EL CURRÍCULO EN TIEMPOS DE OBSCURANTISMO BELIGERANTE

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39568

Palabras clave:

Oscurantismo, Construcción de currículos escolares, Libertad

Resumen

In a historical context marked by explicitly belligerent manifestations of obscurantism, debates in Brazil on the curriculum transcend educational circles and become real battles fought in different social spaces such as the media and legislative houses. However, the heat of the clashes tends to create an environment in which the clash between arguments of emotional impact prevails at the expense of further analysis of the fundamentals and implications of the process of building school curricula. In this article, I propose to discuss some ideas that can be used as tools in the construction of curricula that do not give way to belligerent obscurantism and, at the same time, do not fragment into a large agenda of themes considered pressing by the most diverse segments of society.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Métricas

Cargando métricas ...

Biografía del autor/a

Newton Duarte, Universidad Estatal Paulista, Brasil.

Doctor en Educación de la Universidad Estadual de Campinas y Catedrático de la Universidad Estatal de São Paulo Júlio de Mesquita Filho.

Citas

EDITORES – O Contexto Político e a Educação Nacional. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 37, n. 135, p. 329-334, abr-jun., 2016.

ENGELS, F. Anti-Dühring. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979, 2ª ed.

GRAMSCI, A. Concepção Dialética da História. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995, 10ª ed.

HAYEK, F. A. O Caminho da Servidão. Rio de Janeiro: Instituto Liberal, 1990, 5ª ed.

KAFKA, F. A Metamorfose. Barueri, S. P.: Novo Século Editora, 2017.

VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas III. Problemas del desarrollo de la psique. Madrid: Visor Distribuciones, 1995.

Publicado

2018-08-31

Cómo citar

DUARTE, N. EL CURRÍCULO EN TIEMPOS DE OBSCURANTISMO BELIGERANTE. Revista Espacio del Curriculum, [S. l.], v. 2, n. 11, p. 139–145, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39568. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39568. Acesso em: 16 jul. 2024.