1-20, 2022. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21457 Acesso em: 09 mar. 2024.
GONÇALVES, Jean Carlos; SOUZA, Adriana Teles. O discurso teatral nas fronteiras entre vida e arte: potencialidades para a educação. ouvirOUver, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 476–489, 2021. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/58644 Acesso em: 10 mar.. 2024.
GONÇALVES, J. C. O que (não) é Educação Estética? Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 19, n. 2, p. e63561p, abr. 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bak/a/vNXbhwfMCkrj3v8Js9cXVty/#
Acesso em: 11 mar. 2024.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
PETIT, Michèle. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. São Paulo: Editora 34, 2013.
PETIT, Michèle. Ler o mundo: experiências de transmissão cultural nos dias de hoje. São Paulo: Editora 34, 2019.
UBERSFELD, Anne. Para ler o teatro. São Paulo: Perspectiva, 2005.
VOLÓCHINOV, Volóchinov. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. São Paulo: Editora 34, 2019.
WINNICOTT, Donald. Tudo começa em casa. São Paulo: Ubu Editora, 2021.
WINNICOTT, Donald. O brincar e a realidade. São Paulo: Ubu Editora, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jean Carlos Gonçalves, Caroline Carvalho, Carla Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.