CURRICULUM POLICIES FOR PORTUGUESE LANGUAGE

news and multileteracy for impossible subjects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i1.69702

Keywords:

Discourse Theory, Hegemony, Subject, BNCC, Portuguese language

Abstract

The article proposes the notion of hegemony, reconceptualized by Laclau and Mouffe, arguing that it allows the compendium of prescriptive and universalist propositions in curricular policy. Return to the regulatory focus of the BNCC, putting into dispute the disputes over meaning triggered by the reiteration of new terms and multiliteracies in the Portuguese Language in the Final Years of Elementary School. From the beginning, it is justified by a discursive approach and a second section seeks to demarcate the notions of hegemony, antagonism and translation. In the third section, attempts to signify new terms and multiliteracies in the BNCC are problematized, de-sedimenting discursive games through regulation and control over what is knowledgeable and subjection insinuates itself as necessary. Conclusively, signaling the reading that in the curricular policy for PL at BNCC, meanings for new and past multiliteracies are hegemonized in the fiction that it would be possible to foresee a future (understood in the context of the proposal as uncertain) and, then , preparer the subject. It considers that simply indicating the asymmetry of such a proposal in itself is not enough, it is important to stress the perspective that it is in the relationship with such meanings that the school tends to be seen as deficient and without quality. Thus, it is argued that the BNCC for LP projects the reading that a school is deficient and needs to be reformed by a national curriculum to be incapable of doing the impossible: producing subjects today for an unpredictable future.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Hugo Heleno Camilo Costa, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro and Professor at the same institution.

Érika Virgílio Rodrigues da Cunha, Federal University of Rondonópolis, Brazil.

PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro and Professor at the Federal University of Rondonópolis

Maria José Vilela Rodrigues, Federal University of Rondonópolis, Brazil.

Graduated in Pedagogy and Literature from the Federal University of Mato Grosso and effective professor at the State Department of Education of Mato Grosso.

References

BRASIL. Ministério da Educação do Brasil. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: SEB/MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 04 jan. 2023.

COSTA, Hugo H. C. O povo disciplinar de Geografia e a tradução na política de currículo. 2013. 140 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

COSTA, Hugo H. C. Políticas de currículo para formação de professores. Revista Espaço do Currículo, v. 16, p. 1-11, 2023. DOI: https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.66177

COSTA, Hugo H. C. “Seríamos a política que criticamos?”: a interlocução do povo da Geografia na produção da BNCC. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 10, n. 19, p. 125-152, 2020. DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.913. DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.913

COSTA, Hugo H. C.; CUNHA, Érika V. R. da. Normatividade, Desconstrução e Justiça: para além do dever ser na Base Nacional Comum da Formação de Professores. Currículo sem Fronteiras, [s. l.], v. 21, n. 3, p. 1246-1265, 2021. DOI: https://doi.org/10.35786/1645-1384.v21.n3.15

COSTA, Hugo H. C.; LOPES, Alice C. Sobre a subjetividade/alteridade: conversas com Derrida e Laclau nas políticas de currículo. In: TURA, Maria de Lourdes Rangel; GARCIA, Maria Manuela Alves (org.). Currículo, políticas e ação docente. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013.

CUNHA, Érika V. R. da. Sobre e sob a normatividade curricular: a autobiografia e o sujeito relacional. In: LOPES, R. de A- ; RIBEIRO, W. de G. (Orgs.). Utopia e normatividade curricular: abordagens pós-estruturalistas – Curitiba: CRV, 2021.

CUNHA, Érika V. R.; COSTA, Hugo H. C. ; BORGES, Verônica. Desconstrução, alteridade e tradução: percursos investigativos nas políticas de currículo. In: LOPES, A. C. ; SISCAR, M. (Orgs.). Pensando a política com Derrida – responsabilidade, tradução, porvir - Cortez Editora, São Paulo, 2018.

DERRIDA, Jacques. Margens da filosofia. Campinas: Papirus, 1991.

DERRIDA, Jacques. Torres de Babel. Tradução de Junia Barreto. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

GERALDI, João Wanderley. O ensino de língua portuguesa - e a Base Nacional Comum Curricular. Retratos da Escola. v. 9, n. 17, 2015. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/587. Acesso em: 12 dez. 2023.

