THE IMPACTS OF COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE (BNCC) ON FIELD EDUCATION POLICIES AND EDUCATIONAL PROJECTS OF AGRICULTURAL FAMILY SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58092

Keywords:

Rural Education, Pedagogy of Alternation, Curriculum

Abstract

This article analyzes the possible impacts of BNCC on the pedagogical and curricular proposal of rural schools, mainly of the Agricultural Family Schools (EFAs). It is the result of discussions with the Agricultural Family Schools of Piauí, through the Extension Project: “Education of the Field and Pedagogy of Alternation”, developed by the Center for Study and Research in Rural Education (NUPECAMPO / UFPI). The collective reflections developed on the political and pedagogical principles that underlie the National Base, in dialogue with the theoretical and epistemological assumptions of Rural Education, point out that BNCC brings numerous challenges to the consolidation of rural education policy, since it concentrates in the development of competences and skills linked to the interests of capital, to the detriment of a solid theoretical and practical training that favors a critical understanding of reality. In addition, it proposes a curriculum associated with the reproduction of knowledge displaced from the territories and contexts of students and educators, as well as the diversity of cultural knowledge and practices historically constructed by rural people.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Elmo de Souza Lima, Federal University of Piauí, Brazil.

Doctor in Education and Professor at the Federal University of Piauí.

References

ANPED – Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação. A Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Rio de Janeiro: ANPEd, 2017. Disponível em: https://anped.org.br/sites/default/files/images/a_anped_e_a_bncc_versao_final.pdf. Acesso em: 14 set. 2019.

APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. São Paulo, Brasiliense, 1982.

ARROYO, Miguel. Currículo: território em disputa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

BRANCO, Emerson Pereira; et al. BNCC: a quem interessa o ensino de competências e habilidades? Debates em Educação, Maceió, Vol. 11, Nº. 25, p. 155-171, Set./Dez. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017a.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 2017b.

BRASIL. Referenciais curriculares para a elaboração de Itinerários Formativos. 2019. Disponível em: http://novoensinomedio.mec.gov.br/resources/downloads/pdf/DCEIF.pdf. Acesso em: 08 jun. 2019.

BRASIL. Guia de implementação da Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

CALDART, Roseli Salete. Pedagogia do Movimento Sem Terra. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

CORTI, Ana Paula. Ensino Médio: entre deriva e naufrágio. In: CÁSSIO, Fernando (Org.) Educação contra a barbárie: Por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019.

COSTA, Maria Adélia; COUTINHO, Eduardo Henrique Lacerda. Educação Profissional e a Reforma do Ensino Médio: lei nº 13.415/2017. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1633-1652, out./dez. 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2005.

GIMONET, Jean-Claude. Praticar e compreender a pedagogia da alternância dos CEFFAS. Petrópolis: Editora Vozes: Associação Internacional dos Movimentos Familiares de Formação Rural, 2007;

LIMA, Elmo de S. Formação continuada de educadores/as: as possibilidades de reorientação do currículo. Curitiba - PR: CRV, 2015.

LIMA, Elmo de S. A organização interdisciplinar do currículo nas escolas do campo: os dilemas políticos e pedagógicos. In: LIMA, Elmo de Souza; MELO, Keylla Rejane A. (Org.). Educação do campo: reflexões políticas e teórico-metodológicas. Teresina - PI: EDUFPI, 2016, v. Único, p. 65-90.

LIMA, Elmo de S. Currículo das escolas do campo: perspectivas de rupturas e inovação. In: LIMA, Elmo de Souza; SILVA, Ariosto Moura da. Diálogos sobre Educação do Campo. Teresina: EDUFPI, 2011.

MOURA, Dante H. Educação Básica e Educação Profissional: dualidade histórica e perspectiva de integração. In. 30ª Reunião Anual da ANPED. Anais do evento. Caxambu: ANPED, 2007.

SILVA, Monica Ribeiro da. A BNCC da reforma do ensino médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista. [online]. vol. 34, out., 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/0102-4698214130>. Acesso em: Acesso em: 08 jun. 2019.

NETO, Antônio C.; RODRIGUEZ, Jorge. Reformas educacionais na América Latina: Cenários, proposições e resultados. In: NETO, Antônio C. et al. (Org.). Pontos e contrapontos da política educacional: uma leitura contextualizada de iniciativas governamentais. Brasília: Líber Livro, 2007.p.13-50.

NOSELLA, Paolo. Origens da Pedagogia da Alternância no Brasil. Vitória: Edufes, 2012.

PISTRAK, Moisey M. Fundamentos da escola do Trabalho: uma pedagogia social. São Paulo: Expressão Popular, 2003.

SACRISTÁN, J. Gimeno. Currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. Ed. ArtMed, 1998.

Published

2021-06-09

How to Cite

LIMA, E. de S. . THE IMPACTS OF COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE (BNCC) ON FIELD EDUCATION POLICIES AND EDUCATIONAL PROJECTS OF AGRICULTURAL FAMILY SCHOOLS. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–16, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58092. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/58092. Acesso em: 17 jul. 2024.