TRAINING OF TEACHERS (ES)

teaching art for ethnic-racial relations in Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.54031

Keywords:

ERER, Teacher Training, Art/Education, Childhood, Child Education

Abstract

This article aims to discuss the formation of teachers (s) who work with Early Childhood Education, based on the articulation between the teaching of Art and Education for Ethnic-Racial Relations, as a strategy for presenting subsidies for a teaching practice from art to ethno-racial relations and promotion of content of the affirmation and representativeness of black identities. Dialogue with authors such as Munanga (2012), Cavalleiro (2003), Gonçalves e Silva (2000), Freire (2017), hooks (2013), Bazílio and Kramer (2011) when reflecting on the history and current events of black children. It concludes by proposing that these articulations are fundamental in the formation of teachers who work with / in Early Childhood Education, as the school should be a locus of reflection for the promotion of pedagogical actions that allow (re) thinking the paths to equity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Margarete Sacht Góes, Federal University of Espirito Santo, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Espírito Santo and Professor of Higher Education at the Federal University of Espírito Santo.

Tatiana Gomes Rosa, Serra City Hall and Vitória City Hall, Brazil.

Master in Ethnic-Racial Relations and teacher of Basic Education at Serra City Hall and Vitória City Hall.

References

ALMEIDA, G. Bruna e a Galinha D’Angola. Rio de Janeiro: Ed. Pallas, 2016.

ANDRADE, I. P. Construindo a autoestima da criança negra. In: MUNANGA, K. (Org.). Superando o racismo na escola. Brasília: MEC, 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/racismo_escola.pdf. Acesso em: 25 de Jun. 2020.

BAZÍLIO, L. C.; KRAMER, S. Infância, Educação e Direitos Humanos. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

BORBA, C. ROSA, T. Projeto Marés: Movimentos da Arte e da Educação Manguinhos – ES. Vitória: Editora PROEX – UFES, 2016.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 23 de Mar. 2017.

BRASIL. Lei 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.

BRASIL. Lei 11.645/08, de 10 de março de 2008. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (DCNEI, 2009). Disponível em: http://ndi.ufsc.br/files/2012/02/Diretrizes-Curriculares-para-a-E-I.pdf. Acesso em: 25 de Jun. 2020.

BRASIL. História e cultura africana e afro-brasileira na educação infantil. Brasília: MEC/SECADI, UFSCar, 2014.

CASTRO, Y. P. Falares Africanos na Bahia: Um vocabulário afro-brasileiro. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Letras, 2001.

CAVALLEIRO, E. S. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2003.

FERREIRA, A. & BITTAR, M. Educação jesuítica e crianças negras no Brasil colonial. São Carlos, 2000. In: GONÇALVES, L. A.; SILVA, P. B. G. Movimento negro e educação. Revista Brasileira de Educação. São Paulo: Autores Associados, ANPED, 2000. n. 15, p. 134-158.

FONSECA, M. V. Concepções e práticas em relação à educação dos negros no processo de abolição do trabalho escravo no Brasil (1867-1889). Dissertação de Mestrado. Belo Horizonte: UFMG, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2017.

GONÇALVES, L. A.; SILVA, P. B. G. Movimento negro e educação. Revista Brasileira de Educação. São Paulo: Autores Associados, ANPED, 2000. n. 15, p. 134-158.

HOOKS, b. Ensinando a transgredir: A educação como prática de liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

LIMA, H. P. Personagens negros: Um breve perfil na literatura infanto-juvenil. In: MUNANGA, K. (Org.). Superando o racismo na escola. Brasília: MEC, 2005, p.97-119. Brasília: Ministério da Educação (SECADI), 2008.

MUNANGA, K. Negritude: Usos e sentidos. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

OLIVEIRA, K. Omó-Obá: Histórias de princesas. Belo Horizonte: Mazza, 2009.

PREVOT, F. Wangari Maathai: a mulher que plantou milhões de árvores. Rio de Janeiro: Ed. Galerinha Record, 2014.

ROSA, T. G. Ku sanga de contas contadas: Práticas de ensino da Arte para as Relações Étnico-Raciais. Dissertação (Dissertação em Relações Étnico-Raciais) - CEFET-RJ. Rio de Janeiro, 2017.

TRINDADE, A. L. Em busca da cidadania plena. In: BRANDÃO, A. P. (Coord.). Saberes e fazeres: modos de ver. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2006. Disponível em: <http://www.acordacultura.org.br/sites/default/files/kit/Caderno1_ModosDeVer.pdf>. Acesso em: 06 de Jul. 2020.

VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. 11 ed. São Paulo: Ícone, 2010.

Published

2021-03-24

How to Cite

GÓES, M. S.; ROSA, T. G. . TRAINING OF TEACHERS (ES): teaching art for ethnic-racial relations in Childhood Education. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 1–13, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.54031. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/54031. Acesso em: 27 may. 2024.