VERSIONS OF A BASE

disputes, continuity and ruptures in the production of the BNCC of Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i2.62580

Keywords:

Curriculum Policies, High school, BNCC

Abstract

The objective of the article is to analyze the elaboration process of the Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio [National Common Curricular Base for High School] (BNCC/EM), focusing on the continuities and ruptures identified in this process. The methodological approach stems from two initiatives. On the one hand, understanding the influences that operated on the elaboration of the text between 2015 and 2018, considering three main points: the individual and collective subjects that directly or indirectly participated in the preparation of the document, the dynamics of the formulation and the political scenario. On the other hand, making a comparative analysis of the three versions (2015, 2016 and 2018). The result indicated disputes, ruptures and differences between the texts, showing that the final version was the expression of a more centralized process of elaboration and more distanced in relation to the previous versions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lauro Cruz, Federal University of Paraná, Brazil.

Master in Education from the Federal University of Paraná and PhD student at the same institution.

Mônica Ribeiro da Silva, Federal University of Paraná, Brazil.

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo and Full Professor at the Federal University of Paraná.

References

ALVES, Nilda. Sobre a possibilidade e a necessidade de uma base nacional comum. E-Curriculum, São Paulo, v 12, n. 3, p. 1464–1479, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/21664. Acesso em: 20 ago. 2019.

APPLE, Michael Whitman. Ideologia e Currículo. Tradução de Vinicius Figueira. 3. ed. Porto Alegre: Ar-tmed, 2006.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto. 1o ed. São Paulo: Almedina Brasil, 2016.

BERNARDI, Liane Maria; UCZAK, Lucia Hugo; ROSSI, Alexandre José. Relações do movimento empresa-rial na política educacional brasileira: a discussão da Base Nacional Comum. Currículo sem fronteiras, v. 18, n. 1, p. 29-51, 2018. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss1articles/bernardi-uczak-rossi.pdf. Acesso em: 3 fev. 2022.

BOWE, Richard; BALL, Stephen John; GOLD, Anne. Reforming Education and Changing Schools. Lon-don: Routledge,1992.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasilia: DF, 2015. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/BNCC-APRESENTACAO.pdf. Acesso em: 15 fev. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasilia: DF, 2016. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/bncc-2versao.revista.pdf. Acesso em: 15 fev. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Notas sobre o tratamento e a publicação dos dados e das contribui-ções ao documento preliminar da base nacional comum. Brasilia: DF, 2016b. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatoriosanaliticos/METODOLOGIA_PARA_TRATAMENTO_ANALISE_DADOS.pdf. Acesso em julho de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Encaminhamentos para o texto de revisão do Documento Preliminar da BNCC: proposições a partir dos dados da consulta pública. Brasilia: DF, 2016c. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatoriosanaliticos/REVISAO_DOCUMENTO_PRELIMINAR-PROPOSICOES_%20INICIAIS.pdf. Acesso em julho de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasilia: DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 15 fev. 2019.

BURGOS, Marcelo Baumann. Base Nacional Comum: O currículo no centro do debate público. Boletim Cedes. Ago./dez, 2015. Disponível em: http://www.cis.puc-rio.br/cis/cedes/bn/setembro_dezembro_2015/3-base-nacional-comum_marcelo-burgos.pdf. Acesso em: 20 ago. 2019.

CALLEGARI, Cézar. Carta aos conselheiros do Conselho Nacional de Educação – Cézar Callegari renuncia à presidência da comissão da BNCC. FIOCRUZ, Rio de Janeiro, jun. 2018. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/carta-aos-conselheiros-do-conselho-nacional-de-educacao-cesar-callegari-renuncia-a-presidencia-da. Acesso: 15 out. 2019.

GONTIJO, Claudia Maria Mendes. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): comentários críticos. Revista Brasileira de Alfabetização, Vitória, v. 1, n. 2, p. 174-190. 2015. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/68. Acesso em: 25 jun. 2020.

COSTA, Raquel. Estado, políticas de educação e ensino: em debate a Base Nacional Comum Curricular (2015-2017). Dissertação (Mestrado em Ensino Formação Docente Interdisciplinar), Universidade Estadu-al do Paraná, Paranvaí (PR), 2018.

KRAMER, Sonia. Propostas pedagógicas ou curriculares: subsídios para uma leitura crítica. Educação & Sociedade, Campinas, v. 18, n. 60, p. 15–35, 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/pW5Psf8rbv9fvxPNbR3LF9K/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 ago. 2021.

KRAWCZYK, Nora Rut. Pesquisa e formação em política educacional. Olhares, Guarulhos, v. 3, n. 2, p. 8–14, 2015. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/436/154. Acesso em: 20 out. 2021.

LOPES, Alice Casemiro. Competências na Organização Curricular do Ensino Médio. Boletim Técnico do Senac, v. 27, n. 3, p. 2-11, 30 set. 2001. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/570/488. Acesso em: 3 fev. 2022.

MOVIMENTO PELA BASE NACIONAL COMUM. Necessidade de construção de uma Base Nacional Co-mum, 2015. Disponivel em: http://movimentopelabase.org.br/wp-content/uploads/2020/04/necessidade-e-construcao-base-nacional-comum.pdf. Acesso em: 3. nov. 2014.

NEIRA, Marcos Garcia; JÚNIOR, Alviano Wilson; ALMEIDA, Déberson Ferreira. A primeira e segunda ver-sões da BNCC: construção, intenções e condicionantes. EccoS – Rev. Cient, São Paulo, n. 41, p. 31–44, set./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/6807/3374. Acesso em: 20 ago. 2019.

NOVAES, Regina et al (org.). Agenda Juventude Brasil. Leituras sobre uma década de mudanças. Rio de Janeiro: Editora UNITIO, 2016.

RAMOS, Marise Nogueira. Pedagogia das Competências: autonomia ou adaptação. São Paulo: Cortez, 2003.

SACRISTÁN, José Gimeno. O Currículo uma reflexão sobre a prática. Tradução de Ernani F. Rosa. 3o ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SILVA, Monica Ribeiro da. Currículo, ensino médio e BNCC - Um cenário de disputas. Retratos da Esco-la, Brasília, v. 9, n. 17, 2016. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/586. Acesso em: 19 mar. 2019.

SILVA, Monica Ribeiro da. A BNCC da reforma do ensino médio: o resgate de um empoeirado discurso. Belo Horizonte: Educação em revista, Belo Horizonte, v. 34, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/V3cqZ8tBtT3Jvts7JdhxxZk/?format=pdf&lang=pt. Acesso 19 mar. 2019.

SILVA, Monica Ribeiro da. Ampliação da Obrigatoriedade Escolar no Brasil. O que aconteceu com o ensi-no médio? Ensaio: aval. pol. públ. Educ, Rio de Janeiro, v. 28, n. 107, p. 274-291, abr./jun. 2020. Disponí-vel em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1953. Acesso 19 mar. 2019.

SILVA, Vanessa Silva da. Base Nacional Comum Curricular: uma análise crítica do texto da política. Dis-sertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal de Pelotas, Pelotas (RS), 2018.

Published

2023-03-01

How to Cite

CRUZ, L.; SILVA, M. R. da. VERSIONS OF A BASE: disputes, continuity and ruptures in the production of the BNCC of Secondary Education. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1–14, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i2.62580. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/62580. Acesso em: 20 may. 2024.