Best sellers and literature teaching: editorial market, readers and school

Authors

  • Luzimar Silva de Lima Universidade Federal do Piauí
  • Shirlei Marly Alves Universidade Estadual do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2020v22n2.52284

Keywords:

Literature, Best sellers, Editorial Market, Readers, School

Abstract

This paper problematizes the relation among mass culture best-sellers, as products of the editorial market, readers and schools. The focus is on theories and the reception that these works have achieved in literature classes and also on the connotations that the term best sellers covers - an expression from the editorial market, considered from the perspective of consumption. The paper is anchored on Pettit’s, Sodré’s, Candido’s, Cosson’s, Reimão’s, Calvino’s, and other authors’ ideas. These authors discuss literature as a practice of freedom, as an access to different levels and modality of culture; they also review the concept of canon and the implications for best sellers, considering readers’ choices, which go beyond what schools recommend as reading. In this sense, the consumption of many works is strongly influenced by the editorial market, and greater prominence is given to best sellers of mass culture, which is increasingly present in young readers’ reading repertoire. It is argued that moving from what students know to what they do not know can be an important starting point to teach literature at school.  Readers’ preferences, as well as viewing literary art from a political and democratic perspective should be in issue when the question is the literary reading at school.

 

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Author Biographies

Luzimar Silva de Lima, Universidade Federal do Piauí

Doutoranda em Literatura pela Universidade Federal do Piauí. Mestre em Língua Portuguesa pela Universidade estadual do Piauí- Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS. Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Estadual do Piauí (2009), Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual do Piauí- UESPI (2014). É especialista em Língua Portuguesa pela AVM, e especialista em Educação do campo pela Universidade Estadual do Piauí. Atualmente é professora de língua portuguesa - No centro Integrado de Ensino Fundamental- CIEF e CETI Deputada Francisca Trindade. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação

Shirlei Marly Alves, Universidade Estadual do Piauí

licenciada em Letras Português pela Universidade Federal do Piauí , especialista em Educação a Distância pela Universidade de Brasília, mestre em Lingüística pela Universidade Federal do Ceará e doutora em Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco, com pesquisa sobre discurso e trabalho do tutor da educação a distância, com base em estudos ergológicos e na Teoria Dialógica de Mikhail Bakhtin. É professora do curso de Letras Português da Universidade Estadual do Piauí, atuando nas modalidades presencial e a distância. É professora do quadro permanente do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS - UESPI). Tem experiência com Linguística Aplicada, Metodologia da Pesquisa Científica e Educação a Distância. Pesquisa a leitura e a escrita nas atividades de ensino de língua e em livros didáticos (impressos e digitais), com foco nos gêneros textuais, bem como o trabalho do professor de língua materna, a partir da teoria dialógica do Círculo de Mikhail Bakhtin, Teorias da Leitura e Teoria de Gêneros. Atua como coordenadora institucional do programa Residência Pedagógica na Universidade Estadual do Piauí. É membro da rede de ancoragem do Programa Escrevendo o Futuro - Olimpíada de Língua Portuguesa - atuando como docente formadora do estado do Piauí.

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Published

2020-10-15

Issue

Section

LITERATURE - EDUCATION, RECEPTION AND CIRCULATION OF LITERARY WORKS