(DE)COLONIZATION OF THE CURRICULUM

the challenge of moving magma from colonial structures to enable an ecology of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.67256

Keywords:

Decolonialidade, Antirracismo, Cotidiano

Abstract

This article brings discussions on (de)coloniality, racismo, everyday narratives, and childhood within the contexto of curriculum and education. The proposal is to reflect on the relevance of considering ourselves as subjects of our own history so that, in dialogue with children's narratives presented and decolonial debates, we can think of anti-racist tactics and practices, understanding the ways in which the colonial order operates in our subjectivities. Thus, possibilities are indicated for thinking about knowledge production that points to an ecology of knowledges (SANTOS, 2013) woven in the microspheres of the classroom. All of this is inspired by the propositions, methodologies, and questions raised in the undergraduate thesis entitled "Decolonizing Childhood: Towards an Everyday Epistemology of Black Children," which methodologically relies on autobiographical narrative, research on everyday experiences, and conversational methodology, aspects that permeate the article's writing. Its results contribute to the redefinition of black childhoods through intercultural perspectives encountered in the school context, and inspire pedagogical reflections on the role of the school in promoting practices that contribute to the production of resistant and non-silenced subjectivities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Beatriz Mendes Queiroz, Federal University of Rio de Janeiro, Brazil.

Pedagogy from the Federal University of Rio de Janeiro.

Deise Guilhermina da Conceição, Fluminense Federal University, Brazil.

Doctor and Master in Education graduated from Universidade Federal Fluminense and professor at the Municipal Education Network of Rio de Janeiro.

References

ALMEIDA, Silvio. Racismo Estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês Barbosa de (orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. Petrópolis: DP et Alli, 2008.

BARONI, Patrícia, CONCEIÇÃO, Deise Guilhermina. Currículo, táticas, resistências: maneiras de fazer de estudantes egressos negros em tempos de regulação autoritária. Rev. Espaço do Currículo (online), João Pessoa, v.13, n.3, p. 446-462, set/dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.53947

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1.artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

DIAS SEM FIM. Direção: Joe Robert Cole. Produção de Mighty Engine e Color Force. Estados Unidos: Netflix, 2020. Streaming.

EVARISTO, Conceição. Conceição Evaristo | Escrevivência. Youtube, 6 fev. 2020. Disponível em: . Acesso em: 24 ago. 2022.

FANON, Frantz. Os condenados da Terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1961.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, Regina. Método: pesquisa com o cotidiano.Rio de Janeiro: DP&A editora, 2003. p. 157-175.

GOMES, Nilma. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2020.

PALMIERI, Emerson. Social media, Echo chambers and contingency: a system theoretical approach about communication in the digital space. Kybernetes, Vol. ahead-of-print, No. ahead-of-print, abr. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1108/K-12-2022-1650. Acesso em: 2 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1108/K-12-2022-1650

QUEIROZ, Beatriz Mendes. (De)colonização da infância: por uma epistemologia cotidiana das crianças negras. Rio de Janeiro, 2022. Monografia (Licenciatura em Pedagogia). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgar. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 227-278.

ROLNIK, S. Pensamento, corpo e devir. Uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. Cadernos de Subjetividade, São Paulo, v. 2, n.1, p. 241-251, 1993.

SAMPAIO, Carmem; RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael. Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018. SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (orgs). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez Editora, 2013. s/p.

WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e reviver. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009. p. 12-43.

Published

2023-08-30

How to Cite

QUEIROZ, B. M. .; CONCEIÇÃO, D. G. da. (DE)COLONIZATION OF THE CURRICULUM: the challenge of moving magma from colonial structures to enable an ecology of knowledge. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 1–16, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i3.67256. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/67256. Acesso em: 11 may. 2024.