Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:
reflexões epistemológicas e didáticas
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67027Keywords:
Base Nacional Comum Curricular. Ensino religioso. Pluralidade. Direitos humanos.Abstract
Religious education has been consolidated in the basic education curriculum as a humanizing subject that contributes to the formation of citizenship. Therefore, this paper, of bibliographical nature, aims to understand the configuration of the religious teaching in the context of the guidelines issued by the Common Core State Standards (Base Nacional Comum Curricular – BNCC). For that, we sought to understand the constitution of this field of knowledge and the tensions involving different interests in its genesis and consolidation, unveil the identity of religious teaching in the context of the BNCC and investigate epistemological aspects to think about the didactics of this subject. The results show that the configuration of religious teaching opposes proselytism and establishes itself as a school subject that enables an experience of education for peace in a pluralistic society, in which the individual is invited to overcome conflicts facing the need to live with the different.
Downloads
References
BAPTISTA, Mauro Rocha; OLIVEIRA, Fabrício Roberto Costa. Espaço da religião na educação básica no contexto da nova BNCC. Caminhos, Goiânia, v. 18, p. 61-78, 2020. DOI: https://doi.org/10.18224/cam.v18i5.8312
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.
BRASIL. Lei Nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 11.429, 27 dez. 1961.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.
BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 248, p. 27833-27841, 23 dez. 1996.
BRASIL. Resolução Nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, Conselho Pleno, [2017a]. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf. Acesso em: 7 mar. 2022.
BRASIL. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017b. Disponível em: http://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Acesso em: 7 mar. 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, CONSED, UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 7 mar. 2022.
FERREIRA, Renan da Costa; BRANDENBURG, Laude Erandi. O ensino religioso e a BNCC: possibilidades de se educar para a paz. Caminhos, Goiânia, v. 17, p. 506-522, maio/ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.18224/cam.v17i2.7313
FRASTON, Paul. Nem anjos nem demônios. Petrópolis: Vozes, 1994.
JUNQUEIRA, Sérgio Rogério de Azevedo; ITOZ, Sônia de. O ensino religioso segundo a BNCC. In: SILVEIRA, Emerson Sena da; JUNQUEIRA, Sérgio (org.). O ensino religioso na BNCC: teoria e prática para o ensino fundamental. Petrópolis: Vozes, 2020. p. 74-92.
KLUCK, Claudia R. Metodologia e didática em face da BNCC. In: SILVEIRA, Emerson Sena da; JUNQUEIRA, Sérgio (org.). O ensino religioso na BNCC: teoria e prática para o ensino fundamental. Petrópolis: Vozes, 2020. p. 134-155.
MITROPOULOS, Jaime; DIAS, Jefferson Aparecido (org.). Roteiro de atuação do Ministério Público: Estado Laico e ensino religioso nas escolas públicas. Brasília: Conselho Nacional do Ministério Público, 2016.
REIS, Marcos V. de Freitas. Diversidade religiosa e cultural e a Base Nacional Comum Curricular. In: SILVEIRA, Emerson Sena da; JUNQUEIRA, Sérgio (org.). O ensino religioso na BNCC: teoria e prática para o ensino fundamental. Petrópolis: Vozes, 2020. p. 156-173.
ROCHA, João Paulo da. O ensino religioso e a participação do professor de história na consolidação da disciplina no Paraná. 2021. 77 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2021. Disponível em: http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/3374. Acesso em: 15 mar. 2022.
RODRIGUES, Edile Maria Fracaro. Conhecimento religioso: possibilidades de aprendizagem a partir da BNCC. In: SILVEIRA, Emerson Sena da; JUNQUEIRA, Sérgio (org.). O ensino religioso na BNCC: teoria e prática para o ensino fundamental. Petrópolis: Vozes, 2020. p. 114-133.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).