GERALDI, João Wanderley. A produção dos diferentes letramentos. Bakhtiniana - Revista de Estudos do Discurso. v. 9, n. 2, p. 25-34, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/19443. Acesso em: 12 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-45732014000200003

GRUPO NOVA LONDRES. Uma Pedagogia dos Multiletramentos: Projetando Futuros Sociais. Tradução de Deise Nancy de Morais, Gabriela Claudino Grande, Rafaela Salemme Bolsarin Biazotti, Roziane Keila Grando. Revista Linguagem em Foco, v. 13, n. 2, 2021. p. 101-145. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5578. Acesso em: 06 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5578

LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemony and socialist strategy: towards a radical democratic. 2ª ed. Verso: London and New York. 2001.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. Tradução da 2ª edição inglesa. São Paulo: Intermeios, 2015.

LIMA, Ana; PINHEIRO, Regina. Os multiletramentos nas aulas de língua portuguesa no Ensino Médio. Linguagem & Ensino. Pelotas. v.18, n.2, p. 327-354, jul./dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br › article › download. Acesso em 18. 2023.

LOPES, Alice Casimiro. ; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez. 2011.

LOPES, Alice C. Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedade & Culturas, [S. l.], n. 39, p. 7–23, 2013. DOI: 10.34626/esc.vi39.311. Disponível em: https://ojs.up.pt/index.php/esc-ciie/article/view/311. Acesso em: 26 nov. 2023.

LOPES, Alice C. Por um currículo sem fundamentos. Linhas críticas, v. 21, n. 45, maio-ago., p. 445-466, Universidade de Brasília, Brasil, 2015. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4581

LOPES, Alice C. Itinerários formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vida juvenis. Retratos da Escola, [S. l.], v. 13, n. 25, p. 59–75, 2019. DOI: 10.22420/rde.v13i25.963. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br /rde/article/view/963. Acesso em: 10 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.963

PARAÍSO, Marlucy A. Pesquisas pós-críticas em educação no Brasil: esboço de um mapa. Cadernos de pesquisa, v. 34, p. 283-303, maio/ago., 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742004000200002

MENDONÇA, Daniel de. A noção de antagonismo na ciência política contemporânea: uma análise a partir da perspectiva da teoria do discurso. Revista de Sociologia e Política, [S.l.], n. 20, jun. 2003. ISSN 1678-9873. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/rsp/article/view/3637. Acesso em: 02 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-44782003000100011

PESSOA, Carlos. Hegemonia em tempos de globalização. In: MENDONÇA, Daniel de; RODRIGUES, Léo Peixoto (org.). Pós-estruturalismo e teoria do discurso: em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre: EDIPUCRS, p. 151-61, 2014.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2011.

ROJO, Roxane. Apresentação: Protótipos didáticos para os multiletramentos. In: ROJO, R. H. R.; MOURA, E. (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012a. p. 7-11.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagem na escola. In: ROJO, R. H. R.; MOURA, E. (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012b. p. 11-32.

ROJO, Roxane H. Novos Multiletramentos e protótipos de ensino: por um web-currículo. In: CORDEIRO, G. S.; BARROS, E. M. D. de; GONÇALVES, A. V. (org.). Letramentos, objetos e instrumentos de ensino: gêneros textuais, sequências e gestos didáticos. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017a.

ROJO, Roxane. Entre plataformas, ODAs e protótipos: Novos multiletramentos em tempos de WEB2. The ESPecialist, [S. l.], v. 38, n. 1, 2017b. DOI: 10.23925/2318-7115.2017v38i1a2. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/32219. Acesso em: 18 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.23925/2318-7115.2017v38i1a2

SOARES, Magda. Letramento – um tema em três gêneros. [S. l.]: Autêntica, 2009.

Published

2024-04-30

How to Cite

COSTA, H. H. C.; CUNHA, Érika V. R. da; RODRIGUES, M. J. V. . CURRICULUM POLICIES FOR PORTUGUESE LANGUAGE: news and multileteracy for impossible subjects. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 1, p. e69702 , 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i1.69702. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/69702. Acesso em: 18 may. 2024.