THE COVID-19 PANDEMIC AND THE TEACHING-LEARNING PROCESS: WHAT DO CHILDREN WITH SCHOOL COMPLAINTS SAY?

o que dizem as crianças com queixa escolar?

Authors

  • Maria Carolina Ferreira Tosta Universidade Federal de Catalão
  • Janaina Cassiano Silva Universidade Federal de Catalão

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.66162

Keywords:

Pandemic, Teaching-learning process, School complaints, Historical-Cultural Theory

Abstract

The present study aimed to analyze the impact of the Covid-19 pandemic on the teaching-learning process from the perspective of children with school complaints. Qualitative research of analytical nature was carried out. Three children, aged 11 years and attending the 6th year of elementary school, participated. All were assisted by the extension project “Guidance to school complaints in the light of the Historical-Cultural Theory” of X in the period 2020/2021, remotely. A semi-structured interview was conducted individually at the Center for Applied Studies in Psychology (CEAPSI). The analysis was carried out based on the nuclei of meaning, having the Historical-Cultural Theory as a theoretical reference. Three cores were chosen: 1) Perceptions about remote classes and activities and their implications in the teaching-learning process; 2) The mediation during remote teaching; 3) Implications of the OQE project in the schooling process during a pandemic. The narratives focus on a deficient and even more complex teaching-learning process, due to the abrupt transposition of face-to-face teaching to remote teaching. It is preponderant the expansion of investigations on the subject, paying attention to the children’s experiences and understanding the schooling process in a broad, critical way and in its entirety with concrete reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, W. M. J. de; ARANHA, E. M. G; SOARES, J. R. Núcleos de significação: análise dialética das significações produzidas em grupo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.51, p.1-16, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053147305. Acesso em: 7 jul. 2023.

ALMEIDA, L. C; DALBEN, A. (Re)organizar o trabalho pedagógico em tempos de covid-19: no limiar do (im)possível. Educação & Sociedade, Campinas, v.41, p.1-20, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/ES.239688. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES.23968. Acesso em: 7 jul. 2023.

ARAUJO, D. C. G.; OLIVEIRA, L. N. de; BERETTA, R. C. de S; BITTAR, C. M. L. Percepções sobre o ensino remoto-domiciliar durante o isolamento físico: o que as mães têm a nos relatar? Saúde e Sociedade, São Paulo, v.31, n.1, p.1-12, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-12902022200877. Acesso em: 7 jul. 2023.

DIVERTIDAMENTE. Direção: Pete Docter. Produção de The Walt Disney Company. Estados Unidos: Pixar Animation Studios, 2015. 1 DVD (104 min).

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 1.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GOMES, C. A. V; MELLO, S. A. Educação escolar e constituição do afetivo: algumas considerações a partir da psicologia histórico-cultural. Perspectiva, Florianópolis, v.28, n.2, p. 677-694, jul./dez. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n2p677. Acesso em: 7 jul. 2023.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria da Pena Villalobos. 16.ed. São Paulo: Ícone, 2017.

LIB NEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2006.

LUNARDI, N. M. S. S.; NASCIMENTO, A.; SOUSA, J. B. de; SILVA, N. R. M. da; PEREIRA, T. G. N; FERNANDES, J. da S. G. Aulas Remotas Durante a Pandemia: dificuldades e estratégias utilizadas por pais. Educação & Realidade, Porto Alegre, v.46, n.2, p.1-22, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-6236106662 . Acesso em: 7 jul. 2023.

MACHADO, A. M. Avaliação psicológica na educação: mudanças necessárias. In: TANAMACHI, E. de R.; SOUZA, M. P. R. de; ROCHA, M. L. da. Psicologia e Educação: desafios teórico-práticos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2011. 250f. Tese (Livre-Docência em Psicologia da Educação) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2011.

NUNES; A. C. de A; TOSTA, M. C. F; SILVA, J. C. Orientação à queixa escolar e a atuação na pandemia: relato de experiência. In: PESSOA, C. T; SILVA; F. D. A. [Orgs.] Pesquisas Educacionais e a organização do trabalho pedagógico: diálogos a partir da Psicologia Histórico-Cultural. Coleção Biblioteca Psicopedagógica e Didática. Série Profissionalização Docente e Didática v. 13. São Carlos: Pedro & João Editores, 2023.

SANTOS, B. de S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020.

SARAIVA, L. F. de O. Olhares em foco: tensionando silenciamentos. In: SOUZA, B. de P. (Org.). Orientação à queixa escolar. São Paulo: Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, 2020.

SENHORAS, E. M. Coronavírus e educação: análise dos impactos assimétricos. Boletim de conjuntura (BOCA), Boa Vista, v.2, n.5, p.128-136, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5281/zenodo.3828085. Acesso em: 7 jul. 2023.

SOUSA, F. V. P. de; MOURA, A. S. B. O lúdico como instrumento metodológico no ensino remoto. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v.2, n.4, p.1-10, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6397 . Acesso em: 7 jul. 2023.

SOUZA, B. de P. Apresentando a orientação à queixa escolar. In: SOUZA, B. de P. (Org.). Orientação à queixa escolar. São Paulo: Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, 2020.

UNESCO. Em apoio à Declaração Conjunta sobre REA: lançamento de orientações sobre práticas educacionais abertas durante a pandemia da COVID-19. [S.l.], 19 maio 2020. Disponível em: https://iite.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/Guidance-on-Open-Educational-Practices-during-School-Closures-English-Version-V1_0.pdf . Acesso em: 7 jul. 2023.

UNICEF. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil: um alerta sobre os impactos da pandemia da covid-19 na Educação. Brasil, abr. 2021. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/14026/file/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil.pdf . Acesso em: 7 jul. 2023.

VIGOTSKI, L. S. Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade, Campinas, v.21, n.71, p.21-44, jul. 2000. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000200002. Acesso em: 7 jul. 2023.

VIGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

Published

2024-05-21

How to Cite

FERREIRA TOSTA, M. C.; CASSIANO SILVA, J. . THE COVID-19 PANDEMIC AND THE TEACHING-LEARNING PROCESS: WHAT DO CHILDREN WITH SCHOOL COMPLAINTS SAY? o que dizem as crianças com queixa escolar?. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202444, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.66162. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66162. Acesso em: 16 jun. 2024.