RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING, EVALUATION AND THE CYCLES SYSTEM

THE RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING, ASSESSMENT AND THE CYCLES SYSTEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n1.25787

Keywords:

Assessment, Forming cycle, Learning

Abstract

Theorganization of school time in cycles, in some municipalities, was presented as an alternative to serial system in which, as we know, students have their learning assessed by evidence. However, even without the dreaded possibility of annual failure, the learning level of students is still lower than expected. Thus, this article aims to answer the following questions: How to improve the learning in the system cycles? What should be the place of learning assessment in this new organization of school time? Inorder to answer these questions, we performed an analysis of five revisions and one article on organization of school time in cycles in Brazil. These works have been published in nationally recognized events and reputable magazines in the scientific community, and converge to the view that the change from series to cycles requires that the concept of formative assessment is put into practice, as well as the reorganization of the curriculum. So, it is necessary to provide time for teachers to study and improve their work. Moreover, to reorganize the curriculum, it is essential to develop differentiated pedagogical proposals by teams of teachers and administrators and to provide the participation of other employees, students and their families.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cintia de Andrade Nunes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Cíntia de Andrade Nunes is a specialist in Basic Education (School Management) from the State University of Rio de Janeiro (UERJ). He teaches in schools of the Municipal Education Foundation of Niterói. Rua Visconde do Uruguai 414, Niterói, RJ, 24030-079 · Center.

Vania Finholdt Angelo Leite, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Vania Finholdt Angelo Leite holds a PhD in Human Sciences-Education, at the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio). He teaches at the State University of Rio de Janeiro (UERJ) at the Faculty of Teacher Education in undergraduate and graduate courses. Rua Francisco Portela, 1470. São Gonçalo. RJ.

References

BARRETO, Elba Siqueira de Sá; SOUSA, Sandra Zákia. Estudos sobre ciclos e progressão escolar no Brasil: uma revisão. Educação e pesquisa. São Paulo, v.30, n.1, p. 11-30, jan./abr. 2004. Disponível em: Acesso em: 4 de jun. de 2015.

BARRETO, Elba Siqueira de Sá; SOUSA, Sandra Zákia. Reflexões sobre as políticas de ciclos no Brasil. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, p. 659-688, set./dez. 2005. Disponível em: Acesso em: 4 de jun. de 2015.

CÂNDIDO, Alberto Gomes. Quinze anos de ciclos no ensino fundamental: um balanço das pesquisas sobre sua implantação. Revista Brasileira de Educação, nº 25, Jan /Fev /Mar /Abr 2004. Disponível em: Acesso em: 4 de jun. de 2015.

CUNHA, Emmanuel Ribeiro. Práticas avaliativas bem sucedidas de professoras dos Ciclos de Formação da Escola Cabana de Belém. In: 27ª Reunião Anual da ANPED, 2004, Caxambu. 27ª Reunião Anual da Anped, 2004.

ESTEBAN, Maria Teresa. A dimensão reflexiva da avaliação. Entrevista concedida ao Programa Salto para o Futuro e publicada em 12 de fev. de 2014. Disponível em:<http://tvescola.mec.gov.br/tve/salto/interview> Acesso em: 27 de maio de 2015.

ESTEBAN, Maria Teresa. Avaliar: ato tecido pelas imprecisões do cotidiano. In: Regina Leite Garcia. (Org.). Novos olhares sobre a alfabetização. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2001 p. 175-192.

ESTEBAN, Maria Teresa. Avaliação e fracasso escolar: questões para debate sobre a democratização da escola. Revista Lusófona de Educação, nº 13, p. 123-124. Disponível em: < http://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao>Acesso em: 21 de maio de 2015.

ESTEBAN, Maria Teresa. Avaliação no cotidiano escolar. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, 5. ed. In: Maria Teresa Esteban (Org.). Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, 5. ed. p.7-27.

FREITAS, Ana Lúcia Souza de. Fundamentos, dilemas e desafios da avaliação na organização curricular por ciclos de formação. In: Maria Teresa Esteban (Org.). Escola, currículo e avaliação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005, p. 57-81.

JACOMINI, Márcia Aparecida. Avaliação da aprendizagem em tempos de progressão continuada: O que mudou? Um estudo de teses e dissertações sobre o tema (2000-2010). Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 22, n. 84, p. 807-828, jul./set. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br> Acesso em: 04 de jun. de 2015.

LUCKESI, Carlos Cipriano. Avaliação da aprendizagem: compreensão e prática. Entrevista concedida ao Jornal do Brasil e publicada em 21 de jul. 2000. Disponível em: <http://www.luckesi.com.br/artigosavaliacao.htm#1> Acesso em: 09 de maio de 2015.

MAINARDES, Jefferson. A organização da escolaridade em ciclos: ainda um desafio para os sistemas de ensino. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 132, p. 801-804, set./dez. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/> Acesso em: 19 de maio de 2015.

MAINARDES, Jefferson. A pesquisa sobre a organização da escolaridade em ciclos no Brasil (2000 – 2006): mapeamento e problematizações. Revista Brasileira de Educação v. 14 n. 40 jan./abr. 2009. Disponível em: Acesso em: 04 de jun. de 2015.

MAINARDES, Jefferson; GOMES, Ana Cláudia. Escola em ciclos e avaliação da aprendizagem: uma análise das contribuições de teses e dissertações (2000 a 2006). In: 31ª Reunião Anual da ANPEd, 2008, Caxambu - MG. 31ª Reunião Anual da Anped: Constituição Brasileira, Direitos Humanos e Educação, 2008. p. 1-16.

PARO, Vítor Henrique. Reprovação escolar? Não, obrigado. 15 fev. 2002. Disponível em: <http://www.vitorparo.com.br/trabalhos-publicados/artigos/download/> Acesso em: 01de jun. de 2015.

Published

2018-06-20

How to Cite

NUNES, C. de A.; LEITE, V. F. A. RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING, EVALUATION AND THE CYCLES SYSTEM: THE RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING, ASSESSMENT AND THE CYCLES SYSTEM. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 28–45, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n1.25787. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/25787. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE