EVENING HIGH SCHOOL

educational policies and everyday life in schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.54570

Keywords:

Evening high school, School life, Curricula practiced thought, Social emancipation

Abstract

The issue of secondary education in Brazil has never been a point of agreement between the various actors involved in the process. This is because there are different perspectives for understanding the functions and objectives of this segment of basic education. The reflections present in this text are part of the master's research that is in finished and aims to produce knowledge about Night High School (EMN), and contribute to the discussion about political-pedagogical practices and their relationship with the living and learning conditions of these students, seeking to reflect on their curricular practices and a possible spread of knowledge networks aimed at training these students, to collaborate for their social and educational inclusion. Since the EMN has not been included, in its specificities, in the discussions of Basic Education. We look for clues to understand how, in a state night school, in the North Zone of the city of Rio de Janeiro, curricular practices in their different dimensions are conceived and implemented. And for that, we will bring a narrative made from the observation of the daily movement in the space researched. In order to disinvisit such practices, and highlight its creative potential and producer of social emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Amanda Souza, Estácio de Sá University, Brazil.

Master's student in the Graduate Program in Education at the Estácio de Sá University, professor at the State Department of Education and Technique in Educational Affairs at the Federal University of Rio de Janeiro.

Inês Oliveira, Rio de Janeiro State University and Estácio de Sá University, Brazil.

PhD in Sciences Et Théories de L'éducation - Université de Sciences Humaines de Strasbourg. Full professor at the State University of Rio de Janeiro (UERJ) and adjunct professor in the Graduate Program in Education at the Estácio de Sá University.

 

References

ALVES, Nilda. Sobre movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. In: ALVES, Nilda: OLIVEIRA, Inês Barbosa de (Org.) Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas - sobre redes de saberes. 3º ed. Petrópolis: DP et Alii, 2008.

BALL, Stephen. Como as escolas fazem as políticas. Ponta Grossa-PR: Editora UEPG, 2016.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº4.024, de 20 de dezembro de 1961. Brasília, DF: 20 de dezembro de 1961.

______. Congresso Nacional. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Brasília, DF: 1971.

______. Congresso Nacional. Lei nº 7044, de 18 de outubro de 1982. Altera dispositivos da Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971, referentes à profissionalização do ensino de 2º grau. Brasília, DF: 18 de outubro de 1982.

______. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

______. Congresso Nacional. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: 20 de dezembro de 1996.

______. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Parecer CEB/CNE nº5/2011. Resolução nº2 de 30 de janeiro de 2012, publicado no D.O.U. de 24/1/2012, Seção 1, Pág.10.

______. Lei n° 13415 de 16 de fevereiro de 2017. Altera a lei nº 9394 de 20 de dezembro de 1996. Em: www2.camara.leg.br/ acesso em: 29/11/17.

CARVALHO, Rosa Malena. Educação Física na educação de jovens e adultos. Revista Lugares de Educação [RLE], Bandeiras. PB, v.3, n.5, p.37-49. Jan.-jun. 2013. Disponível em: http://periódicos.ufpb.br/ojs2/index/php/rle acesso em: 24/11/2019.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano I: as artes do fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

CORSO, Ângela M. e SOARES, Solange Toldo. O ensino médio no Brasil: dos desafios históricos às novas diretrizes curriculares nacionais. X ANPED SUL, Florianópolis, outubro de 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/2085-0.pdf

EZPELETA, Justa. e ROCKWELL, Elsie. Pesquisa Participante. 2ºed. São Paulo: Cortez Editora, 1989. 93p.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Ensaio de uma metodologia efêmera. In OLIVEIRA, Inês Barbosa; ALVES, Nilda. (orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas – sobre redes de saberes. Petrópolis: DP&A, 2008. p.101-118

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Os sujeitos da escola e a complexidade de seus saberesfazeres: fragmentos das redes tecidas em pesquisas com o cotidiano. In: GARCIA, Regina Leite; ZACCUR, Edwirges. (orgs.). Cotidiano e diferentes saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2006. P. 151-180

GINSZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Tradução de Frederico Carotti. São Paulo: Cia. das Letras 1989.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.

OLIVEIRA, Dalila. A recente expansão da educação básica no Brasil e suas consequências para o ensino médio noturno. In FRIGOTTO, Gaudêncio e CIAVATTA, Maria. (orgs.). Ensino Médio: ciência cultura e trabalho. Brasília, MEC/SEMTEC, 2004, p. 157-180.

OLIVEIRA, Inês Barbosa; ALVES, Nilda(org.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas – sobre redes de saberes. Petrópolis: DP&A, 2008.

OLIVEIRA, Inês Barbosa. Estudos do cotidiano, pesquisa em educação e vida cotidiana: o desafio da coerência. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v.9, n. esp., p.162-184, out. 2008 – ISSN: 1676-2592. Disponível em: https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/viewFile/1050/1065. Acesso em: 25/03/2018.

______, Inês Barbosa. Reflexões acerca da organização curricular e das práticas pedagógicas na EJA. Educar, Curitiba, n. 29, p. 83-100, 2007. Editora UFPR. Disponível em: http://www.scielo.br/readcube/epdf.php?doi=10.1590/S0104-40602007000100007&pid=S010440602007000100007&pdf_path=er/n29/07.pdf&lang=pt Acesso em: 28/08/2017.

______; SGARBI, Paulo. Estudos do cotidiano e educação. Belo Horizonte. Autêntica editora, 2008.

______, Inês Barbosa. O currículo como criação cotidiana. Petrópolis, RJ: DP et Alii; Rio de Janeiro: Faperj, 2016. 136 p.

ROMANELLI, Otaíza Oliveira. História da Educação no Brasil (1930/1973). Petrópolis: Vozes, 1986. 8 ed.

TOGNI, Ana Cecília. e CARVALHO, Marie Jane Soares. A escola noturna de ensino médio no Brasil. Revista Iberoamericana de educación, nº 44, 2007, p.61-76. Disponível em: www.rieoli.org/rie44a04.htm. acesso em: 07/09/2017.

ZIBAS, Dagmar M. L. Refundar o ensino médio? alguns antecedentes e atuais desdobramentos das políticas dos anos de 1990. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 26, n. 92, p. 1067-1086, Especial - Out. 2005.

Published

2020-11-09

How to Cite

SOUZA, A.; OLIVEIRA, I. EVENING HIGH SCHOOL: educational policies and everyday life in schools. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 478–486, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.54570. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/54570. Acesso em: 16 jul. 2024.