THE CONSTRUCTION OF THE CURRICULUM IN THE SCHOOL PROGRAM ZÉ PEÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.41310

Keywords:

Curriculum, Zé Peão Schol Program, Discourse, Popular Education

Abstract

This article proposes a reflection on the discourse of curriculum making at Zé Peão School Program (PEZP). With more than two and a half decades of existence, PEZP is an extension experience, on the youth and adults education field, along with the formation of literacy teachers bound to UFPB licentiate degrees. To PEZP, curriculum is a quotidian construction that takes in consideration the experience amass from pedagogical deeds and the learning interests of the worker-students. This is a PhD research excerpt, of a qualitative approach. It does a documental analysis, from the perspective of Archeological Analysis of Discourse, by Michel Focault (2000). The curriculum that guides PEZP activities aims the formation of critical and participative individuals (IRELAND et al., 1998). The programs offered by PEZP (“Alfabetização na Primeira Laje” e “Tijolo Sobre Tijolo”), associated to scholar activities, aim to widen the worker-student world view for beyond the work enviromment, in a sense of making possible the experimentation/living of other social and cultural contexts that he have not had access to. The discourse of curriculum making on PEZP points out to a dialogue relation with curriculum critical and post-critical theory, and the principles of Popular Education, specially under influence of Freire’s ideas. On this dialogue, the social themes that guide the school content curricula are constructed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eduardo Jorge Lopes da Silva, Federal University of Paraíba, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Pernambuco and Adjunct Professor VI at the Federal University of Paraíba,

José Batista Neto, Federal University of Pernambuco, Brazil.

PhD in Educational Sciences from Université Paris V-René Descartes, France. Associate Professor at the Federal University of Pernambuco,

References

BAUER, Martin W.; BAS, Aarts. A construção do corpus: um princípio para a coleta de dados qualitativos. In: ______; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático.13. ed. Petrópolis: Vozes, 2017.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Constituição da República Federativa do Brasil. Publicado no Diário Oficial da União, em 05/10/1988.

CASTRO, Edgardo. Vocabulário Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Tradução por Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

FORMAÇÃO Continuada de educadores/as populares em EJA: currículo e organização dos temas sociais. João Pessoa: [s.n.], 2008.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Tradução por Luiz Felipe Baeta Neves. 6. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 32. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

INDICADOR DE ALFABETISMO FUNIONAL. INAF Brasil 2011. São Paulo: Instituto Paulo Montenegro: Ação Educativa, 2011. Disponível em: < http://ipm.org.br/relatorios>. Acesso em: 28 jul. 2018.

IRELAND, Vera Esther Jandir da Costa. Alfabetização de adultos e seus métodos: relatos de uma experiência. In: IRELAND, Timothy Denis; SILVA, Eduardo Jorge Lopes da Silva; ARAÚJO, Lindemberg Medeiros (Orgs.). Aprendendo com o trabalho: 25 anos da Escola Zé Peão. Jundiaí/SP: Paco, 2017. p. 71-96.

IRELAND, Timothy Denis et al. Prêmio educação para a qualidade do trabalho: Projeto Escola Zé Peão. João Pessoa: [s.d.], 1998. Fotocopiado.

______. As bases sociais do projeto escolar nos canteiros: a indústria da construção civil, sua força de trabalho e a luta do sindicato dos trabalhadores dessa indústria. João Pessoa: [sn], 1991. Fotocopiado.

______. Escola Zé Peão: uma prática educativa com operários da construção em João Pessoa. Alfabetização e cidadania: revista de Educação de Jovens e Adultos da RAAAB, São Paulo, n. 4, p. 33-40, 1996.

______. Projeto Escola Zé Peão. João Pessoa: [s.n.], 1993.

MACHADO, Roberto. A arqueologia do saber. In: ______. Ciência e saber: a trajetória da arqueologia de Michel Foucault. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

MADEIRA, Vicente de Paulo Carvalho. O desafio fundamental do Programa Nacional de Alfabetização e Cidadania – PNAC. Em Aberto, Brasília, ano 10, n. 50/51, abr./set., 1992.

MOREIRA, Antonio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da. (Orgs.). Currículo, cultura e sociedade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

PACHECO, José Augusto. Escritos curriculares. São Paulo: Cortez, 2005.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

SILVA, Eduardo Jorge Lopes da. Os princípios norteadores da prática político-pedagógica do Projeto Escola Zé Peão. In: IRELAND, Timothy Denis; SILVA, Eduardo Jorge Lopes da; ARAÚJO, Lindemberg Medeiros de (Orgs.). Aprendendo com o trabalho: 25 anos da Escola Zé Peão. Jundiaí/SP: Paco Editorial, 2017.

OLIVEIRA, Maria de Lourdes Barreto de. A educabilidade do trabalho: seu realismo numa experiência com trabalhadores. Temas em educação: revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPB, n. 2, João Pessoa: Universitária/UFPB, 1992.

OLIVEIRA, Cláudio José de. Discursos sobe a matemática escolar: um estudo a partir da Revista Nova Escola. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 30., 2007, Caxambú. Anais eletrônicos... Caxambu: ANPEd, 2007. Disponível em: <http://www.anped.org.br/reunioes/30ra/index.htm>. Acesso em: 15 jul. 2008.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. CONFINTEA V. Declaración de Hamburgo sobre la Educación de Adultos y Plan de Acción para el Futuro. Hamburgo: UIE/UNESCO, 1997, 26 p. Resoluciones de la V Conferencia Internacional sobre Educación de Adultos (Hamburgo: 14-18 de julio de 1997).

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2019-03-02

How to Cite

SILVA, E. J. L. da; NETO, J. B. . THE CONSTRUCTION OF THE CURRICULUM IN THE SCHOOL PROGRAM ZÉ PEÃO. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 48–59, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.41310. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n1.41310. Acesso em: 16 jul. 2024.