THE LITERARY READING AT SCHOOL:

TRAINING READER CHILDREN UNDER THE BIAS OF TEACHING PRACTICE

Authors

  • Stéfane de Almeida dos Santos Universidade Federal da Paraíba
  • Daniela Maria Segabinazi Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.60341

Keywords:

Literary reading. Reader training. Teaching practice.

Abstract

The objective of this article is to discuss the understandings of Youth and Adult Education in Professional and Technological Education (EJA-EPT) from Bourdieu and Freire's conceptions, through a literature review that contemplates the production of articles and posters presented and published in the Proceedings of the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) with the time frame from 2010 to 2020. The information produced in this literature review is relevant for the verification of the academic production and scope of EJA-EPT. The works selected in the research were categorized as: implementation of PROEJA, EJA, inclusion, admission, integrated curriculum and training. It was observed that there is a resistance on the part of the teachers and, consequently, of the Federal Institutes for the offer of EJA, which leads to believe that the habitus inserted in these subjects, the male domination as well as the symbolic violence, sometimes silent. There is a gap in research aimed at complying with Decree 5.840 / 2006 and the enrollment rates in EJA-EPT recommended in the rules in force in the Network.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Stéfane de Almeida dos Santos, Universidade Federal da Paraíba

 Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Daniela Maria Segabinazi, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Atualmente integra o quadro de professores do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas (DLCV) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), e é líder do Grupo de Pesquisa Estágio, Ensino e Formação Docente (GEEF)

References

AGUIAR, Vera Teixeira de. et al. Era uma vez... na escola: formando educadores para formar leitores. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2001.

BAJOUR, Cecília. Ouvir nas entrelinhas: O valor da escuta nas práticas de leitura. Trad. Alexandre Morales. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2012.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Versão final. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em: 01 set. 2020.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 (nove) anos. In.: BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. p. 103-143. Disponível em: <https://www.gov.br/mec/pt-br/media/seb/pdf/d_c_n_educacao_basica_nova.pdf> Acesso em: 05 abr. 2021

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs): Língua Portuguesa. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: A Secretaria, 1997. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro02.pdf> Acesso em: 28 ago. 2020.

BORDINI, Maria da Glória; AGUIAR, Vera Teixeira de. Literatura: a formação do leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

CADEMARTORI, Lígia. O que é literatura infantil. São Paulo: Brasiliense, 1986.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários Escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011. p. 171-193.

CHAMBERS, Aidan. Dime. Los niños, la lectura y la conversación. Trad. Ana Tamarit Amieva. México: Fondo de Cultura Económica, 2007a.

CHAMBERS, Aidan. El ambiente de la lectura. Trad. Ana Tamarit Amieva. México: Fondo de Cultura Económica, 2007b.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Trad. Laura Sandroni. 1. ed. São Paulo: Global, 2007.

COLOMER, Teresa. Introdução à literatura infantil e juvenil atual. Trad. Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2017.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. – São Paulo: Atlas,

GIROTTO, Cynthia Graziella Guizelim Simões; SOUZA, Renata Junqueira de. Estratégias de leitura: para ensinar alunos a compreender o que lêem. In: SOUZA, Renata Junqueira de. Et al. Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas, São Paulo: Mercado das Letras, 2010.

PENNAC, Daniel. Como um romance. Trad. Leny Werneck. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Trad. Cláudia Schilling. 6. ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 11. ed. São Paulo: Global, 2003.

Published

2021-11-12

How to Cite

STÉFANE DE ALMEIDA; MARIA SEGABINAZI, D. THE LITERARY READING AT SCHOOL:: TRAINING READER CHILDREN UNDER THE BIAS OF TEACHING PRACTICE. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 3, p. 61–80, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.60341. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/60341. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

COMMUNICATION OF WORKS / RESEARCH IN PROGRESS

Most read articles by the same author(s)