SOCIAL REPRESENTATIONS OF EDUCATORS AND DOCTORS ON EDUCATION AND EUGENICS IN PERIODICALS THAT CIRCULATED IN PERNAMBUCO (1929 TO 1934)
SOCIAL REPRESENTATIONS OF EDUCATORS AND DOCTORS ON EDUCATION AND EUGENICS IN PERIODICALS THAT CIRCULATED IN PERNAMBUCO (1929 TO 1934)
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2020v29n3.54712Keywords:
Eugenia, Periodicals, Social representationsAbstract
This text aims to understand the social representations of educators and doctors about education, hygiene and eugenics present in periodicals which have circulated in Pernambuco in the late 1920s and early 1930s. This research is based on the concept of representation by Roger Chartier (1990) and the concept of eugenics presented by Nancy Leys Stepan (1991). We used as sources the Revista Medica de Pernambuco (Pernambuco Medical Journal), the report of the Board of Hygiene presented by Walmir Miranda in 1929, editions of the Diário de Pernambuco (Pernambuco Diary) in 1930 and the Bulletin of Eugenics in 1929. The data showed that education no longer cares only about the student's intellectual, but takes into consideration the constitutional or biological factors of the student. Considering these data, we concluded that concern with the school's physique was seen aswas a sense of responsibility to society. Consequently, it was necessary to rethink education and school spaces to prevent a potential from being lost.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, J. Educação Sexual da Criança. Revista Medica de Pernambuco, Recife, ano 4, n. 10, p. 256-257, out. 1934.
CAMPOS, G. de.; MACEDO, A. Contribuição à antropometria do escolar recifense. Revista Medica de Pernambuco, Recife, ano 4, n. 3, p. 125-131, mar. 1934.
CAMPOS, G. de. Distrofias dentárias nos escolares do Recife. Revista Medica de Pernambuco, Recife, ano 4, n. 9, p. 167-170, set. 1934.
CAMPOS, G. de. MACEDO, A. Contribuição à antropometria do escolar recifense. Revista Medica de Pernambuco, Recife, ano 4, n. 3, p. 125-131, mar. 1934.
DECROLY, O. A seleção dos bem dotados. Boletim de Eugenia, Rio de Janeiro, ano 1, n.10, p. 1-2, out. 1929. Disponível em: <http://old.ppi.uem.br/gephe/BE/BEAno1N10Out1929.pdf>. Acesso em: 29 ago. 2017.
GYMNASIO de Garanhuns. Diário de Pernambuco, Recife, 22 jan. 1930. Disponível em: < http://memoria.bn.br/DocReader/docmulti.aspx?bib=029033&pesq=>. Acesso em: 15 jun. 2020.
GYMNASIO do Recife. Diário de Pernambuco, Recife, 01 jan. 1930. Disponível em: < http://memoria.bn.br/DocReader/docmulti.aspx?bib=029033&pesq=>. Acesso em: 12 mai. 2020.
INSTITUTO Spencer. Diário de Pernambuco, Recife, 07 jan. 1930. Disponível em: < http://memoria.bn.br/DocReader/docmulti.aspx?bib=029033&pesq=>. Acesso em: 12 mai. 2020.
A VISITA do Governador do Estado, hontem, ao Gymnasio de Pernambuco. Diário de Pernambuco, Recife, 08 jan. 1930. Disponível em: <http://memoria.bn.br/DocReader/docmulti.aspx?bib=029033&pesq=>. Acesso em: 15 jun. 2020.
EDGAR, J. Eugenía e Patriotismo. Boletim de Eugenia, Rio de Janeiro, ano 1, n. 3, p. 2, mar. 1929. Disponível em: < http://old.ppi.uem.br/gephe/BE/BEAno1N2Fev1929.pdf>. Acesso em: 29 ago. 2017.
KEHL, R. Educação e eugenia. Boletim de Eugenia, Rio de Janeiro, ano 1, n. 9, p. 1-2, set. 1929d. Disponível em: <http://old.ppi.uem.br/gephe/BE/BEAno1N9Set1929.pdf>. Acesso em: 29 ago. 2017.
KEHL, R. Instituto Brasileiro de eugenia: ligeiro esboço – fins do instituto – O que é necessário fazer. Boletim de Eugenia, Rio de Janeiro, ano 1, n.2, p. 1, fevereiro de 1929. Disponível em: <http://old.ppi.uem.br/gephe/BE/BEAno1N2Fev1929.pdf>. Acesso em: 29 de agosto de 2017.
