GUIDING TEACHERS' CONCEPTIONS OF PEDAGOGIC PRACTICES WITH BABIES IN NURSERY CARE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i2.64205

Keywords:

Curriculum, Infants, Teachers' conceptions

Abstract

The central theme of this article is the curriculum for babies in the collective space of the daycare center, focusing on the teachers' conceptions about babies, daycare, curriculum and babies' teacher. It results from a broader qualitative research, with characteristics of a case study, which analyzed the curriculum under development in nursery classes, under the responsibility of two teachers, in a municipal public institution. Its main data generation tools were observations and interviews. Its fundamental theoretical contributions were the studies of researchers who: explain and differentiate the concepts of child, childhood and babies, especially from the Developmental Psychology and Sociology of Childhood; consider the curriculum as an instrument that contemplates the wholeness of the child; respects and emphasizes it; and includes everyday social practices (BARBOSA, 2010; GOBBATO; BARBOSA, 2017; RICHTER, 2009). Their results showed teaching practices marked by very sedimented conceptions, probably originated from personal experiences and common sense. Thus, these are pedagogical practices based on the understanding of babies as little competent and without agency; of daycare as an exclusive place of "guardianship"; of curriculum as an unnecessary instrument for nursery classes; and of the teacher who works in these groups as someone who needs to like children and have "natural" knowledge of motherhood. Considering the relationship between teacher training and the quality of learning and development opportunities created for and with children in daycare centers, there is a need for specific initial and continuing education for pedagogues who intend to teach with babies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosimeire Cruz, Federal University of Ceara, Brazil

PhD in Education from the Federal University of Ceará and Professor at the same institution.

Maria Crélia Carneiro, Municipal Department of Education of Fortaleza, Brazil

Master in Brazilian Education from the Federal University of Ceará and Teacher Training Technician in the Municipal Network of Fortaleza.

References

ANDRADE, Rosimeire Costa de. A rotina da pré-escola na visão das professoras, das crianças e de suas famílias. 2007. 300 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/3276#:~:text=Na%20perspectiva%20das%20fam%C3%ADlias%2C%20o,tornaria%20a%20rotina%20ainda%20melhor. Acesso em: 18 ago. 2022..

ARCE, Alexandra. Documento oficial e o mito da educadora nata na Educação Infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 167-184, jul. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n113/a09n113.pdf. Acesso em: 13 de maio 2021.

ARRUDA, Glacione Ribeiro da Silva; NASCIMENTO, Anelise Monteiro do. Quem são os bebês?: perspectivas e possibilidades para a construção de um conceito. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 24, n. 3, p. 981-1018, 2 dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/29156. Acesso em: 24 nov. 2021.

BARBOSA, Maria Carmem S. As especificidades da ação pedagógica com os bebês. Consulta pública sobre orientações curriculares nacionais da Educação Infantil. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7154-2-2-artigo-mec-acao-pedagogica-bebes-mcarmem/file#:~:text=Como%20vimos%20anteriormente%2C%20uma%20especificidade,se%20estabelecem%20entre%20as%20pessoas. Acesso em: 3 set. 2021.

BARBOSA, Maria Carmem S.; RICHTER, Sandra Regina S. Desenvolvimento da criança de 0 a 3 anos: qual o currículo para bebês e crianças bem pequenas? In: BRASIL. (org.). Educação de Crianças em Creche: Salto para o Futuro. TV Escola. XIX, n. 15, p. 85-95, out. 2009. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2009. p. 25-30. Disponível em: http://www.diversidadeducainfantil.org.br/PDF/Educa%C3%A7%C3%A3o%20de%20crian%C3%A7as%20em%20creche%20-%20Salto%20para%20o%20futuro.PDF. Acesso em: 3 set. 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BOGDAN, Robert C. e BIKLEN, Sari K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

BONDIOLI, Anna; MANTOVANI, Susanna (org.). Manual de Educação Infantil de 0 a 3 anos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394/1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Casa Civil, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 3 ago. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 1/2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 7 abr. 2021

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB Nº 5/2009. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: CNE, 2009a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb005_09.pdf. Acesso em: 3 set. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Práticas Cotidianas na Educação Infantil: bases para a Reflexão sobre as Orientações Curriculares. Projeto de Cooperação Técnica MEC/UFRGS para a Construção de Orientações Curriculares para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC, 2009b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/relat_seb_praticas_cotidianas.pdf. Acesso em: 3 set. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. 2. ed. Brasília, DF: MEC, 2009c. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/direitosfundamentais.pdf. Acesso em: 21 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Proposta Preliminar. Brasília, DF: MEC, 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/maio-2016-pdf/40791-bncc-proposta-preliminar-segunda-versao-pdf/file. Acesso em: 25 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 3 set. 2021.

