Para ter Funk (na escola) é preciso dançar:

problemas e desafios para a Educação Matemática

Authors

  • Eric Machado Paulucci Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-1992-8859
  • Carolina Tamayo Osorio Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68630

Keywords:

Mathematics, Mathematics Education, Truth, Knowledge production, Funk

Abstract

Dancing to the rhythm of funk, we present in this article some reflections sewn by the margins of the radiographs that science has made of the peripheries and the coloniality of knowledge operationalized to keep other knowledge from the school curricula aside. Guided by the philosophy of difference in dialogue with the demands that arise from young people on the periphery, we raise the question of the truth built by/with Mathematics to deconstruct the colonial lenses that erase the voices, bodies and knowledge of men and women who inhabit the peripheral space. Finally, it is written to provoke an initial spark in the discussion about the knowledge production process of Mathematics (Education) as a field of research, used in the constitution of a curriculum, a curriculum that dialogues with the demands of young people from urban peripheries.

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Author Biographies

Eric Machado Paulucci, Universidade Federal de Minas Gerais

Licenciado em Matemática (UFSCar) – São Carlos, Brasil (2018). Especialista em Educação: Ciência, Tecnologia e Sociedade (IFSP) – São Carlos, Brasil (2021). Mestrado em Educação Escolar (UNESP) – Araraquara, Brasil (2022). Doutorando em Educação: Conhecimento e Inclusão Social (UFMG) – Belo Horizonte, Brasil. Professor Substituto da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Integrante do Grupo de Pesquisa e Estudo inSURgir da UFMG. Linhas de pesquisa: Etnomatemática; Educação Matemática e Filosofia da Educação Matemática. E-mail: ericmpaulucci@hotmail.com

Carolina Tamayo Osorio, Universidade Federal de Minas Gerais

Licenciada em Matemática (UdeA) - Medellín, Colômbia (2010). Mestrado em Educação (UdeA) -Medellín, Colômbia (2012) e Doutorado em Educação (UNICAMP) – Campinas, Brasil (2017). Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) em nível de graduação, mestrado e doutorado, junto ao Programa de Pós-graduação em Conhecimento e Inclusão Social da UFMG. Integrante do Grupo de Pesquisa e Estudo inSURgir (UFMG) e do Grupo de Pesquisa Educação, Linguagem e Práticas Culturais -Phala- (UNICAMP). Coordenadora do Doutorado Latino-Americano em Educação: Políticas Públicas e Profissão Docente da UFMG. Linhas de pesquisa: Etnomatemática; Educação Matemática e Diversidade e Cultura e, Filosofia da Educação Matemática. Os principais autores de referência que constituem o campo de diálogo para o desenvolvimento das minhas investigações são Ludwig Wittgenstein e Jacques Derrida. Coordenadora para América do Sul da Red Internacional de Etnomatemática. Membro do Comitê Editorial da Revista Latinoamericana de Etnomatemática. E-mail: carolina.tamayo36@gmail.com

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Published

2024-05-20

How to Cite

MACHADO PAULUCCI, E.; TAMAYO OSORIO, C. Para ter Funk (na escola) é preciso dançar: : problemas e desafios para a Educação Matemática. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202438, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68630. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68630. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Quais juventudes querem os currículos? Quais currículos querem as juventudes?