LEARNING GOOD DIGITAL PLAY HABITS

lines of flight

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i2.70363

Keywords:

Children, Play, Digital Technologies, Habits, Cultivation

Abstract

This text investigates the lines of flight of the developmental device, based on studies already published about children's play in relation to digital technologies in Education. Within this device, we observed that it mediates knowledge and educational practices of childhood where playing with digital technologies is effective as a means to stimulate cognitive development (progressive) and provide facilitating support for school learning. One of the central elements of this device is linked to habit, perceived as fundamental for the formation of a continuous learner, especially in terms of attitudes, ethics and values. From this perspective, this text explores the understanding of habit present in this device (because there is an idea of passivity attributed to habit) from its lines of flight from this device, that is, the experiences and ideas of the authors that, sometimes, were not fully explored, remaining as virtuality. By looking at these lines of flight, the understanding of digital play learning emerges as a process of cultivation, enhancing existing cognitive abilities. This idea of cultivation entails creating environments conducive to the emergence and development of potentials, emphasizing mutual care and growth between learners and educators.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adilson Cristiano Habowski, La Salle University, Brazil.

PhD in Education and Post-doctorate from La Salle University. Collaborating professor of the Postgraduate Program in Education at the Regional Integrated University of Alto Uruguai and Missões.

Cleber Gibbon Ratto, La Salle University, Brazil.

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul. Professor at La Salle University.

References

DELEUZE, Gilles. O que é um dispositivo. In: BALIBAR, Etinenne et al. Michel Foucault filósofo. Tradução: Wanderson Flor do Nascimento. Barcelona: Gedisa, 1990. p. 155-161.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 2013.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Tradução Cíntia Vieira da Silva. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia, v.2. Tradução: Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2010.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Editora Escuta, 1998.

DREYFUS, Hubert; RABINOW, Paul. Michel Foucault: uma trajetória filosófica – para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária,1995.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2002.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

FOUCAULT, Michel. Sobre a História da sexualidade. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2000. p. 243-27.

FOUCAULT, Michel. Tecnologías del yo y otros textos afines. Barcelona: Siglo Veintiuno, 1990.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Record, 1996.

HABOWSKI, Adilson Cristiano. O brincar das crianças em tempos digitais: a produção de discursos na Educação. 2023. 295f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade La Salle, Canoas, 2023. Disponível em: https://repositorio.unilasalle.edu.br/handle/11690/3873. Acesso em: 12 abr. 2024.

HABOWSKI, Adilson Cristiano; RATTO, Cleber Gibbon. O brincar das crianças em tempos digitais: Linhas de fuga do dispositivo de periculosidade. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v.18, n.00, e023144, 2023a. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v18i00.17975

HABOWSKI, Adilson Cristiano; RATTO, Cleber Gibbon. Pistas de devir-criança do/da pesquisador/a: linhas de fuga do dispositivo da redenção. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 17, n. 39, p. 843-862, set./dez. 2023b. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1848

KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em Estudo, Maringá, v.6, n.1, p.17-27, jan./jun. 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722001000100003

KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1273-1288, Set./Dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000400010

NOGUERA-RAMÍREZ, Carlos Ernesto. Pedagogia e governamentalidade: ou da modernidade educativa para uma sociedade educativa. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo e Diferença. In: PARAÍSO, Marlucy A. (org.). Pesquisas sobre Currículos e Culturas: temas, embates, problemas e possibilidades. 1a. ed. Curitiba: CRV, 2010, p. 15-28. DOI: https://doi.org/10.24824/978856248057.7

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo-movimento: experimentações e criações no território da prática curricular. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 25. p. 99-117, 2005.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo, desejo e experiência. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 277-293, maio/ago. 2009.

Published

2024-07-30

How to Cite

HABOWSKI, A. C.; RATTO, C. G. LEARNING GOOD DIGITAL PLAY HABITS: lines of flight. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 2, p. e70363 , 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i2.70363. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/70363. Acesso em: 27 sep. 2024.