PROSPECTING THE EFFECTS OF THE PROJECT “NONPARTISAN SCHOOL” IN CURRICULUM COMPONENTS OF THE ELEMENTARY, MIDDLE AND HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.52502

Keywords:

“Nonpartisan school”, Curriculum, Teaching, Natural Sciences, Human Sciences

Abstract

The analysis of the “PESP” (Project “nonpartisan school”) have generated some scientific productions, of which we chose one sample to analyze and think about what is the conception of curriculum underlying the Project and if it could impact in the approaches of the objects of knowledge, in classroom, in different curriculum components. We extracted of the bibliography about this project the guidelines to the scientific educational background, in the elementary, middle and high school, prospecting the consequences of the prescriptions in the application of the official curriculum. Under the referential of the critical approach of the curriculum, we elected as sources the bibliographic works from 2016 to 2019, about the impact of the “PESP” in the curriculum and in curriculum components of Natural and Human Sciences. We identified that exists an academic, social, politic and philosophical discussion, but that exists a demand f analysis of it pedagogical consequences about the selection and organization of the contents in classroom too. We conclude that, although neither the project, nor its justifications have pedagogical arguments, the project oscillate between the traditional and broad conception of curriculum, in a case-by-case way, affecting in a more forbidding way than a proposal one.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Aurea de Carvalho Costa, Paulista State University Júlio de Mesquita Filho, Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas and Professor at the State University of São Paulo.

References

ALENCAR, D. P. Educação e neoliberalismo: o caso do projeto escola sem partido. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 14, jul./dez., 2017, p. 127-140.

AQUINO, Renata 2015. A ideologia do Escola Sem Partido. Disponível em: https://liberdadeparaensinar.wordpress.com/tag/miguel-nagib/. Acesso: 06/03 de 2018.

BAGDONAS, Alexandre; AZEVEDO, Hernani Luiz. O projeto de Lei “Escola sem partido” e o ensino de ciências. Alexandria: revista de Educação em ciências e Tecnologia. Florianópolis, v. 10, n2, nov. 2017 p. 259-277.

BARBOSA, Tulio. Ensino de Geografia: novos e velhos desafios. Caderno prudentino de Geografia. Presidente Prudente, UNESP V. 1, n 32, Jan/jun. 2010, p. 23-40.

BRASIL, Senado Federal. s/d. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/hpsenado Acesso em: 20/04/2020.

BRASIL, Câmara dos Deputados Federais. s/d. Disponível: https://www.camara.leg.br/ Acesso em: 20/04/2020a.

BRASIL. 1997.Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais /Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília :MEC/SEF.

BURSZTYN, Marcel (Org). A difícil sustentabilidade: política energética e conflitos ambientais. Rio de Janeiro: Garamon, 2001. p. 59-76.

CARVALHO, Fabiana Aparecida de; POLIZEL, Alexandre Luiz; MAIO, Eliane Rose Uma escola sem partido: discursividade, currículos e movimentos sociais. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, UEL, v. 37, n. 2, jul./dez. 2016 p. 193-210.

__________ 2012.

_____________ 2006.

CUNHA, Daniel Barcelos da; AS SILVA, Jackson Ronie; LIMA, Nilvanete Gomes de. Para além de um simples movimento: Escola sem partido e ensino de ciências. Ensino & pesquisa: revista multidisciplinar de licenciatura e formação docente. Paraná, UNESPAR, V. 17, n. 2, 2019, p. 146 – 174.

DUARTE, Newton. (org.) Crítica ao fetichismo da individualidade. São Paulo: autores associados. 2014. 242 p.

FONTES, Edilza; ROCHA, Davison. Escola sem partido e o ensino de história no tempo presente. Revista NUPEM. Campo Mourão, UNIESP, V. 1; n.24; set/dez, 2019. p. 94-107.

FRACALANZA, Hilário; AMARAL, Ivan Amorosino; GOUVEIA, Mariley Simões Flória. O ensino de Ciências no primeiro grau. São Paulo: Atual editora, 1987. (Projeto Magistério). 99p.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. 2003. Educação básica no brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação e sociedade, Campinas, UNICAMP, v. 24, n. 82, p.93-130.

GIROTO, E. Um ponto na rede: o “Escola sem partido” no contexto da escola de pensamento único. In: A ideologia do movimento Escola Sem Partido: 20 autores desmontam o discurso / Ação Educativa Assessoria, Pesquisa e Informação (Org.). — São Paulo : Ação Educativa, 2016. p. 65 – 76.

