Snow white's story for teaching symmetry in the early years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64091Palabras clave:
Children's Literature, teaching resource, Symmetry teachingResumen
This article discusses some possibilities of using Children's Literature for the teaching-learning of Mathematics, which aims to analyze how the story of Snow White can be used for teaching Symmetry. Based on a bibliographic study, the relevance of the theme was highlighted. According to the assumption that literature is one of the tools that can provide students with reading and understanding of the world, we present some activities that allow exploring the potential of Children's Literature. We seek to use excerpts and illustrations from this story to teach Symmetry in the early years of elementary education. As the main conclusion of this study, we have that it is possible to develop Geometry activities to teach the subject in question in the context of that world-famous fairy tale. We aim to present a different way of teaching Mathematics, by seeking a meaningful learning and making teachers interested in this teaching strategy.
Keywords: Children's Literature; Symmetry teaching; teaching resource
Descargas
Citas
ALENCAR, E. S.; CUNHA, A. C. “Quem conta um conto aumenta um ponto”: uma formação para o ensino de Matemática'. Revista Educação (Guarulhos), v. 14, p. 67-74.2019
ATIVIDADES DE SIMETRIA. Blog Vila Verde Centro Educacional, 2017. Available at http://www.vilaverde.g12.br/v2/atividades-de-simetria/ (accessed on July 1st). 2020.
BRASIL.Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília : MEC.1996.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Ministério da Educação. 2017.
BRASIL. Guia de Implementação da Base Nacional Comum Curricular. MEC, Consed, Undime, UNCME, FNCEE.2018.
BRANCA DE NEVE E OS SETE ANÕES EM PORTUGUÊS/CONTO E MÚSICAS/COM OS AMIGUINHOS. Os amiguinhos, 19m26s). Available at: https://www.youtube.com/watch?v=H2r7PbIv4b0 2017.
BASTOS, Rita. Transformações geométricas. Grupo de trabalho de geometria da APM. Available at https://www.apm.pt/files/_23-27_lq_473c3886b161d.pdf. 2007.
CRUZ, Tainá Natielle Barbosa da; Ferreira, Robson dos Santos. O uso do origami adaptado para o ensino das formas geométricas planas a uma aluna com deficiência visual. TANGRAM - Revista de Educação Matemática, [S.l.], v. 1, n. 3, p. 108-119, jun. 2018. ISSN 2595-0967. Available at: <http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/8333>. (accessed on May 21st, 2020) doi:https://doi.org/10.30612/tangram.v1i3.8333.
CARRILLO, J., CLIMENT, N., MONTES, M., CONTRERAS, L. C., FLORES-MEDRANO, E., ESCUDERO-ÁVILA, D., VASCO, D., ROJAS, N., FLORES, P., AGUILAR-GONZÁLEZ, A., RIBEIRO, M. Y MUÑOZ-CATALÁN, M. C. The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model, Research in Mathematics Education, DOI: 10.1080/14794802.2018.1479981. 2018.
D'ANTONIO, SOLANGE CRISTINA ; PAVANELLO, R. M. A formação geométrica em um curso de licenciatura para os anos iniciais do ensino fundamental a distância da UEM. Revista Paranaense de Educação Matemática , v. 2, p. 134-157.2013.
GUDER, D.; NOTARE, M. R. Estudando Geometria De Maneira Mais Significativa. In: Garcia, V. C. V. (Organ.) et al. Reflexão e pesquisa na formação de professores de matemática. Porto Alegre: Evangraf: UFRGS.p. 116-150.2011.
LOPES,D. C. V. E SILVA, R. S. Uma experiência de ensino-aprendizagem sobre simetria nos anos iniciais através do uso de materiais concretos e digitais. Cadernos do Aplicação. V28. 2015.
LOPES, L S; ALVES, GILSON L P; FERREIRA, A L A. A Simetria nas Aulas de Matemática: uma proposta investigativa. Educação & Realidade, v. 40, n. 2, p. 549-572, 2015.Lüdke, Menga; André, Marli E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.2013.