CARNEIRO, Maria Crélia Mendes. Currículo para bebês no contexto da creche: concepções, práticas e participação das crianças. 2017. 299 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5085426. Acesso em: 08 out. 2022.

CARONI, Cybelle. Conhecendo a rotina da classe bebê. In: CAIRUGA, Rosana Rego; CASTRO, Marilene Costa de; COSTA, Márcia Rosa da (org.). Bebês na escola, observação, sensibilidade e experiências essenciais. Porto Alegre: Editora Mediação, 2. ed. 2015, p.173-201.

COUTINHO, Angela Maria Scalabrin. A ação social dos bebês: um estudo etnográfico no contexto da creche. 2010. 291f. Tese (Doutorado em Estudos da Criança) – Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, 2010.

CRUZ, Silvia Helena Vieira. A formação inicial e continuada e a profissionalidade específica dos docentes que atuam na Educação Infantil. In: FRADE, Isabel Cristina A. da Silva et al. (org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 351-369. (Didática e prática de ensino).

DAHLBERG, Gunilla; MOSS, Peter; PENCE, Alan R. Qualidade na educação da primeira infância: perspectivas pós-modernas. Trad. Magda França Lopes Porto Alegre: Artmed, 2003.

FOCHI, Paulo Sergio. A complexa sutileza da ação pedagógica com bebês. In: PEREIRA, Ana Cristina Carvalho (org.). Atravessamentos: Ensino – Aprendizagem de arte, formação do professor e educação infantil. Belo Horizonte: Escola de Belas Artes; UFMG, 2015. p.47-54.

FREIRE, Madalena. Aspectos Pedagógicos do construtivismo pós-piagetiano – II. In: GOSSI, Esther Pillar; BORDIN, Jussara (org.). Construtivismo pós-piagetiano: um novo paradigma sobre aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 1993, p. 162-167.

GARCEZ, Andrea; DUARTE, Rosalia; EISENBERG, Zena. Produção e análise de videogravações em pesquisas qualitativas. Educação e Pesquisa [S. l.], v. 37, n. 2, p. 249-261, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000200003. Acesso em: 21 jun. 2021.

GOBBATO, Carolina; BARBOSA, Maria Carmen Silveira. A (dupla) invisibilidade dos bebês e das crianças bem pequenas na educação infantil: tão perto, tão longe. Revista Humanidades e Inovação, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 21- 36, 2017. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/289. Acesso em: 24 nov. 2021.

GOTTLIEB, Alma. Para onde foram os bebês? Em busca de uma Antropologia de bebês (e de seus cuidadores). Revista de Psicologia da USP, São Paulo, v. 20, n. 3, p.313-336, jul./set. 2009. Disponível em: file:///C:/Users/Maria%20Cr%C3%A9lia%20Mendes/Downloads/42002-50155-1-PB.pdf. Acesso em: 27 jul. 2021.

GUIMARÃES, Daniela. Relações entre bebês e adultos na creche: o cuidado como ética. São Paulo: Cortez, 2011.

HADDAD, Lenira. A creche em busca de identidade: perspectivas e conflitos na construção de um projeto educativo. São Paulo: Loyola, 1991.

HARMS, Thelma; CRYER, Debby R.; CLIFFORD, Richard M. Infant/Toddler environment Rating Scale –Revised edition. New York: Teachers College Press, 2003. Tradução e adaptação para o português (Brasil): Escala de Avaliação de Ambientes Coletivos para crianças de 0 a 30 meses –ESAC. Tradutores: Mara Campos de Carvalho e Eliana Behring, 2003.

KUHLMANN JR., Moysés. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 2015.

MALAGUZZI, Loris. Ao contrário, as cem existem. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. (org.). As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas Sul Ltda., 1999. p. vi.

MARTINS FILHO, Altino José; DELGADO, Ana Cristina Coll. A construção da docência com bebês e crianças bem pequenas em creches. In: MARTINS FILHO, Altino José (org.). Educar na creche: uma prática construída com os bebês e para os bebês. Porto Alegre: Mediação, 2016. p. 09-22.

MOSS, Peter. Reconceitualizando a infância: crianças, instituições e profissionais. In: MACHADO, Maria Lucia de A. (org.). Encontros e desencontros em educação infantil. São Paulo: Cortez, 2002. p. 235-247.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. O desenvolvimento profissional das educadoras de infância: entre os saberes e os afetos, entre a sala e o mundo. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; KISHIMOTO, Tizuko Morchida (org.). Formação em contexto: uma estratégia de integração. São Paulo: Pioneira/Thomson Learning, 2002. p. 41-88.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia Oliveira; FORMOSINHO, João. A formação como pedagogia da relação. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 27, n. 51, p. 19-28, 2018.

