TRAVESTI PROGRAM
algorithmic injustice: machine changes
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.64705Keywords:
Media injustice, Algorithm, Transvestite ProgramAbstract
This text aims to reflect on the process of iterability, as a machine for producing truths. To discuss everyday topics and our ways of doing it, as practitioners of this everyday life (CERTEAU, 2001) we bring a brief description of the empirical material that we will analyze here: the Transvestite Program - weekly broadcast by streaming on TV 247. The (trans) alliances and the movement caused in the machinery are put on hold for analysis. The methodology permeates the discursive-deconstructionist process (POCAHY, 2011; YORK; OLIVEIRA; BENEVIDES, 2020) and aims to create and make visible other forms of (r)existence, interaction and communication in and with the (i)world.
Downloads
Metrics
References
ALGORITHMIC Injustices and Relational Ethics with Abeba Birhane. [S.l.]: Twiml, 2020. 1 vídeo (41 min.). Publicado no canal The Twiml AI Podcast with Sam Charrington. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=A_CBVYCeceU&t=1646s. Acesso em: 12 jul. 2022.
ALVES, Marco Antônio Sousa; MACIEL, Emanuella Ribeiro Halfeld. O fenômeno da fake news: definição, combate e contexto. Internet & Sociedade, v. 1., n. 1, 2020.
BUTLER, Judith. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? Trad.: Sérgio Lamarão e Arnaldo Marques da Cunha. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
BUTLER, Judith. Trouble dans le genre: pour un féminisme de la subversion. Paris: La Découvert, 2005.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2001.
COLLINS, Patrícia Hill. Bem mais que ideias: a interseccionalidade como teoria social crítica. São Paulo: Boitempo, 2022.
CUNHA, Neon; YORK, Sara Wagner. Um vácuo “cis” na história e a emergência do corpo trans. Fundação Rosa Luxemburgo, 17 nov. 2020. Disponível em: https://rosalux.org.br/um-vacuo-cis-na-historia-e-a-emergencia-do-corpo-trans/?fbclid=IwAR2RGQMofFeIHATi37Za6Ff8ufV97zf61csNzTbStcbpvLlUImeJCKCdd0U. Acesso em: 1 nov. 2022.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995. (Mil Platôs, v. 1).
DIREITA terrorista quer provocar o caos e a barbárie: Célio Turino, 11.07.22. [S.l.]: Tutaméia TV, 2022. 1 vídeo (21 min.). Publicado no canal Tutaméia TV. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=XShbNyDbkwg&t=603s. Acesso em: 11 jul. 2022.
FOUCAULT, Michel. Dois ensaios sobre o sujeito e o poder. [S.l.: s.n.], 2009. Disponível em: http://filoesco.unb.br/foucault/sujeitopoder.pdf. Acesso em: 27 out. 2012.
GIRO das 11: migração do eleitorado + sextou: feliz dia, professoras! (15.10.21). [S.l.]: TV 247, 2021. 1 vídeo (121 min.). Publicado pelo canal TV 247. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JJvkjesP9oI. Acesso em: 1 nov. 2022.
GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: LTC, 1988.
GUATTARI, Félix. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1980.
IGNACIO, Julia. Lawfare: o que esse termo significa? Politize!, 28 set. 2020. Disponível em: https://www.politize.com.br/lawfare/. Acesso em: 24 set. 2022.
INJUSTIÇA algorítmica: alterações na máquina. [S.l.]: TV 247, 2022. 1 vídeo (59 min.). Publicado pelo canal TV 247. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gjteUvPdpSo&t=3s. Acesso em: 1 nov. 2022.
ITERABILIDADE. Contxt, Rio de Janeiro, [20--]. Disponível em: https://www.contxt.letras.ufrj.br/glossario/32:iterabilidade.html. Acesso em: 1 nov. 2022.
JUNQUEIRA, Rogério. Conceitos de diversidade. Revista Diversidade e Educação, v. 2, n. 3, 2014.
MENDONÇA, Amanda André de; MOURA, Fernanda Pereira de. “Ideologia de gênero” e escola sem partido: a agenda privatizante moralizadora para a educação brasileira. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 5, n. 2, 2019.
MOSÉ, Viviane. O homem que sabe. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
NEUMAM, Camila. Metade das mortes por Covid-19 no Brasil poderiam ter sido evitadas, diz estudo. CNN, São Paulo, 6 out. 2021. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/saude/metade-das-mortes-por-covid-19-no-brasil-poderiam-ter-sido-evitadas-diz-estudo/. Acesso em: 1 nov. 2022.
PELÚCIO, Larissa. Abjeção e desejo: uma etnografia travesti sobre o mundo preventivo de aids. São Paulo: Annablume; Fapesp, 2009.
POCAHY, Fernando. A idade um dispositivo: a geração como performativo – provocações discursivo-desconstrucionistas sobre corpo-gênero-sexualidade. Revista Polis e Psique, v. 1, n. 3, 2011.
SEIXAS, Aline Silva et al. Revista Gestão Inovação e Tecnologias, dez. 2015.
SEPULVEDA, Denize. Emancipação social e exclusão no cotidiano escolar: a homofobia e sua influência nas tessituras identitárias. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
SEPULVEDA, José Antonio; SEPULVEDA, Denize. Conservadorismo e educação escolar: um exemplo de exclusão. Revista Movimento, v. 3, n. 5, 2016.
SPIVAK, Gayatri. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2018.
YORK, Sara Wagner. Um viva para algumas (des)continuidades! Brasil 247, 15 out. 2021. Disponível em: https://www.brasil247.com/blog/um-viva-para-algumas-des-continuidades. Acesso em: 1 nov. 2022.
YORK, Sara Wagner; OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes; BENEVIDES, Bruna. Manifestações textuais (insubmissas): travesti. Revista Estudos Feministas, n. 28, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.