School reading books in late 19th and early 20th centuries: an analysis of Livro I from Braga Series and the literary reader formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2020v22n2.52604

Keywords:

Reading books, Série Braga, Erasmo Braga, Reader formation

Abstract

This paper discusses the role that school reading books, seen as a cultural object in the school context, played in the formation of literary readers in Brazil. Taking Livro I of Braga Series, the discussions focus on a historical-contextual approach regarding reading books at the end of the 19th century and in the first half of the 20th century. Analysis evinced intertwined themes that were present in education such as family, school and nation. Families were seen as a microcosm of Brazil, as it had the family as its seed in the republican context. School was placed as the intermediate element that served as an extension of the family, having the mission of preparing citizens for the republic that was formed in the first decades of the 20th century. The theoretical axis of this investigation comprises history of Brazilian books for young people (ARROYO, 2011; COELHO, 2010; LAJOLO, ZILBERMAN, 2010; ZILBERMNA, 2003) and history of reading books in Brazil (SILVA, 2012; MONARCHA, 2001; LEITE, 2001; PUCCIA, 2003).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristiano Camilo Lopes, UNIVERSIDADE PRESBITERIANA MACKENZIE

É docente na Universidade Presbiteriana Mackenzie - UPM, e atua como professor-pesquisador na graduação nos cursos de Letras e Pedagogia. É pós-doutorando no Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária (PEPG-LCL), da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), possui pós-doutorado em Literatura Infantil e Juvenil na área de Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa da FFLCH/USP (2016), doutor (2012) e mestre (2009) em Letras pela Universidade de São Paulo-USP (Área de Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa). É doutorando e mestre em Teologia - intracorpus (2017) pelo Centro Presbiteriano de Pós-Graduação Andrew Jumper (Instituto Presbiteriano Mackenzie), é bacharel em Teologia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2005) e pelo Seminário Teológico Betel Brasileiro - intracorpus (1998). É membro do Grupo de Pesquisa Produções Literárias e Culturais para crianças e jovens da FFLCH/USP. Possui experiência em docência do ensino superior na área de Teologia e Letras.

References

ARROYO, Leonardo. Literatura infantil brasileira. 3. ed., São Paulo: Unesp, 2011.

COELHO, Nelly Novaes. Panorama histórico da literatura infantil e juvenil. Das origens indo-europeias ao Brasil contemporâneo. 5. ed., Barueri/SP: Manole, 2010.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.

DICIONÁRIO DE ANÁLISE DO DISCURSO. São Paulo: Contexto, 2004.

GUIMARÃES, Elisa. Texto, discurso e ensino. São Paulo: Contexto, 2009.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed., São Paulo: Contexto, 2010.

PUCCIA, S. O livro de leitura (1889-1933) Instrumento de Educação e Instrução. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, v. 5, n. 2, 11 (2003).

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira. História e Histórias. 6. ed., São Paulo: Ática, 2010.

LEITE, Ligia Chiapini Moraes. O foco narrativo. 11. ed., São Paulo: Ática, 2007.

LEITE, Miriam L M. A infância no século XIX segundo memórias e livros de viagem. In: História social da infância no Brasil. 3. ed., São Paulo: Cortez, 2001.

LINS, Osman. Lima Barreto e o espaço romanesco. São Paulo: Ática, 1976.

MARCUSCHI, Luiz Antonio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MEAD, Margaret. L´adolescente in una società primitiva. Firenze: Ed. Universitária, 1968.

MONARCHA, Carlos. Arquitetura escolar republicana: a escola normal da praça e a construção de uma imagem de criança. In: História social da infância no Brasil. 3.ed., são Paulo: Cortez, 2001.

OLIVEIRA, C. R.G. A.; SOUZA R. F. As faces do livro de leitura. Cadernos Centro de Estudos Educação e Sociedade (CEDES), n 52, novembro, 2000. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/28247/S0101-32622000000300003.pdf;sequence=1>. Acesso em: 14/11/2019.

SILVA, Ezequiel Theodo. A escola e a formação de leitores. In: Retratos da leitura no Brasil. 3. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo/Instituto Pró-livro, 2012.

VERÍSSIMO, José. A educação nacional. 2.ed., Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1906.

WOOD, James. Como funciona a ficção. São Paulo: Sesi, 2017.

ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil na escola. 11. ed., São Paulo: Global, 2003.

Livros da Série Braga

BRAGA, Erasmo. Série Braga – Leitura I. 40. ed., São Paulo: Melhoramentos, s/a.

BRAGA, Erasmo. Série Braga – Leitura II. 70. ed., São Paulo: Melhoramentos, s/a.

BRAGA, Erasmo. Série Braga – Leitura III. 35. ed., São Paulo: Melhoramentos, s/a.

BRAGA, Erasmo. Série Braga – Leitura IV. 103. ed., São Paulo: Melhoramentos: 1953.

Published

2020-10-15

Issue

Section

LITERATURE - EDUCATION, RECEPTION AND CIRCULATION OF LITERARY WORKS