TEACHER TRAINING IN HISTORY IN THE CRITICAL MULTICULTURALISM STRAND

curricular challenges and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.40874

Keywords:

Critical Multiculturalism, Curriculum, Teacher Training, Story

Abstract

The text presents results of the doctoral research and approaches the curriculum of the formation of the teachers of history in the critical multicultural perspective. The starting point was the questioning about the curriculum of the Degree in History, in order to understand if it provides a training of teachers focused on pedagogical practice in the area of critical multiculturalism. In addition to this understanding, it was also sought to identify the view of teacher trainers, in a critical multicultural perspective, on teacher education in History. From the theoretical outline on multiculturalism and teacher training, we present the analyzes and discussions of the data collected. The development of the research was based on the qualitative approach, using as procedures of approximation with reality the analysis of questionnaires with professors of Degree in History of the State of Espírito Santo. As a result, there were multicultural gaps in the curricula of the mentioned Degree, leading to a lack of training in the reflection of cultural diversity and the epistemological and sociocultural foundations necessary for a multicultural critical formation, as well as indicating points to subsidize curricular paths of the history.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Aldieris Braz Amorim Caprini, Federal Institute of Espírito Santo, Brazil.

PhD in Education (Curriculum) by the Pontifical Catholic University of São Paulo and Effective teacher at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Espírito Santo, 

 

References

BRASIL. MEC/CNE. Resolução nº4, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica, Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação de professores da Educação Básica. Brasília, 2010.

_____. Lei nº 11.645, de 10 março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília, 2008.

_____. MEC /CNE. Resolução nº 1, de 17 de junho de 2004. Estabelece as Diretrizes Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. DOU de 22 de junho de 2004.

CANEN, Ana. Sentidos e dilemas do multiculturalismo: desafios curriculares para o novo milênio. In: MACEDO, Elizabeth, LOPES, Alice Casimiro. Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2010.

GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Arte Medicas: Porto Alegre, 2003.

GOMES, Nilma Lino; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Experiências étnico-culturais para a formação de professores. 3 Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

GONÇALVES, Luiz Alberto Oliveira; SILVA; Petronilha Beatriz Gonçalves. O jogo das diferenças: o multiculturalismo e seus contextos. 4 ed. Autêntica: Belo Horizonte, 2006.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2006.

MCLAREN, Peter. Multiculturalismo Revolucionário. Porto

Alegre: ARTMED, 2000.

_____. Multiculturalismo Crítico. São Paulo: Cortez, 1997.

MOREIRA, A.F.B. Multiculturalismo, currículo e formação de professores. In. MOREIRA, A.F.B. Currículo: Políticas e Práticas. Ed. Papirus: 13ª edição: São Paulo, 2011.

MOREIRA, Flávio Barbosa; CANEN, Ana. (org) Ênfases e omissões no currículo. Papirus, Campinas, 2001.

_____ . O Currículo como política cultural e a formação docente. In: SILVA, T. T .da. MOREIRA, A. F. (org.) Territórios Contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Ed. Vozes: Petrópolis, 2011.

NÓVOA, Antônio. Os professores e as histórias da sua vida. In: Nóvoa, A (Org). Vidas de professores. Lisboa: Porto Editora, 1995.

Published

2019-03-02

How to Cite

CAPRINI, A. B. A. . TEACHER TRAINING IN HISTORY IN THE CRITICAL MULTICULTURALISM STRAND: curricular challenges and perspectives. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 99–118, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.40874. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n1.40874. Acesso em: 16 jul. 2024.