OFFICIAL ORIENTATIONS OF THE MUNICIPAL EDUCATION SYSTEM OF BELÉM CONCERNING CURRICULAR PRACTICES AMID COVID-19 DURING THE YEARS OF 2020 AND 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.64675

Keywords:

Curricular Practices, Pandemic, Official orientations

Abstract

: This article is the result of an ongoing research that covers the curricular practices in basic education. This research is based on the following question: “What were the official orientations stipulated to the curricular practices of teachers of the Municipal Education System of Belém”? Thus, its goal is to analyze the official orientations stipulated for the guidance of the curricular practices of teachers of the Municipal Education System of Belém during the Covid-19 pandemic. The research was developed through the use of a qualitative approach and it is a documental research. The data analysis was developed based on the content analysis. The theoretical construction is grounded on several authors such as Yin (2015), Roldão (2007), Franco (2008) e Sacristán (2017). Considering this scenario, We analyzed the document of the academic calendar approved by the Municipal Education Council of Belém, Resolution number 30-CME, report number 86/20, and the “Plan of return of the blended learning activities during the second semester of 2021: Belém, an educational and literate city”. The documents have curricular and pedagogical orientations as well as orientations that will be important to all the steps and categories of education. The stipulations in the document are applied and monitored by the Directory of Education of the Municipal Board of Education of Belém. During the two years of pandemic, the stipulations were increased, which resulted in good outcomes for the teaching-learning. This process was changed in a collaborative, problem-posing and democratic perspective. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marluce Batista Silva Cardoso, Federal University of Pará, Brazil.

Specialist in human movement pedagogy at the State University of Pará and Master's student at the same institution.

Genylton Odilon Rêgo da Rocha, Federal University of Pará, Brazil.

PhD in Geography from the University of São Paulo and Professor at the Federal University of Pará.

References

BELÉM. Conselho Municipal de Educação. Parecer nº 86, 2020. Belém: CME, 2020a.

BELÉM. Conselho Municipal de Educação. Resolução nº 30, de 22 de dezembro de 2020. Aprova o Calendário Letivo 2020 das Escolas da Rede Municipal de Ensino de Belém, conforme recomendações da Lei n.º 14.040/20, de 18 de agosto de 2020 do Conselho Nacional de Educação que estabeleceu normas educacionais excepcionais a serem adotadas durante o estado de calamidade pública. Belém: CME, 2020b.

BELÉM. Secretaria Municipal de Educação. Plano de Retorno das Atividades Semipresenciais para o 2º semestre letivo-2021. Belém: SEMEC, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3zpAkEw. Acesso em: 20 jul. 2022.

BRASIL, Inep – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2020). Índice de desenvolvimento da educação básica. 2013 - 2021. Disponível em: http://inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-daeducacao-basica. Acesso em: 26 nov. 2022.

BRASIL. Medida Provisória nº 934, de 1 de abril de 2020. Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública de que trata a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020a. Brasília, DF: Presidência da República, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3fhqduC. Acesso em: 16 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP nº 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Aprovado em 28 de abril. Brasília, DF: MEC, 2020b. Disponível em: https://bit.ly/3zpBwI0. Acesso em: 16 out. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. O que é a Covid-19? Brasília, DF: MS, 8 abr. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3UrMZz5. Acesso em: 26 jul. 2021.

FACHIN, Odília. Fundamentos de metodologia. 5. ed. rev. e atual. pela norma da ABNT 14724, de 30/12/2005. São Paulo: Saraiva, 2006.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 3. ed.: Brasília, DF: Liber Livro, 2008. (Pesquisa; 6).

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. A importância do Ato de Ler: três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1987.

FREIRE, Paulo. Conscientização. Teoria e Prática da Libertação uma Introdução ao Pensamento de Paulo

Freire. São Paulo: Morais, 1980

LAPA, Andrea Brandão; COELHO, Isabel Colucci. Escola e internet: espaços de formação para a cidadania. Perspectiva, Florianópolis, v. 39, n. 3, p. 1-19, jul./set. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3Dm7BBM. Acesso em: 18 out. 2021.

MORGADO, José Carlos; SOUSA, Joana; PACHECO, José Augusto. Transformações educativas em tempos de pandemia: do confinamento social ao isolamento curricular. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2016197, p. 1-10, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3TPOh73. Acesso em: 17 set. 2021.

PACHECO, José Augusto. Currículo: teoria e práxis. Porto: Porto, 1996. 270 p. (Coleção Ciências da Educação).

ROCHA, Genylton Odilon Rêgo. A geografia escolar brasileira no contexto das reformas educacionais neoliberais. In: SANTOS, Lucíola Licínio de Castro Paixão; FAVACHO, André Márcio Picanço Favacho (org.). Políticas e práticas curriculares: desafios contemporâneos. Curitiba, PR: CRV, 2012. p. 117-134.

ROLDÃO, Maria do Céu; ALMEIDA, Silva de. Gestão curricular: para a autonomia das escolas e professores. Lisboa: Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação, 2018.

ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 94-181, jan./abr. 2007. Disponível em: https://bit.ly/3Nkh2pO. Acesso em: 14 nov. 2021.

SACRISTÁN, J. Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Tradução de Ernani F. da Fonseca Rosa. Porto Alegre: Penso, 2017.

SACRISTÁN, J. Gimeno. Poderes instáveis em educação. Tradução de Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999. (Biblioteca Artmed).

STRECK, Danilo R. et al. Dicionário Paulo Freire. Danilo R. Streck; Euclides Redin Jaime; José Zitkoski (Orgs.) Coordenação-geral Danilo R. Streck, 2ª edição Revista e ampliada 1ª reimpressão. Editora Autêntica, 2019.

YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Tradução de Daniela Bueno. Porto Alegre: Penso, 2015. (Métodos de Pesquisa).

Published

2022-12-15

How to Cite

CARDOSO, M. B. S.; ROCHA, G. O. R. da . OFFICIAL ORIENTATIONS OF THE MUNICIPAL EDUCATION SYSTEM OF BELÉM CONCERNING CURRICULAR PRACTICES AMID COVID-19 DURING THE YEARS OF 2020 AND 2021. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 1–18, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i3.64675. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/64675. Acesso em: 16 jul. 2024.