DEMOCRATIC MANAGEMENT, POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION: MOBILIZING AND APPROACHING BASIC EDUCATION WORKERS
DEMOCRATIC MANAGEMENT, POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION: MOBILIZING AND APPROACHING BASIC EDUCATION WORKERS
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54268Keywords:
Democratic Management, Popular Education, University ExtensionAbstract
In this paper we talk about an extension experience that took place at the Federal University of Paraíba, which occurred in order to articulate the Prolicen / 2019 and Probex / 2019 projects. It is a practical-reflective report on the construction of strategies for mobilization and approach of basic education professionals interested in the theme of democratic management from a popular education perspective. On the methodological level, we dialogued with Marques (2016) who brings practical suggestions for carrying out fieldwork, based on participant observation. Conceptually, we talked about popular education with Freire (1983) and Brandão (2008); in the field of democratic management we rely on Luck (2009) and Paro (2001); to think about university extension we used the contributions of Cruz (2011) and Moura (2017). As a result of the extension action with 64 education workers in the city of João Pessoa, we were able to conclude that even in the face of a diversity of training profiles and different areas of activity, there is a significant interest in the subject in general and its specific developments, which take place in the management of basic, curricular and school education, from the perspective of popular education.
Downloads
References
ALCANTARA, Marcos Angelus Miranda de. CARLOS, Erenildo João. Algumas Assinalações sobre a Educação Popular. In: Revista Temas em Educação, João Pessoa, Brasil, v. 27, n.1, p. 128-145, jan/jun 2018. Disponível em: <http://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/33512/20809>. Acesso: 10 de nov de 2018.
ALMEIDA, Luciane Pinho de; SÁ, Salette Marinho de. Formação Profissional no Século 21: reflexões sobre Aprendizagens a partir da Extensão Universitária. In: SÍVERES, Luiz (org.) A Extensão universitária como um princípio de aprendizagem / - Brasília: Liber Livro, 2013. p. 199-222. Disponível em: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232083>. Acesso: 30 de Jul de 2020.
ARAÚJO, Ismael Xavier. SILVA, Severino Bezerra. Plano Diretor Participativo e Educação Popular. In: V Seminário de Educação e Movimentos Sociais GT 10. João Pessoa. PB. 2008. (CD ROOM).
BEISIEGEL, Celso de Rui. Política e Educação Popular: a teoria e prática de Paulo Freire no Brasil. Brasília: Liber Livro, 2008.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A educação popular e a educação de jovens e adultos: antes e agora. In: MACHADO, Maria Margarida (org). Formação de educadores de jovens e adultos: II Seminário Nacional – Brasília: Secad/MEC, UNESCO, 2008. p. 17-56. Disponível em: <http://forumeja.org.br/files/livrosegsemi.pdf> Acesso: 30 de Jul de 2020.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é o método Paulo Freire? 2 ed., Coleção Primeiros Passos, São Paulo, Brasiliense, 1981.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm > Acesso: 19 de fev. de 2020.
BRASIL. Educação para jovens e adultos: ensino fundamental: proposta curricular - 1º segmento / coordenação e texto final (de) Vera Maria Masagão Ribeiro; — São Paulo: Ação Educativa; Brasília: MEC, 2001. 239p. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/eja/propostacurricular/primeirosegmento/propostacurricular.pdf>. Acesso: 30 de Jul. de 2020.
BRASIL. MEC, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional/9394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso: 19 de fev. de 2020.
CARRILLO, Afonso Torres. A Educação Popular como prática política e pedagógica emancipadora. In: STREK, Danilo R.; ESTEBAN, Maria Teresa (orgs.). Educação Popular: lugar de construção social e coletiva. Petrópolis/RJ: Vozes, 2013. p. 15-32.
CRUZ, Pedro José Santos Carneiro. A extensão popular: a reinvenção da universidade. In: VASCONCELOS, Eymard Mourão; ______ (organizadores). Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: Editora Universitária da UFPB; 2011. p. 40-61.
FERREIRA, Naura Syria Carapeto Ferreira. Repensando e ressignificando a gestão democrática da educação na “cultura globalizada”. In: Educ. Soc., Campinas, SP. vol. 25, n. 89, p. 1227-1249, Set./Dez. 2004.
FREIRE, Paulo Freire. Pedagogia do Oprimido, 17ª. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
______. Extensão ou comunicação? 7ª ed. Paz e Terra, Rio de Janeiro, 1983.
GOMES, Manuelle Moura. Gestão da Escola Pública: Implementação da Gestão Democrática no contexto da globalização. In: II Fórum Internacional de Pedagogia-Sessão Brasil. GT 12. REALIZE Editora. Campina Grande. PB. 2009. (CD-ROOM).
LÜCK, Heloísa. Gestão democrática e participativa. In: ______. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009. p. 69-80. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2190198/mod_resource/content/1/dimensoes_livro.pdf>. Acesso: 30 de Jul de 2020.
MARQUES, J. P. A “observação participante” na pesquisa de campo em Educação. In: Educação em Foco. Ano 19 – n. 28 – mai./ago. 2016 p. 263-248. Disponível em: <http://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/1221/985 >. Acesso: 06 de Jul. de 2018.
MOURA, Francisco Jocelio Leite de. Contribuições da extensão universitária para a formação dos discentes de terapia ocupacional. 2017. 60 f. Monografia (Graduação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/3915/1/FJLM22112017.pdf . Acesso: 03 de fev. de 2020.
PARO, Vitor Henrique. PARO, Vitor H. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 2001.
SILVA Junior, Celestino Alves da. (org.) O dogma da gestão e o estigma do magistério. In: Caderno de Formação: Formação de Professores: Bloco 03: Gestão Escolar/ [Laurence Duarte Colvara (Coord.)]. São Paulo: Cultura acadêmica: Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Graduação: Univesp, 2013. Vol. 2. P. 15 -31. Acesso em 20/10/2019. Disponível em: www.acervodigital.unesp.br . Acesso: 19 de fev de 2020.
UNESCO. Alfabetização de Jovens e Adultos em Movimento. In: ______. Alfabetização de Jovens e Adultos no Brasil: lições da prática. Brasília, UNESCO, 2008. p. 97. Disponível em: <http://bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br/services/e-books/162640por.pdf> . Acesso: 12 de mai de 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).