CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL DIALECTIC MATERIALISM TO THE PROJECT IN THE OBSERVATORY NETWORK FOR THE TRAINING OF VISUAL ARTS TEACHERS.
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n3.46185Keywords:
Method, Epistemology, Educational Research, teacher trainingAbstract
The article discusses the choice of the scientific method in research on teacher education in visual arts. Such a task requires researchers to have a theoretical and methodological choice among the multiple approaches to scientific research. When researchers choose historical dialectical materialism in their investigation, they are assuming a world view, of man and of society in their concentricity. Researching from the Marxist theoretical matrix means entering the social phenomena going beyond its immediacy. As a philosophical science, historical dialectical materialism represents in the field of research the fundamental leap in concrete analysis of the real and the possibility of action in the field of social transformation. It is therefore argued that the Observatory for the Formation of Teachers of Visual Arts network project in its investigations of art and teacher formation finds in the dialectical historical materialism the necessary contributions for the development of its investigations.
Downloads
Metrics
References
FISCHER, Ernst. A necessidade da arte. 9. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 2002.
GAMBOA, Silvio Ancízar Sanchez. Pesquisa em Educação: métodos e epistemologias. Chapecó, SC: Argos, 2007.
________. Pesquisa qualitativa: superando tecnicismos e falsos dualismos. Contrapontos - volume 3 - n. 3 - p. 393-405 - Itajaí, set./dez. 2003
GOLDMANN, Lucien. Ciências humanas e filosofia: que é a sociologia? 12. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1993.
KONDER, Leandro. Os marxistas e a arte: breve estudo histórico-crítico de algumas tendências da estética marxista. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967. 243p.
LUKÁCS, Gyorgy. Marxismo e teoria da literatura. Seleção, apresentação e tradução de Nelson Coutinho. 2.ed. São Paulo: Expressão Popular, 2010.
______. Introdução a uma Estética Marxista. Sobre a categoria da particularidade. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. Rio de Janeiro: civilização Brasileira, 1968.
MARX, Karl. Produção, Consumo, Distribuição, Troca (Circulação) in: Introdução à Contribuição para a Crítica da Economia Política. 1859.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Cultura, arte e literatura: textos escolhidos. Tradução de Jose Paulo e Miguel Makoto Cavalcanti Yoshida. 1.ed. São Paulo: Expressão Popular, 2010.
MÉSZÁROS, Istvan. O desafio e o fardo do tempo histórico: o socialismo no século XXI. São: Boitempo, 2007. 396 p.
NETTO, JOSÉ Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
SÁNCHEZ VÁZQUEZ, Adolfo. Convite à Estética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 1994. 139p
______.História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007. 472 p.
SOARES, Rosana. Concepções Pedagógicas nos Currículos de Artes Visuais em Santa Catarina, 2009. Disponível em: http://tede.udesc.br/tede/tede/837
_________. A Educação Estética como Possibilidade de Emancipação dos Sujeitos no Ensino da Arte: Desdobramentos e Implicações. 355 f. il. 2015. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.