EDUCATION IN HUMAN RIGHTS IN THE STATE OF SÃO PAULO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.63713

Keywords:

Public Policies, Education, Curriculum, Human Rights

Abstract

This article aims to contribute to the ongoing and recent discussions about human rights education and presents an analysis of the State Plan of the State of São Paulo for Human Rights Education. Brazilian society, either in a declared way or in its denial. Such a debate, therefore, cannot be left out of formal education, recognizing the school space as a privileged place so that moments of reflection can be carried out around the concepts and practices, without forgetting that the school institution and its public are inserted in a given social, political, economic and cultural context. The public policy developed to promote human rights education for students in São Paulo. This is a qualitative research, based on bibliographic research. In this context, it is sought through the reading of documents on human rights, and analysis of public actions developed for the implementation of Education in Human Rights in the Paulista Curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Priscila Lourenço Soares Santos, University of Santo Amaro, Brazil.

Degree in History from the University of Santo Amaro, Master's student in Human Sciences, from the Santo Amaro University and professor of History at Basic Education in São Paulo.

References

ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.

BITTAR, Eduardo C. B. Democracia e políticas públicas de direitos humanos: a situação atual do Brasil. Revista USP, (119), 11-28, 2018. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i119.

BRASIL. Programa Nacional de Direitos Humanos (PNDH-1). Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. Brasília: SEDH/MJ, 1996.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Médio. Parte IV – Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2000.

BRASIL. Programa Nacional de Direitos Humanos (PNDH-2). Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. Brasília: SEDH/PR, 2002. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/dados/pp/edh/pndh_2_integral.pdf. Acesso em: 24 jul. 2021.

BRASIL. Programa Nacional de Direitos Humanos (PNDH-3). Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. Brasília: SEDH/PR, 2010. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/dados/pp/a_pdf/pndh3_programa_nacional_direitos_humanos_3.pdf. Acesso em: 24 jul. 2021.

CANDAU, Vera M. Direitos Humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, p. 45-56, jan./abr. 2008.

CANDAU, Vera Maria. Direito à educação, diversidade e educação em direitos humanos. Educação e Sociedade, Campinas, v.33, n. 120, p. 715-726, 2012.

HADDAD, Sérgio. O direito à educação no Brasil. In: Relatoria Nacional para o Direito Humano à Educação. Curitiba: DhESC Brasil, 2004.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Direitos humanos, o desafio da interculturalidade. Revista Direitos Humanos, n. 2, p. 10-18, 2009.

SILVA, Itamar Nunes. Tensão entre universalismo e interculturalismo na trajetória das lutas por direitos humanos no Brasil. Revista Interdisciplinar de Direitos Humanos. Bauru, v. 4, n. 1, p.11-32, jan/jun. 2016.

PIOVESAN, Flávia. Concepção contemporânea de Direitos Humanos. In: HADDAD, S.; GERACIANO, M. (Orgs.). A educação entre os Direitos Humanos. São Paulo: Cortez e Associados/Ação Educativa, 2006.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. União dos Dirigentes Municipais de Educação do Estado de São Paulo. Currículo Paulista. São Paulo: SEESP/UNDIME-SP, 2019. Disponível em: https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wpcontent/uploads/sites/7/2019/09/curriculo-paulista-26-07.pdf. Acesso em 19 dez. 2020.

SÃO PAULO. Currículo Paulista: Etapa Ensino Médio. 2020. Disponível em: https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/ensino-medio/. Acesso dia 08 de nov. de 2021.

UNESCO. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: UNESCO, 2015.

RAMOS, Aura Helena. Educação em Direitos Humanos: local da diferença. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 46, p. 191-272, jan/abr, 2011.

ROSENDO, Daniela; LAPA, Fernanda Brandão. EDUCAÇÃO E(M) DIREITOS HUMANOS E BNCC: competências socioemocionais e ética ambiental. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 3, n. 11, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v3n11.40385. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v3n11.40385. Acesso em: 14 set. 2022.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Educação, sujeito e história. 1. ed. São Paulo: Olho D’Água. 2002.

SILVA, Phamella Rodrigues da. Direitos humanos e educação com ênfase na formação de professores. 2021. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.

Published

2023-01-31

How to Cite

SANTOS, P. L. S. EDUCATION IN HUMAN RIGHTS IN THE STATE OF SÃO PAULO. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–13, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.63713. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/63713. Acesso em: 16 jul. 2024.