CURRICULUM AND EDUCATION IN THE FIELD

between the struggles for a critical human formation and the post-critical propositions of educating

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39567

Keywords:

Education in the Field, Class Struggle, Curriculum

Abstract

In the 1990s, an educational movement was built, composed of social movements, rural unions, associations, universities, Non-Governmental Organizations, which was entitled “Movement for Rural Education”. From this broad unit, discussions, studies, demonstrations and conquest unfolded. of public policies in the educational field for rural workers In this article we analyze the proposals on curriculum and human formation in two sources matrices, which are: a) the books on rural education (edited by the respective movement) and b) The “Proposal curriculum for rural schools in the territory of Velho Chico ”(elaborated by educators and governmental and non-governmental institutions in this region of the semiarid region of Bahia). The objective of this article is to analyze the relationship between the perspective of critical human formation claimed by the education proposals of the field studied here and the influences of post-critical / post-modern perspectives in terms of theoretical pedagogical ia in the proposals on the curriculum for rural schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cláudio Eduardo Félix dos Santos, State University of Southwest Bahia, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Bahia and Professor in the Department of Philosophy and Human Sciences at the State University of Southwest Bahia.

Cléber Eduão Ferreira, São Francisco Integrated Development Foundation, Brazil.

Master in Rural Education from the Federal University of Recôncavo da Bahia and Project Advisor at FUNDIFRAN (São Francisco Integrated Development Foundation).

References

ALVES, Gilberto Luiz. “Discursos sobre educação no campo: ou de como a teoria pode colocar um pouco de luz num campo muito obscuro”. In: ALVES, Gilberto Luiz (Org.). Educação no campo: recortes no tempo e no espaço. Campinas/SP, Autores Associados, 2009.

ARAÚJO, Maria Nalva Rodrigues. Prefácio. In: VENDRAMINI, Célia Regina; AUED, Bernadete Wrublevski. Temas e problemas no ensino em escolas do campo. São Paulo: Outras Expressões, 202.

BENJAMIN, César; CALDART, Roseli (Org.) Projeto popular e escolas do campo. Brasília, DF: incra, 2000. Coleção por uma Educação Básica do Campo, Vol. 3.

BRASIL, MEC /CNE. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo (Parecer 36/2001). Brasília, DF: MEC, 2010.

BRASIL, MEC /CNE. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo (Resolução n. 1/2002). Brasília, DF: MEC, 2002.

BRASIL, MEC/CNE. Lei de Diretrizes e Bases da Educação (n. 9394/1996). Brasília: MEC, 1996..

D‟AGOSTINI, Adriana. A importância e a necessidade da teoria para a construção da escola do MST. In: VENDRAMINI, Célia Regina; MACHADO, Ilma Ferreira (Org.) Escola e movimentos sociais: experiências em curso no campo brasileiro. São Paulo, Expressão Popular, 2011.

DALMAGRO, Sandra Luciana. A escola no contexto das lutas do MST. In: VENDRAMINI, Célia Regina; MACHADO, Ilma Ferreira (Org.). Escola e movimentos sociais: experiências em curso no campo brasileiro. São Paulo, Expressão Popular, (2011)

DUARTE, Newton. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões. Campinas: autores associados, 2003.

DUARTE, Newton. Vigotski e o aprender a aprender: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas/SP, Autores Associado, 2011.

FERREIRA, Cléber Eduão. A Educação do Campo no Território Velho Chico: contribuições histórico-críticas ao debate e formulação de currículos (dissertação), mestrado profissional em educação, Centro de Formação de professores, Universidade Federal do Recôncavo da Bahoa. Amargosa, UFRB, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GARCIA, Fátima Moraes. A contradição entre teoria e prática na Escola do MST. (Tese) Doutorado em Educação, Programa de pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná. Curitiva, 2009.

GERMANI, Guiomar. Questão agrária e movimentos sociais: a territorialização da luta pela terra na Bahia. In: COELHO NETO, A. S.; SANTOS, E. M. C. e SILVA, O. A. (Org.). (GEO)grafias dos movimentos sociais. Feira de Santana, BA: UEFS Editora, 2010.

