Goiânia Mil Grau

cultural distinctions and identifications in the production of native humor from urban imaginaries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2022v16n.61168

Keywords:

Urban Culture, Humor, Identity, Imaginary, Social Networks

Abstract

The sociocultural context of Goiânia presents a scenario of conflicting identifications that are part of the same society, bringing together features of a metropolis and countryside characteristics in the sense of belonging to this city. Differentiating itself in compare to hegemonic discourse on Goiânia's rural identity, the humor produced by the humor group Goiânia Mil Grau explores other characterizations of the daily life of Goiânia to make laugh. The purpose of this article is to bring an analysis of this “native” humor, discussing how Goiânia Mil Grau's humor on social networks reveals nuances of the identity construction of this population, when exploring other local stereotypes in compared to those shown by the major media. The discussion points to the use of elements such as public transport, peripheral neighborhoods and stigmas of social groups in the construction of these local stereotypes, presenting a counterpoint to the stereotype of a “hillbilly goiano”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diogo Carvalho Gondim Teles, Universidade Federal de Goiás

Mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Goiás (2020), na área de concentração em comunicação, cultura e cidadania; e Bacharel em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Goiás (2016). Áreas de interesse em pesquisa: cibercultura; mediações culturais; comunidades virtuais; identidades na contemporaneidade; imaginários urbanos.

Ricardo Pavan, Universidade Federal de Goiás

Possui graduação em Jornalismo pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1992) e mestrado (2002) e doutorado (2011) em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Atualmente é docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, na linha de pesquisa Mídia e Cultura, e professor adjunto do Curso de Jornalismo na Faculdade de Informação e Comunicação da Universidade Federal de Goias.

References

BACZKO, Bronislaw. Imaginação social. In: ENCICLOPÉDIA Einaudi, v.5. Lisboa: Imprensa Nacional/Casa da Moeda, 1985, p. 296-332.

BARTHES, Roland. Mitologias. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

BENEVIDES, Rubens De Freitas. Cenários modernos e pós-modernos no Brasil: juventude, política e rock-and-roll. 2008. 351 f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Departamento de Sociologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2008.

CASTRO, Maria Lília Dias de. Com a palavra, o humor. In: FEDRIZZI, Alfredo (Org.). O humor abre corações e bolsos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003, p. 131-137.

CHAUL, Nasr Fayad. Goiânia: a capital do sertão. Revista UFG, Goiânia, ano XI, n. 6, jun/2009. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/48235>. Acessado em 13 de outubro de 2021.

____________. A identidade cultural do Goiano. Cienc. Cult., São Paulo, v. 63, n. 3, p. 42-43, jul/2011. Disponível em: <http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252011000300016&lng=en&nrm=iso>. Acessado em 13 de novembro de 2021.

CUCHE, Denys. A noção de cultura nas ciências sociais, 2. ed. Bauru: EDUSC, 2002.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. Cidades e cidadãos imaginados pelos meios de comunicação. Opinião Pública, Campinas, v. VIII, n. 1, 2002, p. 40-53.

____________. Culturas híbridas, 4. ed. São Paulo: EDUSP, 2008a.

____________. Imaginários culturais da cidade: conhecimento / espetáculo / desconhecimento. In: COELHO, Teixeira (org.). A cultura pela cidade. São Paulo: Iluminuras, 2008b, p. 15-31.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2015.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade, 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

IBGE. Estimativas da população residente no Brasil e unidades da federação com data de referência em 1º de julho de 2021. Brasil: IBGE, 2021. Disponível em: < https://ftp.ibge.gov.br/Estimativas_de_Populacao/Estimativas_2021/estimativa_dou_2021.pdf>. Acessado em 10 de outubro de 2021.

KOZINETS, Robert V. Netnography 2.0. In: BELK, R. W.R. Handbook of qualitative research methods in marketing. Edward Elgar Publishing, 2007.

LE GOFF, Jacques. O riso na idade média. In: BREMMER, Jan; ROODENBURG, Herman (Orgs.). Uma história cultural do humor. Rio de Janeiro: Record, 2000, p. 65-82.

MAFFESOLI, Michel. O imaginário é uma realidade. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 15, ago/2001, p. 74-82.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Ofício de cartógrafo: travessias latino-americanas da comunicação na cultura. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

____________. Tecnicidades, identidades, alteridades: mudanças e opacidades da comunicação no novo século. In: MORAES, Denis (org.). Sociedade midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad X, 2006, p. 51-98.

BORGES, Rogério. Geraldinho: os causos que Goiás amava ouvir. O Popular, Goiânia, 29 de março de 2018. Online. Disponível em: <https://www.opopular.com.br/noticias/80-anos/geraldinho-1.1492050>. Acessado em 12 de outubro de 2021.

POSSENTI, Sírio. Humor e estereótipos femininos. In: POSSENTI, S., MAINGUENEAU, D., FONSECA ¬SILVA, M.C. (orgs.) Estudos da Linguagem: representações do feminino. Vitória da Conquista: UESB, 2007.

______. Os humores da língua: análises linguísticas das piadas. Campinas: Mercado das Letras, 1998.

PROPP, Vladimir. Comicidade e riso. São Paulo: Ática, 1992.

SALIBA, Elias Thomé. Raízes do Riso: a representação humorística na história brasileira - da Belle Époque aos primeiros tempos do rádio. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

SILVA, Tomaz Tadeu. A produção social da identidade e diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2014, p. 73-102.

SIMÃO, José. No país da piada pronta. São Paulo: Editora do Bispo, 2007.

WARNIER, Jean-Pierre. A mundialização da cultura. Bauru (SP): Edusc, 2003.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2014, p. 7-72.

Published

2022-07-11

How to Cite

CARVALHO GONDIM TELES, D.; PAVAN, R. Goiânia Mil Grau: cultural distinctions and identifications in the production of native humor from urban imaginaries. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 16, p. 22, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2763-9398.2022v16n.61168. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/cm/article/view/61168. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)