THE PLAY THE IMPORTANCE OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AXIS MOVEMENT

THE PLAY THE IMPORTANCE OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AXIS MOVEMENT

Authors

  • Simone Viana Corasarri UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA - UEL
  • Edilaine Vagula UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA - UEL
  • Mari Clair Moro Nascimento Universidade Norte do Paraná - UNOPAR

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n1.39219

Keywords:

RCNEI, Movement axis, Early Chidhood education, Play

Abstract

The research reflects on the importance of playing in Early Childhood Education, and the focus of its analysis is the National Curriculum for Early Childhood Education -movement axis. It is a research of qualitative nature, whose objective was to understand the importance of playing in Early Childhood Education and its contributions to development of child. The study was carried out in a Centerfor Early Childhood Education, located in the western areaof the city of Londrina, in which we used a semi-structured questionnaire for data collection, that was answered by 16 teachers. The result of this study demonstrated that the school that was searched values the movement and has an adequate space for children to play, such as parks, outdoor area, among others. The teachers recognize the importance of movement for child and its contribution to learning. We conclude, by analyzing the answers of the research subjects, that they value play and the movement axis so that the child knows his/her limits and his/her body.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Viana Corasarri, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA - UEL

GRADUATE IN PEDAGOGY

Edilaine Vagula, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA - UEL

DOCTOR IN EDUCATION

DOCENT IN HIGHER EDUCATION

Mari Clair Moro Nascimento, Universidade Norte do Paraná - UNOPAR

PhD in Teacher Education in Higher Education.

References

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil /Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. ¬Vol.1. Brasília: MECSEF, 1998.

______. Vol. 2. Brasília: MEC/SEF, 1998.

______. ¬Vol.3. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CARVALHO, A.M.C. et al. (Org.). Brincadeira e cultura: viajando pelo Brasil que brinca. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1992.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1998.

GARANHANI, M. C. A Educação física na Educação infantil: uma proposta em construção. In: FILHO, N.F. A; SHNEIDER, O. (Org.). Educação Física para a Educação Infantil conhecimentos e especificidades. Aracaju: Editora UFS, 2008.

KISHIMOTO, Tizuco Morchida. Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. São Paulo: Cortez, 2002. 120 p.

LIRA, Alves Barros Natali. A importância do Brincar na Educação Infantil. Revista Eletrônica Saberes da Educação. Vol. 5, nº 1, 2014. Disponível em:. Acesso em: 23 jun. 2014.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. de. Pesquisa em educação: abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

OLIVEIRA, Vera Barros de (Org.). O brincar e a criança do nascimento aos seis anos. Petrópolis: RJ: Vozes, 2000.

PASCHOAL, Jaqueline D. Trabalho Pedagógico na Educação Infantil. Londrina:

Humanidade, 2007.

PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança. 3ªed. Rio de Janeiro: Zahar, 1973.

RICHARDSON, Roberto J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999. 334 p.

SILVA, R.C. Brinquedo. In: GOMES, C. L. (org.) Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2004.

Published

2018-07-10

How to Cite

CORASARRI, S. V.; VAGULA, E.; NASCIMENTO, M. C. M. THE PLAY THE IMPORTANCE OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AXIS MOVEMENT: THE PLAY THE IMPORTANCE OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AXIS MOVEMENT. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 4–26, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n1.39219. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/39219. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE