The techniques Of Search Engine Optimization (SEO) and the user experience in digital information environments

Authors

  • Gustavo Camossi Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Departamento de Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil
  • Suellen Timm Barros Universidade Estadual Paulista (UNESP). Campus de Marília. Faculdade de Filosofia e Ciências
  • Silvana Aparecida Borsetti Gregorio Vidotti Universidade Estadual Paulista (UNESP). Campus de Marília. Faculdade de Filosofia e Ciências
  • Cecilo Merlotti Rodas Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), Votuporanga, São Paulo, Brasil.

Keywords:

Search Engine Optimization. User Experience. Digital Information Environments. Users. Information Science.

Abstract

In a rapidly evolving digital world, the integration of User Experience (UX) with Search Engine Optimization (SEO) techniques is emerging as a key area in Information Science, especially in the context of digital information environments. The objective is to analyze how new information and communication technologies can intervene in User Experience, with a focus on Search Engine Optimization, applied to the context of digital information environments. Through a bibliographical survey and exploratory analysis, the study was delineated into specific themes, culminating in a discussion based on the framework Search Engine Optimization and User Experience in Digital Information Environments. As a result, it was found that the integration of Search Engine Optimization techniques enhances User Experience in digital information environments, with Morville's facets acting as key elements. The conclusion is that the combination of Search Engine Optimization and User Experience techniques is essential for the modernization of digital information environments, making them more accessible, intuitive and relevant in the Information Science panorama.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Camossi, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Departamento de Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil

Mestre em Ciência da Informação - Área de concentração: Informação, Tecnologia e Conhecimento pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). Bacharel em Administração com habilitação em Marketing pelo Centro Universitário Eurípedes de Marília (UNIVEM). Especialista em Logística pelo Centro Universitário de Lins (UNILINS), graduado em Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas ( FATEC - Garça). Especialista em Ciência de Dados e Big Data pela Pontifícia Universidade Católica campos de Minas Gerias (PUC Minas).É Membro dos Grupos de Pesquisas Novas Tecnologias em Informação (GPNTI- Unesp). Tem interesse de pesquisa nas temáticas e áreas de conhecimento, como: Arquitetura da Informação digital. Usabilidade, Experiência do Usuário (UX), Search Engine Optimization (SEO), Web Semântica, Tecnologias de Informação e Comunicação aplicados a Ciência da Informação, a Biblioteconomia. Ambientes informacionais digitais.

Suellen Timm Barros, Universidade Estadual Paulista (UNESP). Campus de Marília. Faculdade de Filosofia e Ciências

Graduada em Letras - Português, Comunicação Social - Jornalismo e Letras - Inglês pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo (2010). Pós-graduada em Mídias e Educação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas (2020). Doutoranda em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

Silvana Aparecida Borsetti Gregorio Vidotti, Universidade Estadual Paulista (UNESP). Campus de Marília. Faculdade de Filosofia e Ciências

Professora Assistente-Doutora em Regime de Dedicação Integral à Docência e à Pesquisa da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC - Campus de Marília, Departamento de Ciência da Informação. Docente dos cursos de graduação em Arquivologia e Biblioteconomia e dos cursos de mestrado acadêmico e doutorado em Ciência da Informação da Unesp.

Cecilo Merlotti Rodas, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), Votuporanga, São Paulo, Brasil.

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP). Docente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da UNESP-Marília.

References

BARROS, . T.; VIDOTTI, . A. B. G. .; RODAS, . M. .; SANT’ANA, . C. G. . O ciclo de vida dos dados no contexto da pesquisa em User eXperience. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 28, p. 1–24, 2023. DOI: 10.5007/1518-2924.2023.e83434. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/83434. Acesso em: 11 ago. 2023.

CAMARGO, L. S. A.; VIDOTTI, S. A. B. G. Arquitetura da informação para ambientes informacionais digitais. 2008. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/181958. Acesso em: 03 out. 2023.

CAMOSSI, G.; RODAS, C. M. Contribuições das técnicas de search engine optimization para encontrabilidade da informação. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 28, p. 1–18, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/93371. Acesso em: 10 ago. 2023.

CODINA, L. SEO de contenidos para comunicadores: anatomía de la publicación óptima - 1 elementos estructurales. Anatomía de la publicación óptima - 1 Elementos estructurales. 2019. Disponível em: https://www.lluiscodina.com/seo-de-contenidos-periodismo/. Acesso em: 05 set.2023.

DataReportal. Digital 2023: April Global Statshot. Abril de 2023. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2023-april-global-statshot. Acesso em: 18 set. 2023.

FERREIRA, A. M. J. F. da C.; MARTINEZ, S. M. R.; CONEGLIAN, C. S.; VIDOTTI, S. A. B. G.; SEGUNDO, J. E. S. Experiência de usuário: uma análise do ambiente wikipédia. Anais do 6o Seminário em Ciência da Informação: fenômenos emergentes na Ciência da Informação, [s. l.], p. 325–338, 2016. Disponível em: https://pt.wikipedia.org. Acesso em: 20 ago. 2022.