MONTEIRO, LILIANE SANTOS. Atividades Simetria com frutas. A arte de Ensinar e aprender. 2017. Available at: https://www.aartedeensinareaprender.com/2017/10/atividades-simetria-com-frutas.html. (accessed on May 19th, 2020)
PIMENTEL, GUILHERME. A história da Geometria nos livros didáticos e perspectivas do PNLD. São Carlos. UFScar.2014.
REAME, E. RANIERE ,A. C.; GOMES, L. E MONTENEGRO, P. Matemática na educação do dia-a-dia das crianças: rodas, músicas, jogos e histórias. São Paulo: 2 ed.2012.
ROCHA,A. M. ; AGUIAR, A.; LEAO; E.; E NUNES, J M V Construindo aulas de simetria com auxílio de situações adidáticas. VI Congresso Internacional de Ensino da Matemática. Canoas. Rio Grande do Sul.2013.
SALLES, E. B. ROOS, L. T. W. LUCION , P., ZUGE, V. Arte e Matemática: o ensino de simetria é magia. IV Jornada Nacional de Educação Matemática e XVIII Jornada Regional de Educação Matemática.2012.
SANTIAGO, P V D S; ALVES, F R V. Aplicações das formas geométricas na escola da rede pública de ensino médio do município de Quixeramobim – CE. TANGRAM - Revista de Educação Matemática, [S.l.], v. 3, n. 1, p. 112- 131, 2020. mar. ISSN 2595-0967. Available at: <http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/10079>. (accessed on May 21st, 2020). doi:https://doi.org/10.30612/tangram.v3i1.10079
SANTOS, L F; TELES, R A DE M. Pintar, dobrar, recortar e desenhar: o ensino da Simetria e Artes Visuais em livros didáticos de matemática para os anos iniciais do Ensino Fundamental. Bolema, Rio Claro, v. 26, n. 42a, p. 291-310, 2012. Apr. Available at <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2012000100013&lng=en&nrm=iso>. (accessed on April17th, 2020). https://doi.org/10.1590/S0103-636X2012000100013.
SILVA, Ana Cannas. Simetria passo a passo. 2012. Available at https://people.math.ethz.ch/~acannas/Outreach/klein_simetria_mar2012.pdf
SMOLE, K. S.; DINIZ, M, I.; CÂNDIDO,P. Jogos de matemática. Artmed. Porto Alegre.2010.
TELES, R; BORBA, R; MONTEIRO, C Investigações em Didática da Matemática. E-BOOK, v. 2. UFPE (Edumatec), 2020. ISBN: 978-85-415-0907-7. Available at//www.researchgate.net/figure/Figura-7-Exemplo-de-atividade-de-simetria-de-translacao-em-atividade-de-padroes_fig10_321148987. (accessed on May 19th).
VELOSO, E; BASTOS, R; FIGUEIRINHAS, S. Isometrias e Simetria com materiais manipuláveis. Educação e Matemática, v. 101, p. 23-28. 2009. Available at: http://www.apm.pt/files/_EM101_pp23-28_lq_49cd7874b0e4a.pdf
VILLAÇA, E. Simetria. Blog Matemática Genial. 2019. Disponível em: https://www.matematicagenial.com/2019/02/simetria.html#. (accessed on July 1st, 2020)
ZACARIAS, E., MORO M. L. F. A Matemática das Crianças Jovens e Literatura Infantil. Educar Curitiba n25, p.275-299.2005
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Revista Temas em Educação
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Los autores que publican en esta revista aceptan los siguientes términos:
. Los autores conservan los derechos de autor y otorgan a la revista el derecho a la primera publicación, con el trabajo licenciado simultáneamente bajo la Licença Creative Commons Attribution que permite compartir el trabajo con reconocimiento de autoría y publicación inicial en esta revista.
. Se autoriza a los autores a asumir contratos adicionales por separado, para la distribución no exclusiva de la versión del trabajo publicado en esta revista (p. Ej., Publicación en repositorio institucional o como capítulo de libro), con reconocimiento de autoría y publicación inicial en esta revista.
. Se permite y se anima a los autores a publicar y distribuir su trabajo en línea (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su página personal) en cualquier momento antes o durante el proceso editorial, ya que esto puede generar cambios productivos, así como aumentar el impacto y cita del trabajo publicado (Ver O Efeito do Acesso Livre).