KEHL, R. Eugenia e eugenismo. Boletim de Eugenia, Rio de Janeiro, ano 1, n.8, p. 1, agosto de 1929c. Disponível em: <http://old.ppi.uem.br/gephe/BE/BEAno1N8Ago1929.pdf>. Acesso em: 29 ago. 2017.
Kehl, R. O nosso boletim. Boletim de Eugenia, Rio de Janeiro, ano 1, n.1, p. 1-2, jan. 1929. Disponível em: <http://old.ppi.uem.br/gephe/BE/BEAno1N1Jan1929.pdf >. Acesso em: 29 ago. 2017.
LUNDBORG, Professor. Eugenia: hereditariedade e meio. Boletim de Eugenia, Rio de Janeiro, ano 1, n 1, p. 3-4, jan. 2019. Disponível em: <http://old.ppi.uem.br/gephe/BE/BEAno1N1Jan.1929.pdf >. Acesso em: 29 ago. 2017.
HUERTA, L. Os fundamentos scientificos da eugenía. Boletim de Eugenia, Rio de Janeiro, ano 1 n. 8, p. 1-3, ago. 1929. Disponível em: <http://old.ppi.uem.br/gephe/BE/BEAno1N8Ago1929.pdf>. Acesso em: 29 ago. 2017.
PERNAMBUCO [1930]. Relatório apresentado pelo inventor federal no estado por Waldemir Miranda em 29 de dezembro de 1930. Recife: Imprensa Oficial, 1931.
REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS
ARANTES, A. S. Discursos sobre eugenia, higienismo e racialização nas escolas primárias pernambucanas (1918-138). In: Fonseca M. V.; BARROS S. A. P. A história da educação dos negros no Brasil. Niterói: EdUFF, 2016, p. 363-394.
ARAÚJO, C. A reforma Antônio Carneiro Leão no final dos anos de 1920. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 19, p. 119-136, jan./abr. 2009. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38560/20091>. Acesso em: 19 jun. 2020.
ARAÚJO, J. C. Souza. A imprensa, co-participe da educação do homem. Cadernos de História da educação, v. 1, n°. 1, 2002.
BONFIM, P. R. Educar, higienizar e regenerar: uma história da eugenia no Brasil. Jundiaí: Paco Editorial, 2017.
BURKE, P. O que é história cultural? Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil, 1990.
FARIA FILHO, L. M. O jornal e outras fontes para a história da educação mineira do século XIX: uma introdução. In: ARAÚJO, Jose Carlos; GATTI, Décio (org). Novos temas em história da educação brasileira: instituições escolares e educação na imprensa. Campinas: Autores associados, 2002.
GONDRA, J. G. Medicina, higiene e educação escolar. In: LOPES, E. M. T. 500 anos de Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
MELLO, W. Ulysses Pernambucano: o enamorado da liberdade. Revista Mnemosine, Campinas, n. 19, p. 119-136, jan./abr. 2009. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38560/20091>. Acesso em: 19 jun. 2020.
PACHECO, A. As implicações do conceito de representação em Roger Chartier com as noções de habitus e campo em Pierre Bourdieu. ANPUH - XXII Simpósio Nacional de História. Londrina, 2005.
PESSOA, M. S. A. A educação durante a república velha em Pernambuco: um estudo sobre a Reforma Educacional de Carneiro Leão entre os anos 1928 e 1930. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.
SILVA, A. A. A imprensa Pernambucana (1889-1910): aspectos teórico- metodológicos da utilização do jornal na pesquisa histórica. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2003.
STEPAN, N. L. A hora da eugenia: raça, gênero e nação na América Latina. Rio de Janeiro: Editora Focus, 2005.
SCHNEIDER, E. M.; MEGLHIORATTI, F. A. A influência do movimento eugênico na constituição do sistema organizado de educação pública do Brasil na década de 1930 In: IX Seminário ANPED SUL, 2012, Caxias do Sul, 2012. Disponível em: < http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/963/59#:~:text=Analisando%20a%20influ%C3%AAncia%20do%20movimento,ideais%20eug%C3%AAnicos%20para%20a%20educa%C3%A7%C3%A3o.>. Acesso em: 06 out. 2017.
TEIXEIRA, A. Educação no Brasil. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional – MEC, 1976.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).