THE CURRICULAR STRUCTURING OF HIGH SCHOOL IN RIO GRANDE DO SUL

challenges of performing interdisciplinary practices in disciplinary contexts

Authors

  • Hellen Gregol Araujo Federal University of Rio Grande, Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i3.28614

Keywords:

Curricular restructuring., High School., Interdisciplinarity.

Abstract

This     article     is     the     result     of     the investigation   of   curricular   restructuring   in   high school   in   Rio   Grande   do   Sul   through   reports produced    by    science    teachers    of    Nature    and Mathematics  in  the  first  two  years  of  the  proposed deployment. We aimed to understand the meanings attributed  to  interdisciplinarity  in  the  classroom  of the  Integrated  Seminar.  With  a  phenomenological hermeneutic approach, we analyze reports producedby teachers in a process of formation and use  as  an  analytical  tool  Textual  Analysis  Discourse proposed by Moraes and Galiazzi. We observed that interdisciplinary   held   by   most   teachers   do   not configure the theoretical mean by interdisciplinarity,  but  other  possibilities,  the  first  is based  on  teachers  on  the  topic  proposed  in  the Integrated   Seminar   (SI)   in   their   disciplines,   the second    is    when    students    are    responsible    for seeking  the  main  theme  of  the  contents  according to   the   disciplines.   Finally,   we   believe   that   the understanding  of  the  proposal  can  be  made  easier as   we   invest   in   daily   training   because,   through training,  we  deal  with  the  difficulties  of  everyday life,  exchange  experience,  engage  in  dialogue  with each  other  and  find  ourselves  as  unfinishedbeings that we are.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Hellen Gregol Araujo, Federal University of Rio Grande, Brazil.

Master of Science Education from the Federal University of Rio Grande.

References

ARROYO, Miguel. Oficio de mestre: imagens e auto-imagens. 10. ed. Petropolis: Vozes, 2007.

BIANCHETTI, Lucídio; JANTSCH, Ari Paulo. Interdisciplinariedade e práxis pedagógica emancipadora. Ensino em Revista, 10 (1): 7-25 jul 01./jul02, 2002. Disponível em: < http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/viewFile/7884/4990> Acesso em: 10 de maio de 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação (2014 – 2024), 2014. Dispõe sobre o plano nacional de educação.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Ensino Médio Inovador, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB nº 2, de 30 de janeiro de 2012, 2012. Dispõe sobre as diretrizes para o Ensino Médio.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Leis e Decretos. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as diretrizes e bases da Educação Nacional.

BRASIL. Plano decenal de educação para todos. - Brasília: MEC, 1993.

BRASIL. Programa Ensino Médio Inovador (ProEMI). Portaria nº 971 de 9 de outubro de 2009.

CALLONI, Humberto. Os sentidos da interdisciplinaridade. Pelotas: Seiva, 2006.

FAZENDA, Ivani. Interdisciplinaridade: definição, projeto, pesquisa. In: FAZENDA, Ivani. (Org.). Práticas interdisciplinares na escola. 13. Ed. – São Paulo: Cortez, 2013.

FERREIRA, Sandra Lúcia. Introduzindo a noção de interdisciplinaridade. In: FAZENDA, Ivani. (Org.). Práticas interdisciplinares na escola. 13. Ed. – São Paulo: Cortez, 2013.

JANTSCH, Ari Paulo; BIANCHETTI, Lucídio (Org.). Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. Petrópolis: Vozes, 2002.

LOPES, Alice Casimiro. Por que somos tão disciplinares?. ETD. Educação Temática Digital, v. 1, p. 201-212, 2008. Disponível em: <http://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/1580/1430> Acesso em: 22 de fevereiro de 2015.

MARTINS, Josenei; BIANCHETTI, Lucídio. A educação como atividade comunicacional: interdisciplinaridade, interatividade e currículo. Florianópolis, v. 11, n. 02, p. 85 – 103, jul. / dez. 2010. Acesso em: 25 de abril de 2015. In: MARTINS, Vicente. A lei magma da Educação. EBooksBrasil, 2002. Disponível em: Acesso em: 18 de fevereiro de 2014.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2011.

POMBO, Olga. Epistemologia da interdisciplinaridade. Disponível em: Revista Brasileira de Educação v. 14 n. 40 jan./abr, 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a14.pdf> Acesso em: 08 de agosto de 2014.

RIBEIRO, Luis Roberto de Camargo. A aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma implementação na educação em engenharia na voz dos atores. Tese de Doutorado. Universidade Federal de São Carlos: UFSCar, 2005.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Regimento Referência das Escolas de Ensino Médio Politécnico da Rede Estadual 2011-2014, 2011.

SANTOS, Crizélia Gislane Bezerra. Explorando a aprendizagem baseada em problemas no ensino médio para tratar de temas interdisciplinares a partir das aulas de química. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo. São Paulo, 2010.

SANTOS, Crizélia Gislane Bezerra. Explorando a aprendizagem baseada em problemas no ensino médio para tratar de temas interdisciplinares a partir das aulas de química. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo. São Paulo, 2010.

SAVIANI, Demerval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação. v. 12 n. 34 jan./abr. 2007, p. 152 – 180 Disponível em < http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf> Acesso em: 12 de abril de 2014.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

Published

2017-12-31

How to Cite

ARAUJO, H. G. THE CURRICULAR STRUCTURING OF HIGH SCHOOL IN RIO GRANDE DO SUL: challenges of performing interdisciplinary practices in disciplinary contexts. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 494–508, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i3.28614. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/rec.v10i3.28614. Acesso em: 20 may. 2024.