Control and standardization with a look to the excellence of the school organization in Rio Grande do Sul (1937-1945)
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.66685Keywords:
History of Education, Teaching nationalization, Educational reform, Rio Grande do SulAbstract
In Rio Grande do Sul, the nationalization process of education has open a field of possibilities for State action in the educational area. In this context, we present a bibliographic, documentary and descriptive study, which has as aim to demonstrate how the State government refitted itself, in order to institute a new administrative rationality, marked by control and regulation. We have concluded, that the process of State reorganization and refitting, in the educational field, that so far had a small administrative structure, was restricted to some legislative acts and some initiatives to improve teaching, it was created the emergency conditions to reform and educational modernization, from which the State has provided an orientation and, above all, a political-pedagogic direction for education, within which we highlight the expansion of its administrative structure, the implementation of new ways to manage education, under extended and detailed regulation and bureaucratization, as well as a strong will to discipline.
Downloads
References
CABRAL, Ruth. Rememorando. Revista Psico. Porto Alegre: PUCRS, v. 16, p. 40-45, 1988.
CAMARGO, Aspásia; DE GOES, Walder. Meio século de combate: diálogos com Cordeiro de Farias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1981.
CORREIO DO POVO. A atividade da Secretaria de Educação e Saúde Pública. Porto Alegre, 3 fev. 1938, p. 10.
CORREIO DO POVO. As construções escolares no Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 18 abr. 1945, p. 3.
CORREIO DO POVO. Construções e programas escolares. Porto Alegre, 1º mar. 1938, p. 5.
FERNANDES, Alda M. Relatório de atividades: orientadora de educação elementar. 4 mai. 1941.
GAYER, Olga Acauan. Documento manuscrito. 1941.
KREMER, Alda Cardozo. Panorama da educação. In: KREMER, Alda Cardozo et al. Rio Grande do Sul terra e povo. 2. ed. Porto Alegre: Globo, 1969, p. 259-283.
KUNZ, Eloah Brodt Ribeiro. Entrevista a Claudemir de Quadros. Porto Alegre, 21 nov. 2005.
LOURENÇO FILHO, Manuel Bergström. Prefácio. In: MEC/Inep. A administração dos serviços de educação. Boletim n. 12. Rio de Janeiro: MEC/Inep, 1941.
MEC/INEP. A administração dos serviços de educação. Boletim n. 12. Rio de Janeiro: MEC/Inep, 1941.
POPKEWITZ, Thomas S. Reforma educacional: uma política sociológica - poder e conhecimento em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
QUADROS, Claudemir de. Reforma, ciência e profissionalização da educação: o Centro de Pesquisas e Orientação Educacionais do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Ufrgs, 2006. 429f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
QUADROS, Claudemir de. Uma escola nova no Rio Grande do Sul: planejamento, sistematicidade, reforma e modernidade (1937-1945). Textura, Canoas, v. 25, n. 64, p. 559-581, 2023.
QUADROS, Claudemir de. Uma gota amarga: itinerários da nacionalização do ensino no Brasil. Santa Maria: UFSM, 2014.
SESP. Circular n. 145. 28 jan. 1942.
SESP. Circular n. 2.035. 27 mar. 1941.
SESP. Circular n. 98. Jan. 1944.
SESP. Ofício ao delegado 3ª Região Escolar. 3 jan. 1942.
SESP. Ofício circular n. 1.376. 11 nov. 1940.
SESP. Ofício circular n. 8.310. 22 jul. 1938.
SESP. Ofício circular s/n. 2 jan. 1941.
SESP/DGIP. Circular n. 5.235. 20 jul. 1942.
SESP/DGIP. Instruções para instalação de cortinas nos grupos escolares. Mar. 1943.
SESP/DGIP. Relatório de 1939. Porto Alegre: Secção Técnica, 1939.
SESP/DGIP. Relatório de 1940. Porto Alegre: Sesp/Dgip, 1940.
WERLE, Flávia Obino Corrêa. O nacional e o local: ingerência e permeabilidade na educação brasileira. Bragança Paulista: Edusf, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).