THE REFORM OF BRAZILIAN HIGH SCHOOL AS GOVERNMENT BIOPOLITICAL STRATEGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38748

Keywords:

Biopolitics, Curriculum, High school, Neoliberalism, Reform

Abstract

This article discusses the Brazilian high school reforms that should be implemented under Law 13,415 of 2017. As soon as he tookoffice, in the midst of a controversial process, President Michel Temer urgently implemented reforms in education without dialogue with organized civil society and researchers in the area. The mentioned law modifies the High School changing the workload, the curriculum and the investments in teacher training. The methodology is post-critical and part of the analysis of Law no. 13,415 of 2017 and analysis of some official government advertising on the reform of High School to meet the goal. The theoretical framework consists of poststructuralist authors such as Julia Varela, Fernando Alvarez-Uria, Inés Dussel and Marcelo Caruso to situate the concept of school adopted in thiswork. Tomaz Tadeu da Silva for a theorizing about curriculum from a post-critical perspective. Michel Foucault to discuss biopolitical strategies of government. The analysis of the advertisements allowed to infer discourses that refer to neoliberalism andthe analysis of the legal text allowed to conclude that the reform will produce a precariousness in the formation of the young people, making it difficult for them to access to public and free universities, directing them to the technical formation in order to attend to a demand of the market by specialists. The Brazilian high school reform aims to recalibrate the curriculum so that it produces the subject necessary for the maintenance of the existing mental and social order, the neo-liberal homo oeconomicus.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gicele Maria Cervi, Regional University of Blumenau, Brazil.

PhD in Social Sciences from the Pontifical Catholic University of São Paulo and professor at the Regional University of Blumenau.

Amarildo Inácio dos Santos, Regional University of Blumenau, Brazil.

Doctoral student at the Graduate Program in Education at the Federal University of Bahia.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

______. Lei Nº 11.494, de 20 de junho de 2007. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação – FUNDEB. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/lei/l11494.htm>. Acesso em: 10 mar 2018.

______. Lei nº 13.415/2017 de 16 de fevereiro de 2017. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017.

______. Lei nº. 13. 587, de 2 de janeiro de 2018: Estima a receita e fixa a despesa da União para o exercício financeiro de 2018. Disponível em: <http://www.camara.leg.br/internet/comissao/index/mista/orca/orcamento/or2018/lei/Lei13587-2018.pdf>. Acesso em: 10 mar 2018.

______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9394/96. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1996.

CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos seus temas, percursos e autores. Tradução Ingrid Müller Xavier. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

COMERCIAL MEC REFORMA ENSINO MÉDIO – 02. Lucas Thomaz. Youtube. 23 nov. 2016. 1m. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=P_1iPX6Ui54>. Acesso em: 11 dez. 2017.

COM O NOVO ENSINO MÉDIO, VOCÊ TEM MAIS LIBERDADE PARA ESCOLHER O QUE ESTUDAR! Ministério da Educação. Youtube. 26 dez. 2016. 31s. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=kdERkLO3eTs >. Acesso em: 11 dez 2017.

DUSSEL, Inês; CARUSO, Marcelo. A invenção da sala de aula: uma genealogia das formas de ensinar. Tradução Cristina Antunes. São Paulo: Moderna, 2003.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 4. ed. 2004.

______. Nascimento da biopolítica. Lisboa: Edições 70, 2010.

______. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 20 ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

PROPAGANDA INSTITUCIONAL - REFORMA ENSINO MÉDIO. João Paulo. Youtube. 08 fev. 2017. 30s. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=RuF0GYgmrJQ>. Acesso em: 01 fev 2018.

REVEL, Judith. Michel Foucault: conceitos essenciais. São Carlos: Claraluz, 2005.

VARELA, J.; ALVAREZ-URIA, F. A Maquinaria escolar. Teoria & Educação. São Paulo, n. 6, p.68-96, 1992.

Published

2019-03-02

How to Cite

CERVI, G. M.; SANTOS, A. I. dos . THE REFORM OF BRAZILIAN HIGH SCHOOL AS GOVERNMENT BIOPOLITICAL STRATEGY. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 181–193, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38748. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38748. Acesso em: 15 may. 2024.