Objects in museums and history teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2020v25n42.51996

Keywords:

Museum, History Teaching, Objects, Material Culture

Abstract

The following text analyzes part of the documentation from the Gold Museum (Sabará – Minas Gerais) in order to investigate how the formation of the exposed collection took place. In the process of revealing the connection between memory and forgetfulness present in the expositions I emphasize the historical museum from its antiquarian tradition and claim that the musealized material culture is a powerful tool for history teaching. The teachers have at their disposal a diverse range of objects, images and sceneries which are richly structured and could be related to the school’s curriculum by proposing questions about history and memory during the mining period. The musealized material culture opens up the possibility of a sensitive experience in a learning process related to significant social issues.

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Author Biography

Jezulino Lúcio Mendes Braga, Universidade Federal de Minas Gerais

Jezulino Lúcio Mendes Braga é doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2014) com período sanduíche na Universidade Autônoma de Barcelona. É coordenador do curso de Museologia da Escola de Ciência da Informação (UFMG). Integra o Mestrado Profissional Educação e Docência da Faculdade de Educação da UFMG. Pesquisa processos educativos em museus e práticas de memória no ensino de história. Membro do Grupo de Pesquisa Polis e Mnemosine: Cidade, Memória e Educação. Membro do MEIO (Museus, Educação, Imagens e Oralidades) e da Rede de Museus da UFMG.

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Published

2020-06-16

How to Cite

BRAGA, J. L. M. Objects in museums and history teaching. Saeculum, [S. l.], v. 25, n. 42 (jan./jun.), p. 121–137, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2020v25n42.51996. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/51996. Acesso em: 3 jul. 2024.

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