WALKING THROUGH THE CURRICULAR GHETTOS

ethics, aesthetics, poetics in the ‘spacetimes’ of cities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i2.67277

Keywords:

Curriculum artifacts, Cities, School routines

Abstract

This article aims to present part of the results of a project carried out with children enrolled in a public educational institution in the State of Rio de Janeiro. Considering the school as the 'space-time' to 'do-think' with children different ways of being and being in the world, being crossed by the poetics of the ghettos, the gingado of the streets, the arts of the centers and the peripheries. In this way, this study aims to develop a relationship of belonging with the city where the school is located, from conversations, photographs, drawings, walks, we will seek to (re) know places, identifying their cultural, ethical, poetic, aesthetic and social characteristics, seeking articulations between our experiences in the city. The results indicate that the students developed a relationship of belonging, establishing other links with the place where they live from the situations shared in the walks around the city.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rafaela Rodrigues da Conceicao, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

Master in Education from the Federal Rural University of Rio de Janeiro and PhD candidate from the State University of Rio de Janeiro.

Maristela Petry Cerdeira, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

Master in Education from the Federal University of Paraná and PhD student in Education from the State University of Rio de Janeiro.

Maria Cecília Sousa de Castro, Fluminense Federal University, Brazil.

PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro and Professor at the Fluminense Federal University.

References

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho – os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. Em: Oliveira, I.; ALVES, N. (Ed.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. Petrópolis/RJ: DP etal. 2001a. p. 13-38.

ALVES, Nilda. Imagens das escolas: sobre redes de conhecimentos e currículos escolares. Educar, Curitiba, n. 17, p. 53-62. 2001b. Editora da UFPR.

ALVES, Nilda; FERRAÇO, Carlos Eduardo; Soares, Maria da Conceição Silva. Michel de Certeau e as pesquisas nos/dos/com os cotidianos em educação no Brasil. Pedagogía y Saberes. Universidad Pedagógica Nacional Facultad de Educación. 2017, pp. 7-17 No. 46

ALVES, Nilda. Sobre as redes educativas que formamos e que nos formam. In Alves, Nilda. Práticas pedagógicas em imagens e narrativas – memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas hoje. S. Paulo: Cortez, 2019: 115 – 133.

BONAFÉ, Jaume Martínez. El discurso de la ciudad como curriculum de la vida cotidiana. Revista Vagalumear, v. 02, n. 02, 2022, p. 06-14

CALVINO, Ítalo. As cidades invisíveis. 1 ed. Trad. Diogo Mainardi. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CASTRO, Maria Cecília Souza de. Andanças e migrações: conversas com os 'praticantespensantes' e com os currículos e os cotidianos escolares. 2023 (tese de doutorado).

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs 1: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34, 1995.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? 3.ed. Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 2010.

FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

HARVEY, David. Espaços de esperança. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

HARVEY, David. Cidades Rebeldes: do direito à cidade à revolução urbana. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

INGOLD, Tim. Linhas – uma breve história. Petrópolis/RJ: Vozes, 2022.

LEFEBVRE, Henri. O Direito à cidade. Trad. Rubens Eduardo Frias. 5. ed. São Paulo: Centauro, 2001.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, Jader Janer Moreira; GUIMARÃES, Iara Vieira. As experiências espaciais das crianças no espaço urbano. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 35, n. 73, p. 307-325, jan./fev. 2019

MACHADO, Antonio. Proverbios y cantares. PRIETO, Melquíades. Antología de la poesía española e hispanoamericana. 3 ed. Madrid: EDAF, 2005.

ORLANDI, Eni. Cidade dos Sentidos. Campinas: Pontes Editores, 2004.

OLIVEIRA, I. de. Currículos e pesquisas com os cotidianos: o caráter emancipatório dos currículos ‘pensadospraticados’ pelos ‘praticantespensantes’ dos cotidianos das escolas. Em: C. E. Ferraço & J. Magalhães Carvalho (Ed..). Currículos, pesquisas, conhecimentos e produção de subjetividades. Petrópolis: DP et Alli. 2012. pp. 47-70.

SCEGO, Igiaba. Minha casa é onde estou. São Paulo: Editora Nós, 2018.

SISSAKO, Abderrahmane. A vida sobre a Terra. La vie sur Terre. Mali: 1998. Duração 61 minutos.

SIMAS, Luiz Antonio. O corpo encantado das ruas [recurso eletrônico] / Luiz Antonio Simas. - 1. ed. - Rio de Janeiro : Civilização Brasileira, 2019.

Published

2023-08-31

How to Cite

CONCEICAO, R. R. da; CERDEIRA, M. P. .; CASTRO, M. C. S. de. WALKING THROUGH THE CURRICULAR GHETTOS: ethics, aesthetics, poetics in the ‘spacetimes’ of cities. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1–14, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i2.67277. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/67277. Acesso em: 12 may. 2024.