Literary reading and teaching practices

Authors

  • Gabriela Rodella de Oliveira Universidade Federal do Sul da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2020v22n2.52628

Keywords:

Literature teaching, Reader training, Literary reading, Higher education, Basic education

Abstract

This paper presents possible didactics for teaching literature and literary reading in higher education based on the analysis of the proposal and the implementation of the curricular component Literature and Literary Reading Teaching, taught in the Interdisciplinary Degree in Languages and its Technologies course of the Federal University of South Bahia, Brazil. It is also draws on my personal experience as a higher education professor as well as on a research carried out with literature teachers in Basic Education and with high school students from São Paulo. Departing from the concepts of habitus (BOURDIEU) and practices (CHARTIER) and anchored in research on literature teaching in Brazil, the text proposes a reflection on the formation of literary readers in a specific socio-cultural context to effectively assure inclusion in higher education and later action of these subjects in basic education

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Author Biography

Gabriela Rodella de Oliveira, Universidade Federal do Sul da Bahia

Possui bacharelado em Letras/Alemão e Português pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Sociais da USP (FFLCH), licenciatura em Língua Portuguesa pela Faculdade de Educação da USP (FE-USP), mestrado na área de Linguagem e Educação sobre práticas de leitura literária de professores de português (2008) e doutorado sobre práticas e representações de leitura literária de adolescentes (2013), ambos pela FE-USP. É Professora Adjunta na Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB). Interessa-se por questões relacionadas à leitura literária, suas práticas, representações e ensino, considerando uma perspectiva sócio-cultural e da recepção da literatura, e por questões relativas ao ensino da escrita e da produção textual. É vice-líder do Grupo de Pesquisa Linguagens na Educação (FE-USP), é pesquisadora do Grupo de Pesquisa Sociedade, Educação e Universidade (SEU/UFSB) e do Observatório Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica (OIIIIPe/UFRJ). É autora de coleção de livros didáticos de Português para o EF II e tem experiência na área de Educação, com ênfase no ensino de Leitura e Produção de Textos, Literatura e Língua Portuguesa, atuando principalmente nas seguintes áreas: ensino de leitura e produção de textos; ensino de leitura literária e de literatura; formação de professor; alfabetização, oralidade e leitura literária; produção e edição de material didático de português para o ensino básico.

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Published

2020-10-15

Issue

Section

LITERATURE - EDUCATION, RECEPTION AND CIRCULATION OF LITERARY WORKS