The end of literature: possibilities of confrontation

Authors

  • Diego Gomes do Valle Universidade Estadual de Ponta Grossa

Keywords:

End of literature, A Balada do Cárcere, Humanization, Bruno Tolentino, Reading

Abstract

For decades, the end of literature has been predicted and awaited. Many critics and literature theorists lament and resent an apocalyptic future that never comes. This paperstarts from this discussion and deepens it with a view to a possible resolution in the fields of literature criticism and teaching. The text develops a specifying and interdisciplinary literary approach, so that the humanizing element appears in the world made of paper, as shown inthe analysis of the poem “O monstrengo”, which is in the book A balada do cárcere, by Bruno Tolentino. Given this state of affairs, a proposal tobring diagnosis, analysis and a minimally sufficient approach is offered.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diego Gomes do Valle, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Graduação em Letras Port.Esp. (UEPG), Mestrado em Estudos literários (UFPR) e Doutorado em Teoria e História Literária (UNICAMP). Atualmente, professor colaborador da UEPG.

References

BARTHES, Roland. Aula. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, s/a. Disponível em:<https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/160637/mod_resource/content/1/BARTHES_Roland_-_Aula.pdf>.Acesso em: 31 jan. 2020.

BORGES, Jorge Luis. La muralla y los libros. In: ______.Prosa Completa. v.2. Barcelona: Bruguera, 1980.

CAMÕES, Luís de. Obra completa. Org. Prof. Antônio Salgado Júnior. Rio de Janeiro: Editora Nova Aguilar, 2008.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: ______.Vários escritos. São Paulo/Rio de Janeiro: Duas Cidades, 2004.

CHEVALIER, J.; GHEERBRANT, A. Dicionário de símbolos. Trad. Vera da Costa e Silva. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

COUTO, Mia. Poemas escolhidos. Apresentação de José Castello. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

IONESCO, Eugène. O rinoceronte. Trad. Luis de Lima. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

JOUVE, Vincent. Por que estudar literatura? Trad. Marcos Bagno e Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2012.

JOUVE, Vincent. A leitura. Trad. Brigitte Hervot. São Paulo: Editora Unesp, 2002.

LEMINSKI, Paulo. Ensaios e anseios crípticos. Curitiba: Editora Inventa, 2014.

LLOSA, Mario Vargas. Em defesa do romance. Revista Piauí. Edição 37, Outubro, 2009. Disponível em: <https://piaui.folha.uol.com.br/materia/em-defesa-do-romance/>. Acesso em: 30 jan. 2020.

PENNAC, Daniel. Como um romance. Trad. Leny Werneck. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

PETIT, Michèle. A arte de ler ou como resistir à adversidade. São Paulo: Editora 34, 2009.

ROUGEMONT, Denis de. O amor e o Ocidente. Trad. Paulo Brandi e Ethel Brandi Cachapuz. Rio de Janeiro: Editora Guanabara, 1988.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Trad. Caio Meira. Rio de Janeiro: Difel, 2009.

TOLENTINO, Bruno. A balada do cárcere. Rio de Janeiro: Topbooks, 1996.

WILSON, Edward. Consiliência: a unidade do conhecimento. Rio deJaneiro: Campus, 1999.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Tractatus Logico-Philosophicus. Trad. José Arthur Giannotti. São Paulo: Companhia Editor Nacional/ Editora da Universidade de São Paulo, 1968.

WOOD, James. Como funciona a ficção. Trad. Denise Bottmann. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

Published

2020-10-15

Issue

Section

LITERATURE - EDUCATION, RECEPTION AND CIRCULATION OF LITERARY WORKS