THE PERSPECTIVES OF INTEGRATION IN THE CURRICULUM OF PROFESSIONAL EDUCATION INTEGRATED WITH EJA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.41842

Keywords:

Youth and Adult Education, Professional Education, Integrated Curriculum

Abstract

The article on state of knowledge presented was based in the research carried out through academic works about the construction of an integrated curriculum in YAE offer. Such academic works have been carried out at the OASIS-BR Repositorium, and through articles from PROEJA Collections, offered by Federal Universities developing the area specialization course. Course conclusion works about perspectives in construction of YAE integrated technical courses were selected. Based on the analysis of the material base at hand, the integration conception of the group in charge of the technical course ellaboration as well as the institution managers and teachers was verified and is materialized in an integrated curriculum in different forms and natures. We will lean over these different integration perspectives, introducing integration through a formative itinerary.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Márcia Castilho Sales, University of Brasilia, Brazil.

PhD in Education from the University of Brasília and Consultant at the Federal Institute of Brasília.

Renato Hilário Reis, University of Brasilia, Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas, and Collaborating research professor at the University of Brasilia. 

References

ARAUJO, Ronaldo; RODRIGUES, Doriedson. (Orgs. ). Filosofia da práxis e didática da educação profissional. Campinas: Autores Associados, 2011.

BARBIER, Renné. A Pesquisa-ação. Tradução de Lucie Didio. 1ª. ed. Brasília: Liber Livro Editora, v. 3, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional de Integração Profissional à Educação Básica na Modalidade de Jovens e Adultos - PROEJA: documento base, 2007. Disponivel em: . Acesso em: 27 dezembro 2010.

DISTRITO FEDERAL. SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO. COORDENAÇÃO DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL. Orientações pedagógicas para a integração da educação profissional com o Ensino Médio e a EJA., 2014. Disponivel em: . Acesso em: 21 jan. 2015.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere: os intelectuais; o princípio educativo e o jornalismo. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, v. 2, 2001.

LOPES, Alice. Políticas de integração curricular. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2008.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Educação, ensino e marxismo. São Paulo: Edições Iskra, 2016.

RAMOS, Marise. Referências formativas sobre práticas em educação profissional: a perspectiva histórico-crítica como contra-hegemonia às novas pedagogias. In: ARAUJO, R. M. D. L.; RODRIGUES, D. S. Filosofia da práxis e didática da educação profissional. Campinas, SP: Autores Associados, 2011c.

REIS, Renato.; SALES, Márcia. A EDUCAÇÃO PROFISSIONAL INTEGRADA A EJA: COMO CONCRETIZAR O CURRÍCULO INTEGRADO? III Encontro Internacional de Alfabetização e Educação de Jovens e Adultos. Florianópolis: UFSC. 2016. p. 15.

SACRISTÁN, Júlio. O Currículo - Uma reflexão sobre a prática. Tradução de Ernani F. da Fonseca Rosa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SALES, Márcia. A expansão da oferta integrada da educação profissional: princípios e estratégias. Revista ComCenso - estudos educacionais do DF, Brasília, agosto 2016. Disponivel em: .

SALES, Márcia. A oferta integrada da Educação Profissional integrada à EJA: É possível integrar? In: _____, C.; RÊSES, E. S.; PEREIRA, M. L. P. Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2017. Cap. 15, p. 366.

Published

2019-03-02

How to Cite

SALES, M. C.; REIS, R. H. THE PERSPECTIVES OF INTEGRATION IN THE CURRICULUM OF PROFESSIONAL EDUCATION INTEGRATED WITH EJA. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 153–170, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.41842. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n1.41842. Acesso em: 17 jul. 2024.