LAYRARGUES, Phillipe Pomier; LIMA, Gustavo Pereira. As macrotendências pol´tico—pedagógicas da educação ambiental brasileira. Revista Ambiente & Sociedade, Campinas, UNIICAMP, v. 12, n. 1, jan. Mar. 2014, p. 23 – 40.

LIBANEO, José Carlos Alguns aspectos da política educacional do governo Lula e sua repercussão no funcionamento das escolas. Revista HISTEDBR on line. Campinas, UNICAMP, n. 32, p. 168-178, dez 2008. p. 168 -178.

MACEDO, E. Re-politizar o social e tomar de volta a liberdade. Educação em Revista; Belo Horizonte, UFMG, 2018, v.34, e212010, p. 1-15.

MOURA, Fernanda Pereira. “Escola sem partido”: relações entre Estado, educação e religião e os impactos no ensino de História. 2016. 189 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) Programa de pós graduação em Ensino de História do Instituto de História/UFRJ, Rio de Janeiro, 2016.

NAGIB, M. Apresentação Escola sem Partido. 2006. Disponível em: http://www.escolasempartido.org/apresentacao. Acesso em: 06/03/2018.

NAGIB, Miguel Quem Somos. s/d Disponível em: http://www.escolasempartido.org/quem-somos Acesso em: 09/05/2019.

OLIVEIRA, Cláudia Rodrigues; LANZA, Fabio; STORTO, Letícia Jovelina. A educação básica brasileira em disputa: doutrinação versus neutralidade. R. Katálysis, Florianópolis, UFSC, v. 22, set./dez. 2019 n. 3, p. 468-478.

RAMOS, Moacyr Salles; STAMPA, Inez Subversão e resistência docente: notas sobre a ditadura militar e o programa escola sem partido. Revista ESPAÇO DO CURRÍCULO, João Pessoa, UEPB, v.9, n.2, , Mai/ago., 2016, p. 249-270.

REIS, Graça Regina Franco da Silva.; CAMPOS, Marina Santos Nunes de; FLORES, Renata Lúcia Baptista, Currículo em tempos de escola sem partido: hegemonia disfarçada de neutralidade. Espaço do currículo, João Pessoa: UEPB, v.9, n.2, Mai/ago., 2016, p. 200-214.

RODRIGUES, Cesar Augusto; PUCCI, Bruno PADILHA, Anna Maria Lunardi. O que move o movimento Escola Sem Partido? Comunicações. Piracicaba, UNIMEP. V. 24, n. 2 maio/ago. 2017, p. 267 – 282.

SALLES, Diogo A concepção pedagógica e o projeto educacional conservador e reacionário do Escola sem Partido: uma crítica a partir da função de subjetivação do processo de ensino-aprendizado. Revista Aleph, Niterói, UFF, ano 14, n. 28, jul./2017, p. 64 – 87.

SAVIANI, Dermeval Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Comum curricular. Movimento: revista de educação, Niterói: UFF, Ano 3, n. 4, 2016, p. 54 – 84.

SILVA, José Gustavo dos Santos; PEREIRA, Rafaela Brito; GUADAGNIN, Mário Ricardo. Escola sem partido e o ensino de Geografia: uma ameaça a criticidade dentro da sala de aula. Criar Educação. Criciúma: UESC. V. 8, n. 1, 2019, p. 1-20.

SILVA, Alexandre Fernando; FERREIRA, José Heleno; VIEIRA, Carlos Alexandre. O discurso falacioso do movimento escola sem partido. Revista pedagógica, Chapecó, Universidade Comunitária de Chapecó V.19, n.42, set./dez. 2017. P. 49 – 65.

SILVA, Marcio Magalhães. A sexualidade como tema pedagógico: análise das propostas do MEC e da UNESCO para a inserção do tema nas escolas. (Dissertação). Mestrado Em educação Escolar. Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara – UNESP. Araraquara, 2013.

SINGER, P. Poder, política e educação. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, associação Nacional de Pós Graduação, n. 1, jan./abr. 1996. P. 5 – 15.

Published

2021-03-24

How to Cite

COSTA, A. de C. . PROSPECTING THE EFFECTS OF THE PROJECT “NONPARTISAN SCHOOL” IN CURRICULUM COMPONENTS OF THE ELEMENTARY, MIDDLE AND HIGH SCHOOL. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 1–16, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.52502. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/52502. Acesso em: 19 may. 2024.