CHILD EDUCATION TOY STORY CURRICULUM

for a playful and playful curriculum for babies and young children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.36867

Keywords:

Curriculum of Early Childhood Education, Toys and Games, Childhood Education

Abstract

Study toys, games and materials as proposed curriculum of early childhood education. It makes up questions: the (as) teachers (as)know how to choose, organize and use toys, games and materials in day care and preschool with infants and children?Since 2006 Pedagogy became locus of teachers training (as) to care for and educate newborns, infants and children. We present research on the play, linked research on the UFT Education Program, which has been researching toys, games and materials in the transition from baby, home to day care or to similar institutions. It is a foundational issue of formation of (a) teacher (a) for municipal managers, for earlychildhood education centers, educational coordinators, trainers, members of the municipal councils of education, researchers in education, in the times and current spaces, that newborns, infants and children were attending public institutions of early childhood education, with national curriculum and full-time.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Jose Damião Rocha, Federal University of Tocantins, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Bahia and Adjunct Professor of the Pedagogy Course at the Federal University of Tocantins

 

References

BARBOSA, Raquel Lazzari Leite. Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora UNESP, 2004.

BORBA, Ângela Meyer. O brincar como um modo de ser e estar no mundo. In: BRASIL, MEC/SEB. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília, DF: MEC/SEB, 2007.

BRASIL, MEC/SEF. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil, volumes I, II e III. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de educação fundamental. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil: MEC / SEF, 2009. Resolução CNE/CEB nº 5, de 17 de dezembro de 2009. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12992:diretrizespara-a-educacao-basica&catid=323:orgaos-vinculados acesso em 22 abr. 2015.

BRASIL, MEC/SEB. Brinquedos e brincadeiras de creches: manual de orientação pedagógica. Brasília: MEC/SEB, 2012.

COUTINHO, Angela Mª Scalabrin. O corpo dos bebês como lugar do verbo. In: ARROYO, Miguel G. SILVA, Mauricio R. da. (Orgs.). Corpo-infância: exercícios tensos de ser criança; por outras pedagogias dos corpos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

CUNHA, Nylse Helena Silva. Brinquedo, linguagem e alfabetização. Petrópolis/RJ: Vozes, 2004.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e educação. São Paulo: Cortez, 2008.

MACEDO, Roberto Sidnei. Etnopesquisa crítica etnopesquisa-formação. Brasília, DF: Liber editora, 2006.

MELLO, Luiz. Familismo (anti)homossexual e regulação da cidadania no Brasil. In: Revista Estudos Feministas, Florianópolis, 14(2): 248, maio-agosto, 2006.

OLIVEIRA, Vera Barros de (Org.). O brincar e a criança do nascimento aos seis anos. Petrópolis: Vozes, 2000.

OLIVEIRA, Zilma Ramos de. Educação infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.

ROCHA, J. Damião T. (Des)fazendo gênero: a (des)construção de práticas homofóbicas na infância através dos jogos, brinquedos e brincadeiras “educativos”. In: 6º Congresso Brasileiro de Extensão Universitária (CBEU), realizado de 19 a 22 de maio de 2014, UFPA, Belém- Pará.

ROCHA, J. Damião T. Por um currículo brincante e brincalhão: brinquedos e brincadeiras e materiais para bebês e crianças pequenas em creches. In: XI Simpósio de Educação do Campus de Palmas, realizado em 2014 em Palmas-TO.

ROCHA, José Damião T.; Gonçalves, Renan Rocha. Currículo da educação infantil: musicalização e linguagem musical com bebês e crianças pequenas em creches e pré-escolas. In: XII Colóquio sobre Questões Curriculares. VIII Colóquio Luso-Brasileiro de Currículo. II Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares, 2016, Recife - PE. XII Colóquio sobre Questões Curriculares, 2016. V. 1. P. 28-36.

ROCHA, José Damião T.; BRITO, Lucas. Xavier. O currículo da conformidade e o currículo da expressividade: o corpo-criança entre o “escrupulosamente vigiado e interditado” e o “energético e persuasivo”. In: 1ª Reunião Científica Regional Norte da ANPEd, 2016, Belém - Pará. 1ª Reunião Científica Regional Norte da ANPEd. Belém - Pará: EDUFPA, 2016. v. 1. p. 34-45.

ROCHA, José Damião T.; CARNEIRO, G. Currículo da educação infantil: brinquedos e materiais para bebês e crianças pequenas em creches e pré-escolas. In: XII Colóquio sobre Questões Curriculares/VIII Colóquio Luso-Brasileiro de Currículo. II Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares: Currículo: entre o comum e o singular, 2016, Recife - PE. XII Colóquio sobre Questões Curriculares, 2016. v. 1. p. 325-327.

RAPOPORT, Andrea. PICCININI, Cesar Augusto. O ingresso e adaptação de bebês e crianças pequenas à creche: alguns aspectos críticos. In: Revista Psicologia: Reflexão e Crítica, 2001, 14(1), PP. 81-95.

SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como representação. In: O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 1999.

Published

2019-03-02

How to Cite

ROCHA, J. D. CHILD EDUCATION TOY STORY CURRICULUM: for a playful and playful curriculum for babies and young children. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 76–87, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.36867. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n1.36867. Acesso em: 1 dec. 2024.