SECONDARY SCHOOL REFORMATION AND BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR

a study between São Paulo and Paraíba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.56955

Keywords:

Secondary school. BNCC. Paraíba. São Paulo

Abstract

With the approval of the Law 13.415/2017 that changed the Brazilian secondary school and allowed greater flexibilization on its subjects and curricular content to be available on the educational offer, the state education networks underwent building curricular proposals oriented by the Base Nacional Comum Curricular. This paper aims to analyze the initial implementation paths of the curricular proposal under discussion in the state of Paraíba, compared to the already completed elaboration of the state of São Paulo. Built with Apple and Gramsci theoretical basis, the paper seeks, in the first place, to apprehend the meaning of the race of hegemony in the field of the educational reformation, based on the power relations in the elaboration of the curriculum, as well as the influence of the neoliberal mindset on these reformations. Secondly, this paper undertakes a comparative analysis of the proposals between the two state education networks, focusing on the area of Humanities and Social Sciences, for methodological purposes. Within this comparison, it shows divergence amongst the two curriculum formulations, although they have the national reformation policy, due to its different approaches – São Paulo taking more of an operational driven guideline, whereas the state of Paraíba proceeded with a more pluralist vision of schoolar curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fernanda de Paula Gomides, Federal University of Paraíba, Brazil.

Master in Education from the Federal University of Paraíba and Substitute Professor at the Federal University of Paraíba.

Luiz de Sousa Júnior, Federal University of Paraíba, Brazil.

PhD in Education from the University of São Paulo Professor and Associate at the Federal University of Paraíba.

References

APPLE, M. W. Educação e poder. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

APPLE, M. W. Ideologia e Currículo. 3. Ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

ARANHA, M. L. de A. História da Educação e da Pedagogia. 3a. ed. São Paulo; Moderna, 2006

BEDIN, G. A.; NIELSSON, J. G. A crise da década de 1970: observações sobre as ideias neoliberais e suas consequências. In: COSTA, L. C., NOGUEIRA, V. M. R.,; SILVA, V. R., orgs. A política social na América do Sul: perspectivas e desafios no século XXI [online]. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2013, pp. 27-41. Disponível em http://books.scielo.org/id/rfv9p/epub/costa-9788577982318.epub. Acesso em 6 ago. 2020.

CABRAL NETO, A.; CASTRO, A. M. D. A. Reflexões sobre os atuais cenários da política educacional na América Latina. O público e o Privado, Fortaleza, n. 5, jan./jun., 2005. Disponível em: http://www.seer.uece.br/?journal=opublicoeoprivado&page=article&op=view&path%5B%5D=316. Acesso em: 28 nov. 2020.

DALE, R. A globalização e o desenho do terreno curricular. Espaço do currículo, v. 1, n. 1, p. 12-33, mar./set. 2008.

FERRARO, A. R. Neoliberalismo e políticas sociais: a naturalização da exclusão. Estudos Teológicos, v. 45, n. 1, p. 99-117, 2005. Disponível em: http://www3.est.edu.br/publicacoes/estudos_teologicos/vol4501_2005/et2005-1f_aferraro.pdf. Acesso em 28 nov. 2020.

FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva. Um (re) exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. 4ªed. São Paulo: Cortez, 1993.

FRIGOTTO, G. A polissemia da categoria trabalho e a batalha das ideias nas sociedades de classe. Rev. Bras. Educ. [online]. 2009, vol.14, n.40, pp.168-194. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782009000100014&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso 13 set. 2020.

FUNDAÇÃO LEMANN. Projeto de vida: o papel da escola na vida dos jovens. São Paulo: Fundação, Lemann, 2015.

GRUPO BANCO MUNDIAL. Um Ajuste Justo: Análise da eficiência e equidade do gasto público no Brasil. Disponível em: http://documents.worldbank.org/curated/en/884871511196609355/pdf/121480-REVISED-PORTUGUESE-Brazil-Public-Expenditure-Review-Overview-Portuguese-Final-revised.pdf. Acesso em 20 dez. 2017.

GISI, M. L. Os significados de flexibilidade curricular. Cogitare Enferm., Curitiba, v.3, n.2, p.81-86, jul./dez. 1998.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Os Intelectuais. O princípio educativo. Jornalismo. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. v. 2.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

GRAMSCI, A. Concepção dialética da História. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1981.

GONÇALVES, A. M.; DEITOS, Roberto Antônio. Competências gerais da Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Análise teórica e ideológica da proposição socioemocional. Inter-Ação, Goiânia, v. 45, n. 2. p. 420 – 434, maio/ago, 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/63822. Acesso em: 28 nov. 2020.

HOBSBAWM, E. A Era dos Extremos – O Breve Século XX (1914-1991). São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

MARX, K. O capital: crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1985. Livro I. tomo II.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.

NEVES, L. Brasil século XXI: propostas educacionais em disputa. In: LOMBARDI, José; SANFELICE, José (Org.). Liberalismo e educação em debate. Campinas/SP: Autores Associados, 2007. p. 205-224.

NOSELLA, P; AZEVEDO, Luiz Neves de. A educação em Gramsci. Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 15, n. 2, p. 25-33, maio./ago. 2012. Disponível em: http://186.233.154.236/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/20180/10526. Acesso em 01 ago. 20

RODRIGUES, J; HORA, L. C. A. da (coords.). A educação em Gramsci e sua influência na pedagogia histórico-crítica: a temática da escola e a crítica ao espontaneísmo. 2012. Disponível em: http://www.ifch.unicamp.br/formulario_cemarx/selecao/2012/trabalhos/Licia%20Hora.pdf. Acesso em: 19 ago. 2020.

SCHULTZ, T. W. O Capital Humano: Investimentos em Educação e Pesquisa. Zahar Editores, Rio de Janeiro, 1971.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO ESTADO DA PARAÍBA. Comissão de Implementação da Base Nacional Comum Curricular da Paraíba. Proposta curricular da Paraíba Ensino médio: Área de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. Julho de 2020.

SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Currículo paulista etapa ensino médio. 2020. Disponível em : https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/sites/7/2020/08/CURR%C3%8DCULO%20PAULISTA%20etapa%20Ensino%20M%C3%A9dio.pdf. Acesso em: 05 set. 2020.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

SOUZA, A. R. A teoria da agenda globalmente estruturada para a educação e sua apropriação pela pesquisa em políticas educacionais. RBPAE, v. 32, n. 2, p. 463-485, maio/ago. 2016. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/rbpae/article/viewFile/63947/38376. Acesso em: 13 nov. 2017.

KUENZER. A. (org). Ensino Médio: construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. – 3ª ed – São Paulo: Cortez, 2002.

Published

2021-03-24

How to Cite

GOMIDES, F. de P.; JÚNIOR, L. de . S. . SECONDARY SCHOOL REFORMATION AND BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: a study between São Paulo and Paraíba. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 1–15, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.56955. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/56955. Acesso em: 16 jul. 2024.