O Gato e a Árvore: care in the formation of readers of images
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2020v22n2.52294Keywords:
Early Childhood Education, Children literature, Picture book, Mediation, PNBE 2014Abstract
This paper discusses and defines the visual narratives present in collections intended for child education of the School Library National Program (PNBE) 2014. The text analyzes the narrative sequence proposed in the picture book O gato e árvore, by Rogério Coelho. Then, it shows how 4-year-old children received and interacted with the visual text, from mediation situations intentionally planned by one of the authors. O gato e árvore proved to be a precious cultural object that can generate autonomy, interaction and freedom of understanding among small students. The results point to the contributions of reading images in the daily lives of children of preschool age and also reinforce the role of the mediating teacher in the formation of the student as a visual reader.
Downloads
References
ADAM, Jean-Michel. A linguística textual: introdução à análise textual dos discursos. Revisão técnica de Luis Passeggi e João Gomes da Silva Neto. São Paulo: Cortez, 2008.
AZEVEDO, Ricardo. Livros para crianças e literatura infantil: convergência e dissonâncias. (s/d) Disponível em: < http://www.ricardoazevedo.com.br/wp/wp-content/uploads/Livros-para-criancas-e-literatura-infantil.pdf>. Acesso em: 23 mar. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica; elaborada pelo Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita da Universidade Federal de Minas Gerais. Guia 1 – PNBE: Literatura fora da caixa – Educação Infantil. Brasília, 2014.
CAMARGO, Luís. Para que serve um livro com ilustrações. (s/d) (Manuscrito)
CAMARGO, Luís. Texto e imagem: Literatura, arte e mídia. (s/d) (Manuscrito)
CAMARGO, Luís. Ilustração do livro infantil. Belo Horizonte: Lê, 1995.
CASTANHA, Marilda. A linguagem visual no livro sem texto. In: OLIVEIRA, Ieda de (Org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: Difusão Cultural do Livro, 2008, p. 141-161.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionários de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 26 ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2012.
COELHO, Rogério. O gato e a árvore. Curitiba: Positivo, 2009.
COLOMER, Teresa; CAMPS, Anna. Tradução de Fátima Murad. Ensinar a ler, ensinar a compreender. Porto Alegre: Artmed, 2002.
FARIA, Maria Alice. Como usar a literatura infantil na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2006.
GIROTTO, C. G. G.; SOUZA, R. J. de. Estratégias de leitura: para ensinar alunos a compreender o que leem. In: SOUZA, Renata Junqueira de et. al. (Org.). Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010.
LINDEN, Sophie Van der. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
MACHADO, Juarez. Ida e volta. 3. ed. Rio de Janeiro: Agir, 1985.
OLIVEIRA, Rui de. Pelos jardins Boboli: reflexões sobre a arte de ilustrar livros para crianças e jovens. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
RAMOS, Flávia Brocchetto; PAIVA, Ana Paula Mathias. A dimensão não verbal no livro literário para criança. Revista Contrapontos, v. 14, n. 3, p. 425-447, dez. 2014.
RAMOS, Flávia Brocchetto. Literatura infantil: de ponto a ponto. Curitiba: CRV, 2010.
RAMOS, Graça. A imagem nos livros infantis: caminhos para ler o texto visual. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Graphos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.