Experience, childhood, language and event

the Giorgio Agamben’s biopolitics and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2020v25n43.53087

Keywords:

Experience, Childhood, Event, Biopolitics, Agamben

Abstract

The present study is interested in deepening Walter Benjamin's diagnosis of the impoverishment of experience from Giorgio Agamben's biopolitical hypothesis. The biopolitical devices of modernity no longer allow the passage from experience to language producing life forms without ethics and politics. Then explores the figure of childhood as an event, which would allow the contemporary escape its constitutive dichotomies and produce again an ethical way of life by venturing into an empty space. The text is divided into two parts and four moments. In the first part the problem of experience is explored from Benjamin to Agamben, deepens soon after, this problem with the biopolitics’ notion. In the second part we present the notion of childhood as an event, because it would represent the entrance of the human in the language. In this movement of passage and production of the event we realize the possibility of building a life form, this is, an ethical life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Angelo Pagni, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” - Unesp

Pedro Angelo Pagni é Professor Livre Docente do Departamento de Administração e Supervisão Escolar e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Doutor em Educação pela UNESP.

 

Raphael Guazzelli Valerio, Universidade Federal de Pernambuco

Raphael Guazzelli Valerio é Professor Adjunto do Departamento de Fundamentos Sócio Filosóficos da Educação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP).

References

AGAMBEN, Giorgio. Homo Sacer. O poder soberano e a vida nua I. Belo Horizonte. Editora UFMG. 2004.

AGAMBEN, Giorgio. Estado de Exceção. 2. ed. São Paulo. Boitempo Editorial. 2007.

AGAMBEN, Giorgio. Infância e História. Destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte. Editora UFMG. 2008.

AGAMBEN, Giorgio. Ideia da Prosa. Belo Horizonte. Autêntica. 2012.

ADORNO, Theodor. Educação e emancipação. 4. ed. Rio de Janeiro. Paz e Terra. 1995.

ARENDT, Hannah. A condição humana. 11. ed. Rio de Janeiro. Forense Universitária. 2010.

BENJAMIN, Walter. Crítica da Violência – Crítica do Poder. In: BENJAMIN, Walter. Documentos de Cultura Documentos de Barbárie [Escritos Escolhidos]. São Paulo: Cultrix: Editora da Universidade de São Paulo, 1986. p. 160-175.

BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. In: BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política. 7. ed. São Paulo. Brasiliense. 1994. p. 114-119.

HEIDEGGER, Martin. Os conceitos fundamentais da metafísica: mundo, finitude, solidão. Rio de Janeiro. Forense Universitária. 2006.

KANT, Immanuel. Crítica da Razão Pura. São Paulo. Abril Cultural. 1994.

KOHAN, Walter O. Infância. Entre Educação e Filosofia. Belo Horizonte. Autêntica. 2005.

NIETZSCHE, Friedrich. Genealogia da moral. São Paulo. Companhia da Letras. 1998.

SCHMITT, Carl. Teologia Política. Belo Horizonte: Ed. Del Rey, 2006.

Published

2020-11-18

How to Cite

PAGNI, P. A.; VALERIO, R. G. Experience, childhood, language and event: the Giorgio Agamben’s biopolitics and education. Saeculum, [S. l.], v. 25, n. 43 (jul./dez.), p. 64–75, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2020v25n43.53087. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/53087. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: A nova história (bio)política: sobre as capturas e as resistências