Objects in museums and history teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2020v25n42.51996

Keywords:

Museum, History Teaching, Objects, Material Culture

Abstract

The following text analyzes part of the documentation from the Gold Museum (Sabará – Minas Gerais) in order to investigate how the formation of the exposed collection took place. In the process of revealing the connection between memory and forgetfulness present in the expositions I emphasize the historical museum from its antiquarian tradition and claim that the musealized material culture is a powerful tool for history teaching. The teachers have at their disposal a diverse range of objects, images and sceneries which are richly structured and could be related to the school’s curriculum by proposing questions about history and memory during the mining period. The musealized material culture opens up the possibility of a sensitive experience in a learning process related to significant social issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jezulino Lúcio Mendes Braga, Universidade Federal de Minas Gerais

Jezulino Lúcio Mendes Braga é doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2014) com período sanduíche na Universidade Autônoma de Barcelona. É coordenador do curso de Museologia da Escola de Ciência da Informação (UFMG). Integra o Mestrado Profissional Educação e Docência da Faculdade de Educação da UFMG. Pesquisa processos educativos em museus e práticas de memória no ensino de história. Membro do Grupo de Pesquisa Polis e Mnemosine: Cidade, Memória e Educação. Membro do MEIO (Museus, Educação, Imagens e Oralidades) e da Rede de Museus da UFMG.

References

BANN, Stephen. As invenções da História: ensaios sobre a representação do passado. São Paulo: UNESP, 1994.

BREFE, Ana Cláudia Fonseca. Museus históricos na França: entre a reflexão histórica e a identidade nacional. Anais do Museu Paulista, São Paulo: Nova Série, v. 5, p. 175-203, jan./dez. 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-47141997000100006

BREFE, Ana Cláudia Fonseca. Comentário I: Museu, Imagem e Temporalidade. Anais do Museu Paulista. São Paulo, Nova Série, v. 15, n.2, p. 11-30, jul./dez. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-47142007000200003

COSTA, Lúcio. Documentação Necessária. Revista do Serviço do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Rio de Janeiro: IPHAN, v. 1, p. 31-41, 1937.

COSTA, Lúcio. Registro de uma vivência. São Paulo: Empresa das Artes, 1995.

CHOAY, Françoise. A alegoria do patrimônio. Trad. de Luciano Vieira Machado. 3. ed. São Paulo: Estação Liberdade/Editora UNESP, 2006.

FIGUEREDO, Andréia Neves; MENEZES, Isabella Carvalho; ROSA, Ricardo Alfredo de Carvalho. Museu do Ouro. Brasília-DF: IBRAM, 2017.

GREENBLATT, Stephen. O novo historicismo: ressonância e encantamento. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 4, n. 8, p. 244-261, 1991.

GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado. Usos da História: Refletindo sobre identidade e sentido. História em Revista, Pelotas, v. 6, p. 21-36, 2000.

GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado. Memória, história e historiografia. In: BITTENCOURT, José Neves; BENCHETRIT, Sara Fassa; TOSTES, Vera Lúcia Bottrel (Org.). História representada: o dilema dos museus. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional, 2003, p. 77-92.

GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado. Vendo o passado: representação e escrita da história. Anais do Museu Paulista. São Paulo: Nova Série, v. 15, n. 2, p. 11-30, jul./dez. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-47142007000200002

JULIÃO, Letícia. Apontamentos sobre a história do museu. In: Caderno de Diretrizes Museológicas. Brasília: MinC/Iphan/Departamento de Museus e Centros Culturais; Belo Horizonte: Secretaria de Estado da Cultura/Superintendência de Museus, 2006, p. 19-31.

JULIÃO, Letícia. O SPHAN e a cultura museológica no Brasil. Revista Estudos Históricos. Rio de Janeiro: FGV, v. 22, n. 43, p. 141-161, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21862009000100008

MENEZES, Isabella Carvalho de. Os guardiões: jogo e teias de construção imaginativa no Museu do Ouro. Belo Horizonte. Faculdade de Educação/Universidade do Estado de Minas Gerais, 2016. Dissertação de mestrado em Educação. Disponível em: http://fae.uemg.br/dissertacoes/TD2017121391580.pdf. Acesso em: 23 mar 2020.

MOMIGLIANO, Arnaldo. O surgimento da pesquisa antiquária. In: MOMIGLIANO, Arnaldo. As raízes clássicas da historiografia moderna. Bauru: EDUSC, 2004. p. 20-51.

MONTALVÃO, Cláudia Soares de Azevedo. Visualizando o passado: museu e história. In: BITTENCOURT, José Neves; BENCHETRIT, Sara Fassa; TOSTES, Vera Lúcia Bottrel (Org.). História representada: o dilema dos museus. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional, 2003, p. 113-126.

POMIAN, Krzysztof. Coleção. Enciclopédia Einaudi. Lisboa: Imprensa Nacional, v. 3, p. 51-86, 1990.

POULOT, Dominique. O modelo republicano de museu e sua tradição. In: BORGES, Maria Eliza Linhares (Org). Inovações, Coleções, Museus. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 13-23.

RAMOS, Francisco Régis Lopes; MAGALHÃES, Aline Montenegro. De objetos a palavras: reflexões sobre exposições em Museus de História. In: BITTENCOURT, José Neves (Org.). Caderno de Diretrizes Museológicas. Belo Horizonte: Secretaria de Cultura de Minas Gerais, v. 2, p. 48-89, 2008.

Published

2020-06-16

How to Cite

BRAGA, J. L. M. Objects in museums and history teaching. Saeculum, [S. l.], v. 25, n. 42 (jan./jun.), p. 121–137, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2020v25n42.51996. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/51996. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

New Section Title Here