Information education

a terminological and conceptual proposition

Authors

  • Marianna Zattar Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Maria de Fatima S.O. Barbosa UFRJ
  • Jussara Borges UFRGS

Keywords:

Information Education, Linguistics, Information Literacy

Abstract

The purpose of this article is discuss the notion of information education from a terminological and conceptual point of view. To this end, the article discusses the understanding behind the term “information education” in the field of Information Studies from the perspective of Linguistics. This discussion considers the social perspective of information insofar as education can promote criticism. It concludes that information education is a process and a practice in which the social subject uses the contributions received from education to build meaning and carry out a critical assessment of reality by building information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marianna Zattar, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora Adjunta do Departamento de Biblioteconomia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestra e Doutora em Ciência da Informação pelo PPGCI/IBICT-UFRJ, com Pós-doutoramento pela Universidade Federal de Minas Gerais. Membro da Rede de Competência em Informação do estado do Rio de Janeiro (RedeCoInfo).

Maria de Fatima S.O. Barbosa, UFRJ

Professora Adjunta do Departamento de Biblioteconomia da Universidade Federal do Rio de Janeiro e Professora no Mestrado Profissional em Letras da UFRJ (ProfLetras). Doutora em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFRJ (PPGL), com Pós-doutoramento em Ciência da Informação pelo PPGCI/IBICT.

Jussara Borges, UFRGS

Doutora em Comunicação e Cultura Contemporâneas (Póscom-UFBA). Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UFRGS. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

References

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. O sujeito informacional no cruzamento da Ciência da Informação com as Ciências Sociais. XIV, ENANCIB, 2013, Florianópolis, SC. In: XIV Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, 14., 2013, Florianópolis, SC. Anais… Florianópolis, SC: XIV ENANCIB, 2013. Disponível em: http://enancib.sites.ufsc.br/index.php/enancib2013/XIVenancib/paper/viewFile/142/263. Acesso em: 1 nov. 2013.

BORGES, J.; BELINASO, J.; CORRÊA, Érica. Por uma estrutura conceitual e metodológica para a promoção de competências infocomunicacionais. Perspectivas em Ciência da Informação, [S. l.], v. 27, n. 2, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/39997. Acesso em: 02 jun. 2023.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas linguísticas: o que falar quer dizer. São Paulo: EdUSP, 1996.

CÂMARA JR, J. Mattoso. Dicionário de Linguística e Gramática. 8. ed. Rio de Janeiro-Petrópolis, 1978.

CHIAVEGATTO, V. C. Introdução à linguística cognitiva. MATRAGA, Rio de Janeiro, v. 16, n. 24, jan./jun. 2009.

CUNHA, C; CINTRA, L. A nova gramática do português contemporâneo. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

DICIONÁRIO de Linguística. São Paulo: Cultrix, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 68. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2019

HELLER, Bruna; JACOBI, Greison; BORGES, Jussara. Por uma compreensão da desinformação sob a perspectiva da ciência da informação. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 49, n. 2, 2020. Disponível em: http://revista.ibict. br/ciinf/article/view/5196. Acesso em: 23 mar. 2023.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: WMF, 2017.

LANDØY, Ane; POPA, Daniela; REPANOVICI, Angela. Collaboration in designing a pedagogical approach in information literacy. [S. l.]: Springer Nature, 2020. Disponível em: https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/23299. Acesso em: 1 mar. 2024.

PAIXÃO, Pablo Boaventura Sales; CUEVAS-CERVERÓ, Aurora; LINHARES, Ronaldo Nunes. A Alfabetização Informacional para uma Educação Libertadora: uma abordagem transdisciplinar entre a Ciência da Informação e a Educação. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 534–551, 2022. DOI: 10.26512/rici.v15.n2.2022.39495. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/39495. Acesso em: 1 mar. 2024.

PERINI-SANTOS, Pedro. Questionando a regularidade da formação das preposições: comentário sobre acidentes e contatos linguísticos. PAPIA, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 25-35, jan./jun. 2015.

PERINI-SANTOS, Pedro. Análise cognitiva da preposição DE do português do Brasil. D.E.L.T.A., São Paulo, v. 27, n. 1, p. 37-62, 2011.

PERINI, Mario A. Gramática descritiva do português. 4. ed. Rio de Janeiro: Ática, 2006.

PERROTTI, Edmir. Infoeducação: um passo além científico-profissional. Informação@Profissões, Londrina, v. 5, n. 2, p. 4-31, jul./dez. 2016. Disponível em http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/28314 Acesso em: 21 jul. 2021.

RENDÓN-ROJAS, Miguel Angel; GARCÍA-CERVANTES, Alejandro. El sujeto informacional en el contexto contemporáneo. Un análisis desde la epistemología de la identidad comunitaria-informacional. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 17, n. 33, p. 30-45, 2012. Disponível em https://www.redalyc.org/pdf/147/14723067003.pdf. Acesso em: 1 mar. 2024.

SILVA, Carlos Robson Souza; NUNES, Jefferson Veras; TEIXEIRA, Thiciane Mary Carvalho. Do conceito de informação ao discurso sobre competência em informação. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 11, n. 2, p. 185-205, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/158094/167495. Acesso em: 23 mar. 2023.

TAJLA, Sanna; TUONIMEN, Kimmo; SAVOLAINEN, Reijo. “Isms” in information science: constructivism, collectivism and constructionism. Journal of Documentation, vol. 61 n. 1, p. 79-101, 2005.

VILELA, Thatiana Ribeiro; ROCHA, Elizabeth Gonçalves Lima. Um breve panorama: descrição e abordagem metodológica de preposições no português brasileiro. ESTUDOS LINGUÍSTICOS, São Paulo, v. 46, n. 1, p. 296-310, 2017.

ZATTAR, M. Relations entre theories d'apprentissage et competences en information. In: COUZINET, V.; MARTELETO, R. (Org.). Médiations info-communicationnelles: recherches récentes brésiliennes et françaises. Toulouse: Cèpaduès, 2022. v. 1, p. 55-70.

Published

2024-03-13

How to Cite

Zattar, M., Barbosa, M. de F. S., & Borges, J. (2024). Information education: a terminological and conceptual proposition. Informação &Amp; Sociedade, 33. Retrieved from https://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/article/view/67651

Issue

Section

Artigos de Revisão