TECHNOLOGIES OF COMMUNICATION AND EDUCATION

everyday life practices woven in/with university networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.68382

Keywords:

Everyday life practices, Technologies, Education, Communication, Networks

Abstract

The research carried out as part of the postdoctoral internship at PPGMPE-UFES objectively mapped the possibilities for expanding education in networks of know-how mediated by communication technologies. It uses the everyday method in the perspectives of Certeau, Ferraço and Alves in consonance with Morin's complexity hermeneutics, in order to experiment with technologies in networks, as ways to promote education in networks, as well as to bring back the learning created in this texture to a classroom. We conclude that mediation spaces such as the podcast, Tiktok, Youtube, Instagram, Linkedin, Pinterest infographics, Whatsapp, as well as the printed book and academic events are some, among many, technologies capable of attracting attention and people's hearts for education, while re-signifying everyday practices, providing differences over repetitions, often (un)learned in pedagogical routines.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cláudio Renato Zapalá Rabelo, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Espírito Santo and Adjunct Professor at the same institution.

Kezia Rodrigues Nunes, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Espírito Santo and Professor at the same institution.

References

AUGÉ, Marc. Não lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Trad. Maria Lúcia Pereira. Campinas, SP: Papirus, 2018.

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e Simulação. Lisboa: Relógio D´água, 1991.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 2. Morar, cozinhar. Petrópolis: Vozes, 1996.

COSTELLA, Antônio F. Da caverna à galáxia. Comunicação em debate. São Paulo: Moderna, 1997.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 2009.

DELUZE, G e GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Volume 01. São Paulo: Ed.34, 1995.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Trad. Sebastião Nascimento. São Paulo: Ubu editora, 2020.

FERRAÇO, Carlos Eduardo; PEREZ, Carmem Lúcia Vidal e OLIVEIRA, Inês Barbosa. (orgs). Aprendizagens cotidianas com a pesquisa: novas reflexões em pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. Petropolis: DP et Alii, 2008.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Pesquisa com o cotidiano. Educ. Soc., Campinas. Vol.28, n 98. P. 73-95, jan/abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000100005

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GREIMAS, Algirdas Julius. Semântica estrutural. São Paulo: Cultrix, 1973.

HARD, Michael e NEGRI, Antonio. Multidão: guerra e democracia na era do império. Trad. Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2005.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. Trad. Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2008.

LEFEBVRE, Henry. A vida cotidiana no mundo moderno. Trad. Alcides João de Barros. São Paulo: Ática, 1991.

LEVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MARTINS, Evandro Silva. Etimologia de alguns vocábulos referentes à educação. In. Revista Olhares e Trilhas. Uberlandia, Ano VI, n. 6, p. 31-36, 2005.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. - 2.ed. – São Paulo: Cortez, 2000.

NUNES, Kezia Rodrigues e GOMES, Maria Regina Lopes. ...e escolas. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo (org). ...currículos em redes. Curitiba: CRV, 2016.

RABELO, Cláudio. Faixa preta em publicidade e propaganda. Vitória: GSA, 2018.

RABELO, Cláudio. Sobre os cotidianos menores e as redes hipercurriculares. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo (org). Multiplicidades e diferenças e cotidianos e pesquisas em currículos e.... vol.2. Curitiba: CRV, 2021.

RABELO, Cláudio. A estratégia do cafezinho. Rio de Janeiro: Alta Books, 2023.

SPINOZA, Baruch. Ética. Tradução de Tomás Tadeu da Silva. São Paulo: Autêntica, 1998.

Published

2023-12-23

How to Cite

RABELO, C. R. Z. .; NUNES, K. R. . TECHNOLOGIES OF COMMUNICATION AND EDUCATION: everyday life practices woven in/with university networks. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 1–11, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i3.68382. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/68382. Acesso em: 12 may. 2024.