LUH, C.-J.; YANG, S.-A.; HUANG, T.-L. D. Estimating Google’s search engine ranking function from a search engine optimization perspective. Online Information Review, [s. l.], v. 40, n. 2, p. 239–255, 2016. Acesso em: 28 ago. 2023.

MATOŠEVIĆ, G.; DOBŠA, J.; MLADENIĆ, D. Using machine learning for web page classification in search engine optimization. Future Internet, [s. l.], v. 13, n. 1, p. 9, 2021. Acesso em: 28 ago. 2023.

MORVILLE, P. Projeto de experiência do usuário. 2004. Disponível em: http://semanticstudios.com/user_experience_design/. Acesso em: 28 ago. 2023.

MOZ. On-Page Ranking Factors. 2020. Disponível em: https://moz.com/learn/seo/on-page-factors. Acesso em: 25 ago. 2023.

NEVES, B. C.; BARREIRA, M. I. D. J. S. Aproximação conceitual e possibilidades do marketing digital: o bibliotecário estrategista em mídias sociais. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, João Pessoa, v. 13, n. 1, p. 214–225, 2018.

OLIVEIRA, H. P. C. de. Arquitetura da informação pervasiva: contribuições conceituais. 2014.Tese. (Doutorado em Ciência da Informação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2014. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/110387. Acesso em: 16 set. 2023.

PATIL, V. M.; PATIL, A. V. SEO: on-page + off-page analysis. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON INFORMATION , COMMUNICATION, ENGINEERING AND TECHNOLOGY (ICICET), 2018, Pune, India. IEEE, 2018, p. 1–3. Disponível em: https://doi.org/10.1109/ICICET.2018.8533836. Acesso em: 25 set. 2023.

PRODANOV, C. C.; DE FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2 ed. [s.l.] : Editora Feevale, 2013.

RODAS, C. M.; VIDOTTI, S. A. B. G. Eye tracking em interface do google: a influência do elemento "Rich Snippet". Informação & Informação, Londrina, v. 22, n. 2, p. 402–419, 2017. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/30609. Acesso em: 9 ago. 2023.

ROUMELIOTIS, K. I.; TSELIKAS, N. D. An effective SEO techniques and technologies guide-map. Journal of Web Engineering, [s. l.], v. 21, n. 5, p. 1603–1649, 2022. Acesso em: 28 ago. 2023.

SANT’ANA, R. C. G. Ciclo de vida dos dados e o papel da ciência da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 14., 2013, Florianópolis. Anais […] Florianópolis, 2013. Disponível em: http://enancib.sites.ufsc.br/index.php/enancib2013/XIVenancib/paper/viewFile/84/319. Acesso em: 5 ago. 2023.

SANTOS, P. L. V. A. da C.; VIDOTTI, S. A. B. G. Perspectivismo e Tecnologias de Informação e Comunicação: acréscimos à Ciência da Informação? DataGramaZero, [s. l.], v. 10, n. 3, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/6513. Acesso em: 20 ago. 2023.

SEARCH engine land’s SEO periodic table. 2021. Disponível em: https://searchengineland.com/seotable. Acesso em: 29 set. 2023.

SEPÚLVEDA, M. I. M.; ARAÚJO, C. A. Á. Realização de estudos de usuários na prática profissional bibliotecária: estudo de campo no sistema de bibliotecas da UFMG. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 269-287, 2012. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/_repositorio/2015/12/pdf_c385d63d96_0000011997.pdf. Acesso em: 16 set. 2023.

SHAHZAD, A.et al. The new trend for search engine optimization, tools and

techniques. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science, v. 18, n. 3, p. 1568–1583, June 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/341795506_The_new_trend_for_search_engine_optimization_tools_and_techniques/fulltext/5ed5707092851c9c5e722892/Thenew-trend-for-search-engine-optimization-tools-and-techniques.pdf. Acesso em: 3 out.2023.

TRAVIS, D.; HODGSON, P. Think Like a UX Researcher: How to observe users, influence design, and shape business strategy. Crc Press, 2023.

TURNER, P. A psychology of user experience: Involvement, affect and aesthetics. Springer, 2017.

XINGHAI, W. Reimagining Website Usability: A Conceptual Exploration of SEO and UX Design Integration. Journal of Digitainability, Realism & Mastery (DREAM), [S. l.], v. 2, n. 03, p. 60–66, 2023. DOI: 10.56982/dream.v2i03.99. Disponível em: https://dreamjournal.my/index.php/DREAM/article/view/99. Acesso em: 9 out. 2023.

Published

2024-12-21

How to Cite

Camossi, G., Barros, S. T., Vidotti, S. A. B. G., & Rodas, C. M. . (2024). The techniques Of Search Engine Optimization (SEO) and the user experience in digital information environments. Informação &Amp; Sociedade, 34. Retrieved from https://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/article/view/68233

Issue

Section

Artigos de Revisão