FORMATIVE PRACTICES OF THE RESEARCHER IN THE CONTEXT OF POST-GRADUATE STRICTO SENSU COURSES IN EDUCATION IN BAHIA

Authors

  • Andréia Ruas Yano Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB
  • Nilma Margarida de Castro Crusoé Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.66287

Keywords:

Education of the researcher in education. Postgraduate studies stricto sensu. Formative practice.

Abstract

The present article presents the results of a research whose objective was to analyze training practices of the researcher in education, in stricto sensu post-graduation programs in the State of Bahia. It was based on the perceptions of professors about the formation process of master's and doctoral students. This is a qualitative research, which had as its empirical field the graduate academic programs in education, linked to the state higher education system of Bahia. The informants of the research were professors who teach educational research methods and methodologies in education and act as research advisors in these programs. As a technique for data production, the semi-structured interview was applied. For the analysis and interpretation of the data obtained, the technique of Content Analysis was used. The results indicate as the main formative practices in the stricto sensu post-graduation: scientific initiation, research groups and orientation. They point to difficulties in the formation of the researcher which do not arise exclusively in the stricto sensu post-graduation in education, but which would originate in the undergraduate course or even in basic education. The results also point to the need to strengthen the epistemological training of the scientific researcher in the educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréia Ruas Yano, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Nilma Margarida de Castro Crusoé, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

PhD in Education, Full Professor at the State University of Southwest Bahia and at the  Graduate Program in Education (PPGEd).

References

AMADO, J. A formação em investigação qualitativa: notas para a Construção de um Programa. In: Investigação Qualitativa: inovação, dilemas e desafios. Portugal: Ludomedia. 5 ed., 2016. p. 39-67.

AMADO, J. A investigação em educação e seus paradigmas. In: AMADO, J. (Org.). Manual de investigação qualitativa em educação. 3 ed. Imprensa da Universidade de Coimbra: Coimbra, 2017. p. 21-74.

AMADO, J; COSTA, A. P.; CRUSOÉ, N. M. C. A Técnica da Análise de Conteúdo. In.: AMADO, J. (Org.). Manual de Investigação Qualitativa em Educação. 3 ed. Imprensa da Universidade de Coimbra: Coimbra, 2017. p. 303-354.

AMADO, J; FERREIRA, S. A Entrevista na investigação em Educação. In.: AMADO, J. (Org.). Manual de investigação qualitativa em educação. 3 ed. Imprensa da Universidade de Coimbra: Coimbra, 2017. p. 209-234.

ANDRÉ, M. Formação de professor: a constituição de um campo de estudos. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, 2010, p. 174-181. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8075>. Acesso em: 07 set. 2019.

BOAVENTURA, E. M. A construção da universidade baiana: origens, missões e afrodescendência. Salvador: EDUFBA, 2009. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ufba/109/4/A%20construcao%20da%20universidade%20baiana.pdf>. Acesso em: 30 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 7, de 11 de dezembro de 2017. Estabelece normas para o funcionamento de cursos de pós-graduação stricto sensu. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 12 dez. 2017. Seção 1, p. 21. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2017-pdf/78281-rces007-17-pdf/file. Acessado em: 10 dez. 2021.

CABRERO, R. C; COSTA, M. P. R. Iniciação Científica, bolsa de iniciação científica e grupos de pesquisa. In: MASSI, L; QUEIROZ, S. L. (Org.). Iniciação Científica [recurso eletrônico]: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2015. Disponível em: <https://static.scielo.org/scielobooks/s3ny4/pdf/massi-9788568334577.pdf>. Acesso em: 18 dez. 2021.

CASTRO, A. M. D. A.; OLIVEIRA, L. M. C. F. Avaliação e expansão da Pós-Graduação em Educação no Brasil e no Nordeste: assimetrias e desafios. Revista Educação Em Questão, 59, p. 1-24 2021. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/24454>. Acesso em: 27 abr. 2022.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa Qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis, RJ.: Vozes, 2006.

GAMBOA, S. S. Grupos de pesquisa: limites e possibilidades na construção de novas condições para a produção do conhecimento. Motrivivência, Ano XXIII, nº 36, p. 268-290, jun./2011. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2011v23n36p268/19654>. Acesso em: 10 dez. 2021.

GATTI, B. A.; ANDRÉ, M. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em educação no Brasil. In: WELLER, W.; PFAFF, N. (Org.) Metodologia da pesquisa qualitativa em educação. 3 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. p. 29-38.

MESCOUTO. J. V. S. Política de pós-graduação e formação de jovens pesquisadores no contexto institucional do Programa de Pós-graduação em educação da Universidade Federal do Pará. Orientador: Prof. Dr. Paulo Sérgio de Almeida Corrêa. 2012. 175fl. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação do Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará, Belém, Pará, 2012.

OLIVEIRA, D. B. A Formação do Pesquisador na Pós-Graduação na Universidade Moderna: Valores Epistemológicos e Ético-Políticos. Orientador: Professor Doutor Salomão Antônio Mufarrej Hage. 2013. 333fl. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará. Belém, 2013.

PIRES, R. C. M. O Trabalho do professor-pesquisador e o PIBIC/CNPq. In: MASSI, L.; QUEIROZ, S. L. (Org.). Iniciação Científica [recurso eletrônico]: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2015. Disponível em: <https://static.scielo.org/scielobooks/s3ny4/pdf/massi-9788568334577.pdf>. Acesso em: 18 dez. 2021

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico [livro eletrônico]. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2017.

SOARES, S. R. Pedagogia Universitária: Campo de prática, formação e pesquisa na contemporaneidade. In: NASCIMENTO, A. D.; HETKOWSKI, T. M. (Org.) Educação e contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnológicas. Salvador: EDUFBA, 2009, 400 p. Avaliado e Disponível em: SciELO Books <http://books.scielo.org>. Acesso em: 19 dez. 2021.

Published

2024-05-10

How to Cite

RUAS YANO, A.; DE CASTRO CRUSOÉ, N. M. FORMATIVE PRACTICES OF THE RESEARCHER IN THE CONTEXT OF POST-GRADUATE STRICTO SENSU COURSES IN EDUCATION IN BAHIA. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202413, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.66287. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66287. Acesso em: 21 nov. 2024.