TECHNOLOGIES OF COMMUNICATION AND EDUCATION
everyday life practices woven in/with university networks
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.68382Keywords:
Everyday life practices, Technologies, Education, Communication, NetworksAbstract
The research carried out as part of the postdoctoral internship at PPGMPE-UFES objectively mapped the possibilities for expanding education in networks of know-how mediated by communication technologies. It uses the everyday method in the perspectives of Certeau, Ferraço and Alves in consonance with Morin's complexity hermeneutics, in order to experiment with technologies in networks, as ways to promote education in networks, as well as to bring back the learning created in this texture to a classroom. We conclude that mediation spaces such as the podcast, Tiktok, Youtube, Instagram, Linkedin, Pinterest infographics, Whatsapp, as well as the printed book and academic events are some, among many, technologies capable of attracting attention and people's hearts for education, while re-signifying everyday practices, providing differences over repetitions, often (un)learned in pedagogical routines.
Downloads
Metrics
References
AUGÉ, Marc. Não lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Trad. Maria Lúcia Pereira. Campinas, SP: Papirus, 2018.
BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e Simulação. Lisboa: Relógio D´água, 1991.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 2. Morar, cozinhar. Petrópolis: Vozes, 1996.
COSTELLA, Antônio F. Da caverna à galáxia. Comunicação em debate. São Paulo: Moderna, 1997.
DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 2009.
DELUZE, G e GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Volume 01. São Paulo: Ed.34, 1995.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Trad. Sebastião Nascimento. São Paulo: Ubu editora, 2020.
FERRAÇO, Carlos Eduardo; PEREZ, Carmem Lúcia Vidal e OLIVEIRA, Inês Barbosa. (orgs). Aprendizagens cotidianas com a pesquisa: novas reflexões em pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. Petropolis: DP et Alii, 2008.
FERRAÇO, Carlos Eduardo. Pesquisa com o cotidiano. Educ. Soc., Campinas. Vol.28, n 98. P. 73-95, jan/abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000100005
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GREIMAS, Algirdas Julius. Semântica estrutural. São Paulo: Cultrix, 1973.
HARD, Michael e NEGRI, Antonio. Multidão: guerra e democracia na era do império. Trad. Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2005.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. Trad. Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2008.
LEFEBVRE, Henry. A vida cotidiana no mundo moderno. Trad. Alcides João de Barros. São Paulo: Ática, 1991.
LEVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MARTINS, Evandro Silva. Etimologia de alguns vocábulos referentes à educação. In. Revista Olhares e Trilhas. Uberlandia, Ano VI, n. 6, p. 31-36, 2005.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. - 2.ed. – São Paulo: Cortez, 2000.
NUNES, Kezia Rodrigues e GOMES, Maria Regina Lopes. ...e escolas. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo (org). ...currículos em redes. Curitiba: CRV, 2016.
RABELO, Cláudio. Faixa preta em publicidade e propaganda. Vitória: GSA, 2018.
RABELO, Cláudio. Sobre os cotidianos menores e as redes hipercurriculares. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo (org). Multiplicidades e diferenças e cotidianos e pesquisas em currículos e.... vol.2. Curitiba: CRV, 2021.
RABELO, Cláudio. A estratégia do cafezinho. Rio de Janeiro: Alta Books, 2023.
SPINOZA, Baruch. Ética. Tradução de Tomás Tadeu da Silva. São Paulo: Autêntica, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.