THE WELL LIVINGAS A LIFE PHILOSOPHY: AND ITS CONTRIBUTIONS TO INTERCULTURAL EDUCATION

THE WELL LIVINGAS A LIFE PHILOSOPHY: AND ITS CONTRIBUTIONS TO INTERCULTURAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n2.43653

Keywords:

Well living, Life philosophy, Education, Interculturality

Abstract

We adopted the article o Bem Viverandino (andeanwell living) as a possibility of thinking about it as a life philosophy, placing it in the philosophical-educational debate for visualizing contributions to an intercultural education that could be able to recognize different identities, contrasts and rationalities. The objective of this paper is to reflect about possible openings and dialogues that can contribute to educational studies and projects that are instituting critical perspectives of education through different cultures, in order to decentralizeconceptions, ethnocentric discourses and practices, cognitive and monocultural that reproduce alienation and a lack of criticism, denying the corporal, spiritual dimensions and inventiveness of the contemporary generations. The philosophical hermeneutics was used, as it is critical, therefore as a reference for this reflection and dialogue with some authors who offered theoretical-methodological subsidies that sustain the debate of intercultural in Education such as: Paulo Freire, Vera Maria Candau and Reinaldo Fleuri among others. It was concluded that although hegemonic thought remains in the school culture, the openness to the intercultural into the educational-philosophical thought has become inevitable, increasing the challenge and, at the same time, increasing the sources held in cultural and epistemological different perspectives of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José María Hernádez Díaz, Universidad de Salamanca (USAL)

Doctor in Education by the University of Salamanca (USAL). Professor of Theory and History of Education. Coordinator of the Doctorate Program in Education by the University of Salamanca. Director of History of Education - Revista Interuniversitaria. Director of AULA - Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca. Director of the GIR Research Group: Helmántica Paideia.

References

ACOSTA, Alberto. O Buen Vivir: Uma oportunidade de imaginar outro mundo, 2011. Disponível em: <http://br.boell.org/sites/default/files/downloads/alberto_acosta.pdf> Acesso em 14 de dez. 2018.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

CANDAU, Vera Maria. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 2, p. 240-255, 2011.

______. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. In: CANDAU, Vera Maria. (Org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de janeiro: 7 Letras, 2009. p. 154-173.

CAVALCANTI, Anna Hartmann. Nietzsche e a história: o que nos faz pensar. [S.l.], v. 1, n. 01, p. 29-36, jun.1989. Disponível em: <http://www.oquenosfazpensar.com/adm/uploads/artigo/nietzche_e_a_historia/n1anna.pdf> Acesso em 14 dez. 2018.

DILTHHEY, Wilhelm. A construção do mundo histórico nas ciências humanas. Trad. Marco Antônio Casanova. São Paulo: UNESP, 2010.

DUSSEL, Enrique. Transmodernidade e interculturalidade: interpretação a partir da filosofia da libertação. Sociedade e Estado Vol. 31 nº. 1 Brasília, p. 51-73, Jan./Apr. 2016.

ECO, Umberto. Baudolino. 8 ed. Trad. Marco Lucchesi. Rio de Janeiro-São Paulo: Editora Record, 2010.

FLEURI, Reinaldo Matias. Interculturalidade e educação. In: Revista brasileira de educação. São Paulo: n. 23, Maio/Jun/Ago, 2003.

______. (Org.). Intercultura: estudos emergentes. Ijuí/RS: Unijuí, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

GADAMER, Hans-Georg. O problema da consciência histórica. Organizador: Paulo Frichon – Trad. Paulo César Duque Estrada. 3 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

GARCEZ, María C. Leme; MÉNDEZ, José Mario M. Repensar la Educación: aportes desde la interculturalidad y la pedagogia social. El Salvador: Editorial Universidad Dom Bosco, 2013.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

GUDYNAS, Eduardo. Buen vivir: Germinando alternativas al desarrollo. América Latina en Movimiento – ALAI, nº 462: 1-20, fev. 2011, Quito – Equador.

HECK, Egon Dionísio; SILVA, Renato Santana da; FEITOSA, Saulo Ferreira (Org.). Povos indígenas: aqueles que devem viver – Manifesto contra os decretos de extermínio. Brasília: Conselho Indigenista Missionário (Cimi), 2012.

LIMA, Márcio José Silveira. Nietzsche e a história: o problema da objetividade e do sentido histórico. Cadernos Nietzsche n. 30, 2012, p. 159-181.

NIETZSCHE, Friedrich. Segunda consideração intempestiva: da utilidade e desvantagem da história para a vida. Trad. Marco Antônio Casanova. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2003.

PANIKKAR, Raimon. Paz y desarme cultural. Bilbao: Editorial Sal Terrae, 1993.

______. Paz e Interculturalidad: una reflexión filosófica. Trad. Gérman Ancochea. Barcelona: Herder, 2006.

PIERUCCI, Antônio Flávio. Ciladas da diferença. São Paulo: Editora 34, 1999.

ROTHACKER, Erich. Philosophische Anthropologie. Bonn: Bouvier Verlag, 1966.

SHÄFFER, Margareth. Entre-lugares da cultura: diversidade ou diferença? Revista Educação & Realidade, nº 24.1: 161-167, Jan/Jun 1999. Disponível em: < https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/55813> Acesso em 15 dez. 2018.

STEIN, Ernildo. Antropologia Filosófica: questões epistemológicas. – 2 ed., ver. - Ijuí: Ed. Unijuí, 2010.

Published

2019-09-03

How to Cite

POZZER, A.; DÍAZ, J. M. H. THE WELL LIVINGAS A LIFE PHILOSOPHY: AND ITS CONTRIBUTIONS TO INTERCULTURAL EDUCATION: THE WELL LIVINGAS A LIFE PHILOSOPHY: AND ITS CONTRIBUTIONS TO INTERCULTURAL EDUCATION. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 28, n. 2, p. 121–137, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n2.43653. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/43653. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

DOSSIER ON INTERCULTURAL EDUCATION: EPISTEMOLOGIES AND NEW TOOLS