School reading books in late 19th and early 20th centuries: an analysis of Livro I from Braga Series and the literary reader formation
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2020v22n2.52604Keywords:
Reading books, Série Braga, Erasmo Braga, Reader formationAbstract
This paper discusses the role that school reading books, seen as a cultural object in the school context, played in the formation of literary readers in Brazil. Taking Livro I of Braga Series, the discussions focus on a historical-contextual approach regarding reading books at the end of the 19th century and in the first half of the 20th century. Analysis evinced intertwined themes that were present in education such as family, school and nation. Families were seen as a microcosm of Brazil, as it had the family as its seed in the republican context. School was placed as the intermediate element that served as an extension of the family, having the mission of preparing citizens for the republic that was formed in the first decades of the 20th century. The theoretical axis of this investigation comprises history of Brazilian books for young people (ARROYO, 2011; COELHO, 2010; LAJOLO, ZILBERMAN, 2010; ZILBERMNA, 2003) and history of reading books in Brazil (SILVA, 2012; MONARCHA, 2001; LEITE, 2001; PUCCIA, 2003).
Downloads
References
ARROYO, Leonardo. Literatura infantil brasileira. 3. ed., São Paulo: Unesp, 2011.
COELHO, Nelly Novaes. Panorama histórico da literatura infantil e juvenil. Das origens indo-europeias ao Brasil contemporâneo. 5. ed., Barueri/SP: Manole, 2010.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.
COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.
DICIONÁRIO DE ANÁLISE DO DISCURSO. São Paulo: Contexto, 2004.
GUIMARÃES, Elisa. Texto, discurso e ensino. São Paulo: Contexto, 2009.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed., São Paulo: Contexto, 2010.
PUCCIA, S. O livro de leitura (1889-1933) Instrumento de Educação e Instrução. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, v. 5, n. 2, 11 (2003).
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira. História e Histórias. 6. ed., São Paulo: Ática, 2010.
LEITE, Ligia Chiapini Moraes. O foco narrativo. 11. ed., São Paulo: Ática, 2007.
LEITE, Miriam L M. A infância no século XIX segundo memórias e livros de viagem. In: História social da infância no Brasil. 3. ed., São Paulo: Cortez, 2001.
LINS, Osman. Lima Barreto e o espaço romanesco. São Paulo: Ática, 1976.
MARCUSCHI, Luiz Antonio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MEAD, Margaret. L´adolescente in una società primitiva. Firenze: Ed. Universitária, 1968.
MONARCHA, Carlos. Arquitetura escolar republicana: a escola normal da praça e a construção de uma imagem de criança. In: História social da infância no Brasil. 3.ed., são Paulo: Cortez, 2001.
OLIVEIRA, C. R.G. A.; SOUZA R. F. As faces do livro de leitura. Cadernos Centro de Estudos Educação e Sociedade (CEDES), n 52, novembro, 2000. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/28247/S0101-32622000000300003.pdf;sequence=1>. Acesso em: 14/11/2019.
SILVA, Ezequiel Theodo. A escola e a formação de leitores. In: Retratos da leitura no Brasil. 3. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo/Instituto Pró-livro, 2012.
VERÍSSIMO, José. A educação nacional. 2.ed., Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1906.
WOOD, James. Como funciona a ficção. São Paulo: Sesi, 2017.
ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil na escola. 11. ed., São Paulo: Global, 2003.
Livros da Série Braga
BRAGA, Erasmo. Série Braga – Leitura I. 40. ed., São Paulo: Melhoramentos, s/a.
BRAGA, Erasmo. Série Braga – Leitura II. 70. ed., São Paulo: Melhoramentos, s/a.
BRAGA, Erasmo. Série Braga – Leitura III. 35. ed., São Paulo: Melhoramentos, s/a.
BRAGA, Erasmo. Série Braga – Leitura IV. 103. ed., São Paulo: Melhoramentos: 1953.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Graphos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.