GENDER AND SEXUALITY

conceptions and discussions about education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38670

Keywords:

Gender, Sexuality, Education, Curriculum

Abstract

This article presents some surveys carried out for the doctoral thesis in education. The objective is to discuss gender and sexuality issues with regard to the curriculum, guidelines and laws proposed for these issues, problematizing aspects that distort the social function of the school and are incorporated into proposals such as the Project without School. The methodological approach is based on a bibliographical research supported by theoreticians and theorists who discuss the issues of gender, sexuality, education, gender ideology, the School without Partyand and a documentary analysis regarding the laws and guidelines that involve Brazilian education (Brazil, 1998, 2012 and 2017). It emphasizes the debate around the Project without Party School, problematizing the proposal and unveiling the ideology of gender. It was verified that the Project without Party School is based on the curtailment of the curriculum regarding the discussions of gender and sexuality and that this prohibition results in homophobic and misogynist formations, strengthening a curriculum segregating the differences.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Samira de Moraes Maia Vigano, Federal University of Santa Catarina, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Santa Catarina and Substitute Professor at the Federal Institute of Santa Catarina.

Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin, Federal University of Santa Catarina, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Santa Catarina and Associate Professor III at the Federal University of Santa Catarina.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

ARROYO, Miguel Gonzales. Políticas educacionais e desigualdades: à procura de novos significados. V.31, nº 113. Educação e Sociedade. Campinas. 2012.

BALESTRIN, P.; SOARES, R. Gênero na sexualidade nas práticas educativas. Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 16, p. 47-61, jan-jun/2015. Disponível em: http://www.esforce.org.br/index.php/semestral/article/view/483/596. Acesso em 5 dezembro de 2016.

BIROLI, Flávia. A “Ideologia de gênero” e as ameaças à democracia. Blog da Boitempo, 2015. Disponível em: <https://blogdaboitempo.com.br/2015/06/26/a-ideologia-de-genero-e-as-ameacas-a-democracia/#prettyPhoto>. Acesso em: 15 de nov. de 2016.

CARA, Daniel. O programa “Escola sem Partido” quer uma escola sem educação. In: Ação Educativa Assessoria, Pesquisa e Informação (Org.). A ideologia do movimento Escola Sem Partido: 20 autores desmontam o discurso. São Paulo: Ação Educativa, 2016.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1982.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 23 ed. Coleção Leitura. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FURLANI, Jimena. "Ideologia de Gênero"? Explicando as confusões teóricas presentes na cartilha. Versão Revisada 2016. Florianópolis: FAED, UDESC. Top afiliados Laboratório de Estudos de Gênero e Família, 2016.

GADOTTI, Moacir. A Escola Cidadã frente à Escola sem Partido. Disponível em: <http://paulofreire.org/noticias/500-a-escola-cidada-frente-a-escola-sem-partido>. Acesso em: 4 nov. 2016.

GIROUX, Henry. Teoria crítica e resistência em educação: para além das teorias da reprodução. Petrópolis, Vozes, 1986.

GIROX, Henry. Qual o papel da pedagogia crítica nos estudos de língua e de cultura? Entrevista com Henry Giroux. Revista Crítica de Ciências Sociais, n., 73, dez. 2005. p. 131-143.

GOMES, Joaquim Benedito Barbosa. Ação Afirmativa e Princípio Constitucional da Igualdade: o direito como instrumento de transformação social. A experiência dos EUA. Rio de Janeiro: Renovar, 2001.

GRAUPE, Mareli Eliane; SOUSA, Lúcia Aulete Búrigo de. Políticas públicas de gênero no campo da educação. In: GROSSI, Miriam Pillar; GARCIA, Olga Regina Zigelli; MAGRINI, Pedro Rosas. Especialização em Gênero e Diversidade na Escola - Livro II - Módulo II. Florianópolis: Copyright, 2015. Cap. 1. p. 72-110.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. A Pedagogia do Armário: heterossexismo e vigilância de gênero no cotidiano escolar. Educação On-Line (PUCRJ), v. 10, p. 64-83, 2012.

LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Tradução dos artigos: Tomaz Tadeu da Silva. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

MOTTA, Flávia de Mattos. Gênero, sexualidade e educação. In: SARTORI, Ari José; BRITO,Néli Suzana (Org.). Gênero na educação: espaço para a diversidade. 2 ed. Florianópolis: Genus, 2006. p. 48‐63.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Contribuições da Educação de Paulo Freire para a Gênese da Interculturalidade no Brasil. In: VIII Colóquio Internacional Paulo Freire Educação como Prática da Liberdade: saberes, vivências e (re) leituras em Paulo Freire. Recife, UFPE, set 2013.

PIOVESAN, Flávia. Poder Judiciário. Caderno de Direito Constitucional: Direitos Humanos e o Direito Constitucional Internacional. V. 5. Escola da Magistratura do Tribunal Regional Federal da 4ª região – EMAGIS - Rio Grande do Sul, 2006. Disponível em: <http://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/flaviapiovesan/piovesan_dh_direito_constitucional.pdf>. Acesso em: 06 out. 2017.

SAFFIOTI, Heleieth. Gênero patriarcado violência. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

Published

2019-03-02

How to Cite

VIGANO, S. de M. M.; LAFFIN, M. H. L. F. GENDER AND SEXUALITY: conceptions and discussions about education. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 209–222, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38670. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38670. Acesso em: 12 may. 2024.