KOLLING, Jorge Edgar; CERIOLI, Paulo Ricardo; CALDART, Roseli Salete (Org.) Por uma educação do campo. Vol. 4. Brasília, DF, 2002.

KOLLING, Jorge Edgar; MOLINA, Mônica (Org.). Por uma Educação do Campo. Coleção por uma Educação Básica do Campo. Vol. 1. Brasília, DF, 1998.

MALANCHEN, J. Cultura, conhecimento e currículo. Campinas: Autores Associados, 2017.

McLaren, P. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez, 1997.

MOLINA, Mônica; JESUS, Sonia Meire Santos Azevedo de (Org.) Por uma educação do campo: contribuições para a construção de um Projeto de Educação do Campo. Vol. 5. Brasília, DF, 2004.

MOURA, David Rodrigues. Contribuição da Escola Família Agrícola de Riacho de Santana para o desenvolvimento do meio: um estudo com os Ex-Alunos. (Dissertação) Mestrado em educação Universidade nova de Lisboa – Portugal; Universidade François Rabelais de Tours – França (Dissertação de Mestrado), 2003

NETO, Luiz Bezerra; BEZERRA, Maria Cristina dos Santos. Carneiro Leão e a luta por uma pedagogia ruralista. In: ALVES, Gilberto Luiz (Org.). Educação no campo: recorte no tempo e no espaço. Campinas/SP, Autores Associados, 2009.

PAIVA, Vanilda. Paulo Freire e o Nacionalismo-Desenvolvimentista. RJ: Civilização Brasileira; Fortaleza: Edições UFC, 1980.

Proposta Pedagógica para as Escolas no Campo no Território do Velho Chico. (PPECVC). Ibotirama, 2012.

SANTOS, Clarice Aparecida dos. Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA). In: CALDART, Roseli; PEREIRA, Isabel; ALENTEJANO, Paulo;

FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário de Educação do Campo. São Paulo, Expressão Popula, 2012

SANTOS, Clarice Aparecida dos (Org.). Por uma Educação do Campo: Campo – Políticas Públicas – Educação. Vol. 7. INCRA/BA: Brasília, 2008.

SANTOS, Cláudio Félix dos. O “aprender a aprender” na formação de professores do campo. São Paulo, Autores Associados, 2013.

SAVIANI, D. A Pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SOUZA, Isabel de Jesus. Educação do Campo e Reforma Agrária: um estudo sobre a Escola Manoel Dias, Assentamento Manoel Dias, município de Muquém do São Francisco – Bahia. Graduação em Pedagogia da Terra, Universidade do Estado da Bahia, Campus XVII – Bom Jesus da Lapa, 2012.

STEDILE, João Pedro. Questão Agrária. In: CALDART, Roseli; PEREIRA, Isabel; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário de Educação do Campo. São Paulo, Expressão Popular, 2012.

VENDRAMINI, Célia Regina; MACHADO, Ilma Ferreira (Org.). Escola e movimentos sociais: experiências em curso no campo brasileiro. São Paulo, Expressão Popular, 2011.

VENDRAMINI, Célia Regina; MACHADO, Ilma Ferreira. A relação trabalho e educação nas experiências do MST. In VENDRAMINI, Célia Regina; MACHADO, Ilma Ferreira (Org.). Escola e movimentos sociais: experiências em curso no campo brasileiro. São Paulo, Expressão Popular, 2011.

WOOD, Ellen. M.. O que é a agenda pós-moderna? In WOOD, Ellen M.; FOSTER, John Bellamy (orgs). Em defesa da história: Marxismo e Pós-Modernismo. Rio de Janeiro: Jorge Zaar Ed., 1999.

Published

2018-08-31

How to Cite

SANTOS, C. E. F. dos .; FERREIRA, C. E. CURRICULUM AND EDUCATION IN THE FIELD: between the struggles for a critical human formation and the post-critical propositions of educating. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 2, n. 11, p. 199–210, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39567. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39567. Acesso em: 22 nov. 2024.