PERSPECTIVES AND CHALLENGES IN THE MANAGEMENT OF THE URBAN PROJECT IN SANTA CATARINA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i1.33368

Keywords:

Schooling, Projovem Urbano, Youths, Management

Abstract

This is an article that presents as a central theme the relationship between theory and daily practice, in actions that involve the management of a social inclusion program that took place in several municipalities in Brazil - ProJovem Urbano. The actions carried out in the state of Santa Catarina stand out. The objective is to understand how the PJU was implemented and what its perspectives and challenges in management are. It is a qualitative, documentary and bibliographic research, but the daily experiences of the program management team in the state are contextualized. ProJovem Urbano (PJU) is part of the National Youth Policy implemented by the Federal Government. The program took place in several states in Brazil, and in Santa Catarina the adhesion was between the years 2008 and 2012. The conditions of state implementation and execution are reported, as well as the description of how the actions were organized. It is incorporated throughout the writing into the perspectives and challenges of managing a youth policy of this scope. The importance of government policies such as that of the PJU, which link essential dimensions to human formation, is emphasized.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Samira de Moraes Maia Vigano, Federal University of Santa Catarina, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Santa Catarina and teacher trainer Universidade Aberta do Brasil - UAB in the Degree Course in Professional and Technological Education - EPT.

Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin, Federal University of Santa Catarina, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Santa Catarina and associate professor III at the Federal University of Santa Catarina.

References

AQUINO, Luseni. A juventude como foco das políticas públicas. In: AQUINO, Luseni; ANDRADE, Carla; CASTRO, Jorge A. (Org). Juventude e políticas sociais no Brasil. Brasília: IPEA, 2009.

BRASIL. Coordenação Nacional do ProJovem Urbano. Projeto Pedagógico Integrado (PPI) do ProJovem Urbano. Secretaria Nacional de Juventude. Brasília, 2008.

BRASIL. Parecer CNE/CEB nº 18/2008. Apreciação do Projeto Pedagógico Integrado e autorização de funcionamento do ProJovem Urbano, 2008b.

BRASIL. Decreto n° 6.629, de 04 de novembro de 2008. Regulamenta o Programa Nacional de Inclusão de Jovens - Projovem, instituído pela Lei no 11.129, de 30 de junho de 2005, e regido pela Lei no 11.692, de 10 de junho de 2008, e dá outras providências. Publicado no DOU de 5.11.2008. 2008c.

BRASIL. Coordenação GT de Avaliação do Programa. Cadernos Temáticos do ProJovem: Dimensão Práticas Docentes. Sistema de Monitoramento e Avaliação. Brasília, 2011.

GIROUX, Henry. Os educadores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

INOJOSA, Rose Marie. Gestão Social Governamental: os novos paradigmas do setor público. 2005. Disponível em: < http://www.sesirs.org.br/conferencia/ conferencia2005/papers/inojosa.pdf >. Acesso em: 14/06/2015.

MORAES, Antonio Carlos de. O projeto neoliberal e o mito do “Estado Mínimo”. Lutas Sociais. N.1, 1996, p. 81-88. Revista do Núcleo de Estudos de Ideologias e Lutas Sociais (NEILS) Disponível em: <https://revistas.pucsp.br//index.php/ls/article/view/18807> Acesso em: 07/02/2017.

SACRISTÁN, J. Gimeno. O currículo uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SPOSITO, Marilia Pontes e CORROCHANO, Maria Carla. A face oculta da transferência de renda para jovens no Brasil. Tempo Social: Revista de Sociologia da USP, São Paulo, v. 17, nº 2, p. 141-172, novembro/2005.

VIGANO, Samira de Moraes Maia. Constituições identitárias no ProJovem Urbano de Santa Catarina: um olhar na docência. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, orientada por LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. Florianópolis, 2014.

Published

2017-04-28

How to Cite

VIGANO, S. de M. M.; LAFFIN, M. H. L. F. PERSPECTIVES AND CHALLENGES IN THE MANAGEMENT OF THE URBAN PROJECT IN SANTA CATARINA. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 92–105, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i1.33368. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/rec.v10i1.33368. Acesso em: 13 may. 2024.