STUDENT PARTICIPATION

contributions to redefine formative practices and the school's pedagogical political organization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i2.67331

Keywords:

Participation, Student Guild, Democratic management

Abstract

The article presents an inventory of the process of political and cultural formation developed in a public municipal school, which since its creation (1987) has maintained educational references based on the utopias of the social and popular movements of the 1980s and, thus, materializes the constitutional principle of democratic management. For this, the focus is on the process of organizing student participation, from pre-school to the first segment of elementary school. When analyzing this object, we deal with some documents, such as legislation regarding the formation of school associations and a bibliographical survey. Our conclusions point out that the work developed with the students of this school tries to form and emancipate the subjects; there is a constant investment in political-pedagogical training, developing curricular practices that support intellectual development and contribute to the formation of subjects who consistently defend their points of view and who become people committed to the community and to social transformations.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Idilea Thomaz de Aquino Pereira, University of State of Rio de Janeiro, Brazil.

Master in Education from the State University of Rio de Janeiro and professor at the Municipality of Education in Duque de Caxias.

Gilcilene de Oliveira Damasceno Barão, University of State of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas and Professor at the State University of Rio de Janeiro.

Leandro Sartori, University of State of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas and Professor at the State University of Rio de Janeiro.

References

ANTUNES, A. O Conselho de Escola, a Associação de Pais e Mestres e o Grêmio Estudantil como espaços de exercício de cidadania participativa. Rev. Parlamento e Sociedade, São Paulo, v. 4, n. 6, p. 93-122, jan./jun. 2016.

BASTOS, J. B. (Org.). Gestão Democrática. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A: Sepe, 2001.

BRASIL. Lei 7398/1985 - Dispõe sobre a organização de entidades representativas dos estudantes de 1º e 2º graus e dá outras providências, de 4 de novembro de 1985, publicado no D.O.U. de 5 nov.1985.

BRASIL . Lei 9.394/1996 estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em 13 de jun. 2023.

CUNHA, L. A. Educação, sociedade e Democracia no Brasil. RJ: Cortez, 2001.

FERNANDES, F. O desafio educacional. São Paulo: Cortez, 1989

GHANEM, E. (org.) Participação popular na gestão escolar. São Paulo: Ação Educativa, 1995.

GRÁCIO, J. da C.; AGUIAR, R. C. F. Grêmio Estudantil: construindo novas relações na escola. In: BASTOS, J. B. Gestão democrática. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p.73-82.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. 4.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

IDELBRANDO, A. G. O Grêmio Estudantil de escola municipal de ensino fundamental de São Paulo e a relação com processo de formação da cidadania dos Alunos. Dissertação de Mestrado, São Paulo: PUC, 2012.

PARO, V. H. Implicações do caráter político da educação para a administração da escola pública fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.28, n.2, jul./dez. 2002.

PEREIRA, I. T. A. Trajetória da Escola Municipal Barro Branco e a formação política de seus sujeitos: possibilidades e limites. Dissertação de Mestrado. 299 páginas. Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação. Duque de Caxias (RJ), 2017.

POERNER, A. J. O Poder Jovem: história da participação política dos estudantes brasileiros. 4.ed. São Paulo: Centro de Memória da Juventude, 1995.

SANTANA, F. de A. Atuação política do movimento estudantil no Brasil:1964 a 1984. 2007. 264 páginas. Dissertação. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

SAVIANI, D. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. 3.ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica. 8. ed. Revista e ampliada. Campinas: Autores Associados, 2003.

SILVA, J. M. da Escola e participação estudantil. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, n.2, 1987.

Published

2023-08-31

How to Cite

PEREIRA, I. T. de A. .; BARÃO, G. de O. D. .; SARTORI, L. STUDENT PARTICIPATION: contributions to redefine formative practices and the school’s pedagogical political organization. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1–10, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i2.67331. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/67331. Acesso em: 27 dec. 2024.