ORTIZ, Cisele; CARVALHO, Maria Teresa Venceslau de. Interações: ser professor de bebês - cuidar, educar e brincar, uma única ação. São Paulo: Blücher, 2012. (Coleção Interações).

PERDIGÃO, A. L. R. V. Concepções pessoais de futuros professores sobre processos de aprendizagem e de ensino. In: REALI, A. M. M. R.; MIZUKAMI, M. G. N. (org.). Formação de professores: práticas pedagógicas e escola. São Carlos: UFSCar, 2002. p. 265-291.

PROUT, Alan. Reconsiderar a nova Sociologia da Infância: para um estudo multidisciplinar das crianças. In: CICLO DE CONFERÊNCIAS EM SOCIOLOGIA DA INFÂNCIA, 1., 2004, Braga. Anais [...]. Braga: IEC, 2004.

RAMOS, Tacyana Karla Gomes. Possibilidades de organização de práticas educativas na creche em parceria com os bebês: o que “dizem” as crianças? In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, GT 07 -EDUCAÇÃO DE CRIANÇAS DE 0 A 6 ANOS, 34., 2011, Natal. Anais [...]. Natal: ANPED, 2011. Disponível em: http://34reuniao.anped.org.br/images/trabalhos/GT07/GT07-1092%20int.pdf. Acesso em: 5 nov. 2021.

RIBEIRO, Alessandra Gondim. As influências da formação inicial universitária no curso de Pedagogia da FACED/UFC para as práticas de cuidado/educação na creche. 2020. 276f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/57371/5/2020_dis_agribeiro.pdf. Acesso em: 7 fev 2022.

RICHTER, Sandra Regina S; BARBOSA, Maria Carmem S. Os bebês interrogam o currículo: as múltiplas linguagens na creche. Santa Maria, v. 35, n. 1, p. 85-96, jan./abr 2010. Disponível em: http://www.ufsm.br/revistaeducacao. Acesso em: 25 jul. 2021.

ROCHA, Eloisa Acires Candal. A pedagogia e a Educação Infantil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 16, p. 27-34, jan./abr., 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n16/n16a03.pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.

ROSEMBERG, Fúlvia. Creches Domiciliares: Argumentos ou falácias. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 56, p. 73-81, fev. 1986.

ROSEMBERG, Fúlvia. A cidadania dos bebês e os direitos de pais e mães trabalhadoras. In: FINCO, Daniela; GOBBI, Marcia Aparecida; FARIA Ana Lúcia Goulart de. (org.). Creche e feminismo: desafios atuais para uma educação descolonizadora. Campinas: Edições Leitura Crítica. Associação de Leitura do Brasil – ALB; São Paulo: Fundação Carlos Chagas - FCC, 2015. p. 163-183. Disponível em: https://www.fcc.org.br/livros/CRECHE_E_FEMINISMO_Donwload_pedro_menor.pdf. Acesso em: 7 set. 2021.

RUSSO, Danilo. De como ser professor sem dar aulas na escola da infância. In: FARIA, Ana Lucia Goulart (org.). O coletivo infantil em creches e pré-escolas: falares e saberes. São Paulo: Cortez, 2007. p. 67-93.

SANTOS, Aurea Raquel Fernades M. dos; OSTETTO, Luciana. Arte, crianças, educação infantil: diálogos com Anna Marie Holm. In: MORO, Catarina; Gizele de SOUZA (org.) Educação infantil: construção de sentidos e formação. Curitiba: NEPIE/UFPR, 2018. p.101-116.

SARMENTO, Manoel Jacinto. Visibilidade social e estudo da infância. In: VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos de; SARMENTO, Manoel Jacinto. (org.). Infância (in)visível. Araraquara: Juqueira & Marin, 2007. p.25-49.

STROZZI, Paola. Um dia na escola, um cotidiano extraordinário. In: ZERO, Project. (org.). Tornando visível a aprendizagem: crianças que aprendem individual e em grupo. São Paulo: Phorte, 2014. p. 60-69.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação, São Paulo: Atlas, 1987.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Faculdade de Educação. Roteiro de caracterização da Educação Infantil em uma Fortaleza-CE [Instrumento de apoio à disciplina Educação Infantil, lecionada no Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará]. Fortaleza: UFC, 2017. Mimeografado.

WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. Trad. Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2007. (Coleção psicologia e pedagogia).

WINNICOTT, Donald W. A criança e o seu mundo. Rio de Janeiro: LTC, 2014.

Published

2023-02-01 — Updated on 2023-06-06

How to Cite

CRUZ, R. .; CARNEIRO, M. C. . GUIDING TEACHERS’ CONCEPTIONS OF PEDAGOGIC PRACTICES WITH BABIES IN NURSERY CARE. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1–16, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i2.64205. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/64205. Acesso em: 20 may. 2024.